2647
Sök

Något skumt med kopplingen av huvudenheten

24 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#1
Har ett lite irriterande problem. Jag har en helt vanlig pioneer huvudenhet och inga externa slutsteg. Huvudenheten satt i bilen när jag köpte den. Grejen är dock att den tömmer batteriet om bilen står bara några dagar. Så jag drog ut den för att kolla hur den va kopplad å då så de helskummt ut. Den Ska alltså kopplas en kabel direkt till batteriet och en kabel till ACC (vilket jag har på min audi). Men när jag såg hur de va kopplat så hade den kopplat så att både den som ska gå till batteriet och den som ska gå till acc:n gick till acc:n. Sen var det en kabel från den härvan till kabeln som går till batteriet. typ allting ihopakopplat med andra ord :S tongue Tänkte att ja det är väl inte så konstigt att den tömmer batteriet när det är kopplat så. Sen kopplade jag den rätt enligt beskrivningen, dvs röd till röd och gul till gul. Men vad nu, då fungerar den inte alls!?

Så jag undrar om det är någon som har nån aning om va de e för nån fuffens dem har gjort eller ska jag behöva ta bort instrumentbrädan å se hur de e kopplat hela vägen? hmm
Senast redigerat av givduL (13 januari 2009)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
13 januari 2009
#2
Prova att skifta röd och gul, vissa biltillverkare har vänt på dom.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

24 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#3
Jo jag glömde skriva att jag provade det med. Står i manualen att man ska koppla det så med om bilen inte har ACC, vilket den har. Men den var död oavsett röd-gul eller röd-röd. Då provade ja de konstiga sättet igen som tömmer batteriet å då funkgerade den utmärkt igen men så tänker jag inte ha det.

7 274 Inlägg
14 januari 2009
#4
Är du säker på att det är den som tömmer batteriet då?
Jag har haft alla mina huvudenheter kopplade så att jag kan starta dom varesig tändningen är av eller på och har ALDRIG haft problem med att kunna starta bilen.


24 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#5
Nja inte 100 men jag har hört att det brukar vara antingen larmet eller sterion som är felkopplad när de drar ut batteriet. Jag antog att de va denna eftersom de va så skumt å ja TROR att larmet har vatt där alltid typ. Men det är väl lixom itne normalt att bilen inte går å starta om den står orörd i 3-7 dagar lixom? och batteriet är det inget fel på.

Diamond
540 Inlägg
14 januari 2009
#6
kan vara att den är kopplad till batteriet så att en är "på" hela tiden fast den är avstängd..
Var så på min audi, fick ta ut huvudenheten varje natt..

I'm Rick James Bitch!

7 274 Inlägg
14 januari 2009
#7
Prova koppla ur stereon när bilen står några dagar så bör du ju märka om den drar ur batteriet eller inte.
Annars får du mäta hur mycket som dras och sen typ rycka säkringar tills det slutar, då ser du ifall det är någonting däromkring som drar ur batteriet.


24 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#8
Diamond:
Det är precis så jag trodde var grejen med min. Men hur var din kopplad då och hur kopplade du det istället?

Brains:
Ja jag har den urkopplad nu, dock har ajg precis haft det inne på en ordentlig laddning inne i värmen. Sen är det ganska "varmt" här med nu, runt 6 plus. Å då känns de som de räcker längre tongue än när det är massa minus. Oj det där lät krångligt, var skulle jag mäta hur mycket ström som dras?

Tilläggas bör kanske att jag har en cd-växlare i bagaget kopplad till sterion, om den kan ha med grejen att göra. Men den är väl bara kopplad med en kabel till huvudenheten? Har aldrig användt den så tongue men dem brukar väl inte ha separat strömförsörjning?

24 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#9
Såg nu i en manual jag hittade på internet till cd växlaren, att även den är kopplad till gul, dvs konstant spänning. Då kanske det är denna som spökar och inte stänger av sig ordentligt?

Försöker iaf
12 817 Inlägg
14 januari 2009
#10
Alltså, när du skriver att du har ACC i din bil... Jag hoppas att du förstår att de inte menar en klimatanläggning?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

7 274 Inlägg
14 januari 2009
#11
givduL skrev:
Såg nu i en manual jag hittade på internet till cd växlaren, att även den är kopplad till gul, dvs konstant spänning. Då kanske det är denna som spökar och inte stänger av sig ordentligt?
Då gissar jag mer på växlaren än stereon faktiskt.


