4289
Sök

vad betyder BMW:s M märke?

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
13 januari 2009
*suck*
Varför inte plocka bort det där märket?

Om inte bmw satte dit det i fabriken, varför sätta dit det efter? Sätter folk dit 5.0 märken på sin 1.2a också? Varför låtsas att man har en annan bil än den man har? Vem ska man imponera på?

Jag kan säga att jag skulle bli mer chockad att en 318 blåste ifrån mig, än att en M3 gjorde det...

39 Inlägg
13 januari 2009
sirmiro skrev:
*suck*
Varför inte plocka bort det där märket?

Om inte bmw satte dit det i fabriken, varför sätta dit det efter? Sätter folk dit 5.0 märken på sin 1.2a också? Varför låtsas att man har en annan bil än den man har? Vem ska man imponera på?

Jag kan säga att jag skulle bli mer chockad att en 318 blåste ifrån mig, än att en M3 gjorde det...

True that

993 Inlägg
13 januari 2009
låt killen ha sitt märke där om han vill smile

jag har haft endel M3or och på vissa av dom har jag t.o.m sattet 318is, 316 osv, vadå får jag inte ha de bara för att jag inte kör med 1.8 motor?  de juh lika knäppt tongue big_smile

men dom 3 färgerna på M märket innebär:
Prestanda,Väghållning,Hastighet smile innebär M-märket

993 Inlägg
13 januari 2009
sen sitter inte märket heler rätt placerat, den ska flyttas 5 cm till vänster.. (tänk på att "3"an ska också få plats där mellan, utan att det ska komma förlångt till höger")

och bara för j*vlas lite med dom här inne på Garaget sätt dit en "3a" efter, sen lägg den som din AVATAR bild

hehehe smile

V10
13 januari 2009
Men om jag sätter ett 520i emblem på min då? Vad är då jag? big_smile
Senast redigerat av V10 (13 januari 2009)

657 Inlägg
13 januari 2009
Som jag ser det så ska bara M märken vara där om de är orginal från BMW. 318iS kanske hade det alt M535i, men annars är det mig veterligen bara M3, M5, M6 som har M märke.

Alla andra som har M märke är posörer.

F.ö. har jag inget M märke på min M5 smile

657 Inlägg
13 januari 2009
Kung big_smile

Hade en M3 med 324 td emblem, och vissa todde faktiskt det var en diesel tills de var dragna hahha big_smile

V10 skrev:

V10
13 januari 2009
MDrei skrev:
Kung big_smile

Hade en M3 med 324 td emblem, och vissa todde faktiskt det var en diesel tills de var dragna hahha big_smile

V10 skrev:

Haha, okej Gustav, till nästa event så ska jag sätta på ett 520i emblem och du ska då skriva 520i vs Gallardo big_smilebig_smile

379 Inlägg
13 januari 2009
haha låter kul de där me 324 td emblem, på en m3:D men de bli no svårt för andra o ens försöka tävla me en dizel?

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

4 Inlägg
14 augusti 2009
M635Forever skrev:
BMW loggan är som steifan säger,Bayerska flaggan,och inte en som myten säger, stiliserad flygplanspropeller.

Loggan bör vara grundad som en flygplanspropeller, och komma därav.
Mest för att företaget tillverkade just flygplansmotorer vid denna tiden.
Färgsättningen till propellern är vit för reflexen i en roterande propeller och det blå symboliserar himmelen.
När man inte fick registrera sitt varumärke på denna basis härledde man till sammanträffandet av Byerska flaggan, och det är mao bara slumpen som gjorde det till att just den flaggan hade rätt färger, annars hade man hittat på en annan ursäkt.

Under kriget delades fabriken och då BMW fabriken bombades tillverkades efter kriget bilar i Eisenacher, och fick namnet EMW, loggan var då röd och vit istället för det blå fältet, men ordningen återställdes och Bayern fick sin tillverkning tillbaka och BMW återuppstod, Eisenacher fabriken blev istället bilfabrikanten Wartburg.

Flygplansmotorernas första marknadföring var på detta viset.
http://www.logoblog.org/images/bmw-logo-1.jpg

För att läsa mer om detta finns det många sidor, men en av dessa är här:
http://www.logoblog.org/bmw_logo.php

Vem som har rätt och vem som har fel står skrivet i stjärnorna cool

12 086 Inlägg
14 augusti 2009
Min 540 går bättre än en M5a, får jag ha M på den då? smile

Btw, Bmw själva säljer M märket, artnr 51 14 1 917 739.
Jag har sagt de förr och jag tror fortf att Bmw satte "M" märket på vissa bilar utrustade med Mgrejor.
Jag är medveten om att många satt på det efteråt, men att vissa även lämnade fabriken med emblemet.
Senast redigerat av JapMax (14 augusti 2009)

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 augusti 2009
...och BMW:s första bil var en licenstillverkad Austin Seven, men hette då BMW Dixi. Dixi tillverkade då redan samma modell och BMW tog över. Det var 1928.

Märket är en propeller.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

huh?
10 427 Inlägg
15 augusti 2009
http://www.logoblog.org/bmw_logo.php

Här har vi lite mer schysst info om emblemet:

However, according to a BMW spokesperson, the BMW logo does not symbolize a spinning propeller (although the imagery did appear in post-WWI advertisements). On other note, this statement is considered by many as merely a bogus claim made by the company to give a logical explanation to the public about the BMW logo’s creation. In fact, the first BMW aero-engine test took place in March 1918 – six months after the BMW logo had been created. Additionally, the founding myth of the BMW logo, the propeller, was a component of the engine that was never manufactured by BMW.

cool

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
15 augusti 2009
jorre83 skrev:
du har ej helt m-paket på din bil fronten är ifrån en helt vanlig 318. Sedan att ha ett m-märke på en e36 utan att ha 3.0 eller 3.2an under huven är bara fel

M står för motorsport

NEJ NEJ OCH ÅTER NEJ.

Man kan ha ett m-märke av flera anledningar.

1. Du har m-tillvals utrustning i olika grader. tex m-ratt och knopp samt m-stolar är vanligt. Brukar ofta inte ha nått m-enblem nånstans.
2. Du kan ha ett M-paket på bilen dvs m-inredning med ratt osv samt karosspaket och chassi sats.
3. Du har en m-bil dvs m3-m5-m6 osv.

Så det går aldelse utmärkt att ha m-märken på lister bagage lucka osv eftersom du har m-paket. Dock ska man inte ha ett m3 emblem på en 318!

Sök