796 Inlägg
14 januari 2009
#12
Ofta har modernare cp/mp3 spelare en minnes funktion (klocka, memorera radiokanaler, mm)..

Det är därför den skall ha konstant ström (röd eller gul).

Sen en "aktiveringsström" (röd eller gul) som gör att sterion går att starta när du vridit på tändningen.

Många koplar ihop dessa, både röd och gul, på konstant ström så att sterion skall gå att använda även med nyckeln ur och tändningen frånslagen.


Jag har dock svårt att tänka mej, hur du än har kopplat, att denna skulle dra ur ett batteri på en vecka.

Så antingen är det något fel i sterion som gör att den drar MYCKET ström eller antingen är det något annat i bilen som drar ut krämen.

Kolla dock först o främst batteriet!!! Alla batterier blir dåliga nån gång och batteriet kan mycket väl dra ur sej själv.  Har ett eget batteri här hemma som funkar skitfint om man använder och kör med bilen varje dag.  Men står det en vecka så har det laddat ut sej.

Först batteriet alltså.

Mvh/ anton

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

24 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#13
Nej jag menar inte klimatanläggning, ACC= tillbehörsläge(innan startläge på tädningen).

Hasselström:
Batteriet ser rätt nytt ut och borde det inte lysa svart då om det är så dåligt så att det laddar ur sig
själv på så kort tid? Hur ska jag kolla om det är batteriet då? genom att köpa ett nytt? mad

Försöker iaf
12 817 Inlägg
14 januari 2009
#14
givduL skrev:
Nej jag menar inte klimatanläggning, ACC= tillbehörsläge(innan startläge på tädningen).
Okay, blev bara lite orolig då du skrev "acc har jag ju i min bil" eller något liknande..
Alla bilar har ju ett ACC läge, därför jag blev fundersam.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

24 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#15
Nej alla bilar har inte alls ACC läge det var därför jag poängterade det smile Äldre bilar har ingen ACC läge.

Försöker iaf
12 817 Inlägg
14 januari 2009
#16
givduL skrev:
Nej alla bilar har inte alls ACC läge det var därför jag poängterade det smile Äldre bilar har ingen ACC läge.
HUR gammla är inte dom då? Hade ju det i min 68 smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

24 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#17
Det tror jag ju knappast du:) Blanda inte ihop tillbehörsläge med tändningesläge. Moderna bilar har 4 steg:
av, tillbehörsläge, tändnig, start.  Gamla bilar har bara av, tändning, start smile  Men det kan ju kvitta...

Försöker iaf
12 817 Inlägg
14 januari 2009
#18
givduL skrev:
Det tror jag ju knappast du:) Blanda inte ihop tillbehörsläge med tändningesläge. Moderna bilar har 4 steg:
av, tillbehörsläge, tändnig, start.  Gamla bilar har bara av, tändning, start smile  Men det kan ju kvitta...
Rätt som du säger, iofs så hade jag ett nyare tändningslås i min, kan ju bero på det smile

Nåja, åter till topic. Mät ditt batteri när det är fulladdat, vad får du för Volt värde på multimetern?

Är det normalt, mät då värdet när bilen är igång, först på batteriet, sedan på generatorn. Då ska du kunna avgöra om batteriet är slut eller inte.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (14 januari 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

24 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#19
Hmm okej har ingen multimeter men kan låna en smile Vad är normalt då, 14v?
Vad är det som avgör om batteriet är kasst då? Sen undrar jag också hur jag ska mäta spänningen på generatorn yikes

Försöker iaf
12 817 Inlägg
14 januari 2009
#20
givduL skrev:
Hmm okej har ingen multimeter men kan låna en smile Vad är normalt då, 14v?
Vad är det som avgör om batteriet är kasst då? Sen undrar jag också hur jag ska mäta spänningen på generatorn yikes
När motorn är avstängd, utan belastning så ska batteriet ligga så nära 12V som möjligt om det är frisk.

När motorn är igång och generatorn laddar UTAN att du har några större strömförbrukare igång såsom stereo, halvljus så bör laddningen ligga på ca 14.5 V.
Detta förutsatt att batteriet OCH generatorn, alla kablage osv är helt OK.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök