2612
Sök

lättat svänghjul & borttagen katalysator ? Ford Sierra

979 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#41
loop skrev:
Den där motorn är ju inte det bästa som finns direkt. Värmekänslig osv. Men samma motor finns med 16 ventilstopp i Escort RS2000, Transit och Scorpio. I RS2000 ger den 150hk. Så om man vill trimma billigt med god effekt, så letar man reda på en skrotad RS2000 och köper toppen(eller hela motorn) och motorstyrningen mm(detta borde man kunna få lös för 3000kr) och monterar dit. Då har man fått 30hk för 100kr st och det kommer man aldrig under när det gäller nåt annat sugmotortrim.
Jag vågar inte ens tänka på vad kammar, extraktor och mappning skulle kosta för att få upp en 8ventils DOHC till 150hk, inte under 4000 för kammar med lyftar osv, 2000kr extraktor och mappning knappast under 2000kr. Skulle man sen behöva porta 8v toppen så är det ju ytterliggare pengar.
Finns även en 2,3 motor från Scorpio(den fula 90-tals Scorpion) som bygger på samma motor, den ger standard 145 hk och en komplett sådan motor får man säkert lös för 1500kr.

Det går förresten en Sierra med RS2000 topp i Karlskrona, finns med på minst två andra forum iallafall. Fmcs.nu bla

Så lägg inga pengar på 8v DOHC.

Jamen man måste modda om 16v toppen från Escort för att den ska passa på sierra blocket. kör de en i Kalrskrona med 16v topp i en sierra? Då hade ja velat veta vem de e...

De du nämnde med Scorpio, från 95- & uppåt så kom 2,3L 16v. 2,3 blocket passar ihop med sierra toppen. en shnubbe i england kör med 2,3 block. Extraktor, pipercams & filter + 250cc spridare (inget annat) han bänkade till 169hk & 241nm på driven. Inte illa för en 8v ? å saken e att motorn ska vara "standard" med utseendet. Alltså vill ja inte ha fler förslag angående 16v toppar m.m. Tänker trimma på standard delar, sen va de kosstar e skitsamma=) Hur många tror du de är som har fortsatt bygga på org block & org topp??  INGEN!" allstå blir ja den första (utom han i england), de ska tillägas att han e ensam i sitt land om detta receptet oxå då folk inte bygger på Dohc.

Hpc

Mr.
253 Inlägg
16 januari 2009
#42
Du har alldrig stannat upp o tänkt att det kanske finns en anledning till att det knappt finns någon som trimmar den motorn? ..bara en tanke. Mycket tid och pengar för lite förtjänst kan ju vara en anledning te.x.


Det är ingen slump att majoriteterna väljer att trimma vissa motorer/bilar.
Senast redigerat av pwei (16 januari 2009)

Köpes:
18T Turbo

1 062 Inlägg
16 januari 2009
#43
pwei skrev:
AndreasPlars skrev:
torpis skrev:

Du kommer inte att kunna mäta upp mer effekt....  perpetum mobile, det går inte...  enl den teorin skulle ju en motor helt utan svänghjul, vevaxel, kolvar och stakar ge messt effekt.

Jag behöver inte göra det då det redan finna andra som både har räknat på det och mätt upp det.
Hur är det med fysikkunskaperna, sov du på lektionen? wink

M.V.H.

Jo torpis är ju helt okunnig vad gäller motorer.

Tydligen när det gäller att räkna på accelererande massor och vad som krävs för att accelerera 10kg järn.
Jag säger inte att man tjänar massor men under en dynamisk bromsning kommer det bli skillnad.
M.V.H.


89 Inlägg
16 januari 2009
#44
pwei skrev:
Du har alldrig stannat upp o tänkt att det kanske finns en anledning till att det knappt finns någon som trimmar den motorn? ..bara en tanke.

Mycket tid och pengar för lite förtjänst.


Det är ingen slump att majoriteterna väljer att trimma vissa motorer/bilar.

say no more:]

1 019 Inlägg
16 januari 2009
#45
AndreasPlars skrev:
Jag säger inte att man tjänar massor men under en dynamisk bromsning kommer det bli skillnad.

Fast inte under en statisk eller hur? Kan det vara så att du menar dynamiskt och Torpis statiskt?


Forummoderator
10 576 Inlägg
16 januari 2009
#46
AndreasPlars skrev:
Tydligen när det gäller att räkna på accelererande massor och vad som krävs för att accelerera 10kg järn.
Jag säger inte att man tjänar massor men under en dynamisk bromsning kommer det bli skillnad.
M.V.H.

Frågan är vem som sov... 

vad är effektmätning, när man kör svep i bänken? statsikt i bänken? eller när man kör på vägen?

man kan alltså höja effekten i en motor, men man får bara bromsa den på ett speciellt visst sätt...

låt säga att man som i en motorsvag bil (för att ta denna tråd som exempel) accelererar från 100km/h, är scenariot mest likt statisk eller dynamisk bromsning då?

vad händer med energin som man lagrar i svänghjulet vid växling? är det inte så att den puttar på lite extra medans motorn sänker sitt varvtal?

Så frågan är om bilen blir snabbare bara för att motorn varvar upp fortare när man frigasar den...

Låt säga att du har en bil på 100hk och ett svänghjul på 100ton, den skulle kunna burna värre än en topfuel dragster en hel eftermiddag om man laddar upp svänghjulet till 5000rpm.

så vad är egentligen effekt?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 001 Inlägg
16 januari 2009
#47
AndreasPlars skrev:
Tydligen när det gäller att räkna på accelererande massor och vad som krävs för att accelerera 10kg järn.
Jag säger inte att man tjänar massor men under en dynamisk bromsning kommer det bli skillnad.
M.V.H.

jag skulle vilja ha reda på hur man gör en statisk effektmätning? har aldrig varit med om någon som har utrustning för det.

Med ett lättare svänghjul kan man mäta upp en viss effektskillnad på vissa varvtal men MAX effekt ändrar sig inte.

Finns det inte flera trådar om detta? har för mig att Sharky gjorde ett inlägg som klargjorde det hela i någon tråd.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Mr.
253 Inlägg
16 januari 2009
#48
Lättat svänghjul, mer respons, JA.
Mer effekt? Nej.

Köpes:
18T Turbo

12 086 Inlägg
16 januari 2009
#49
torpis skrev:
AndreasPlars skrev:
Ska det vara så svårt att inse att svänghjulet ÄR en del av motorn lika mycket som kolvar, kammar, vevaxel m.m.
Görs alla delar lättare minskar man massan som "stjäl" effekt och mera effekt kan mätas upp i en motorbromsbänk. En motor behöver inte veta något lol

M.V.H.

Du kommer inte att kunna mäta upp mer effekt....  perpetum mobile, det går inte...  enl den teorin skulle ju en motor helt utan svänghjul, vevaxel, kolvar och stakar ge messt effekt.

Det va ju ganska tarvligt att göra en sådan liknelse. Tar man bort vikten på alla rörliga delar får man samma "effekt" men man kan ju givetvis inte ta bort dom....

Det kan va så att jag gör bort mig nu (då jag bra går på min logiska tankeförmåga) men jag står fast vid att man visst mäter upp skillnad i effekten påväg upp till max.

12 086 Inlägg
16 januari 2009
#50
torpis skrev:
vad händer med energin som man lagrar i svänghjulet vid växling? är det inte så att den puttar på lite extra medans motorn sänker sitt varvtal?

Hur ofta brukar du INTE koppla ur när du växlar? Min motor puttar ingenting när jag växlar iaf. Alla racingbilar har mer lr mindre lättare svänghjul, så att diskutera dess positiva funktion känns meningslöst.

Jag är inte omöjlig, men jag kräver en mer fysikalisk förklaring till varför de inte skulle ge mer effekt i en effektkurva.

297 Inlägg
16 januari 2009
#51
AnderssonE30 skrev:
loop skrev:
Den där motorn är ju inte det bästa som finns direkt. Värmekänslig osv. Men samma motor finns med 16 ventilstopp i Escort RS2000, Transit och Scorpio. I RS2000 ger den 150hk. Så om man vill trimma billigt med god effekt, så letar man reda på en skrotad RS2000 och köper toppen(eller hela motorn) och motorstyrningen mm(detta borde man kunna få lös för 3000kr) och monterar dit. Då har man fått 30hk för 100kr st och det kommer man aldrig under när det gäller nåt annat sugmotortrim.
Jag vågar inte ens tänka på vad kammar, extraktor och mappning skulle kosta för att få upp en 8ventils DOHC till 150hk, inte under 4000 för kammar med lyftar osv, 2000kr extraktor och mappning knappast under 2000kr. Skulle man sen behöva porta 8v toppen så är det ju ytterliggare pengar.
Finns även en 2,3 motor från Scorpio(den fula 90-tals Scorpion) som bygger på samma motor, den ger standard 145 hk och en komplett sådan motor får man säkert lös för 1500kr.

Det går förresten en Sierra med RS2000 topp i Karlskrona, finns med på minst två andra forum iallafall. Fmcs.nu bla

Så lägg inga pengar på 8v DOHC.

Jamen man måste modda om 16v toppen från Escort för att den ska passa på sierra blocket. kör de en i Kalrskrona med 16v topp i en sierra? Då hade ja velat veta vem de e...

De du nämnde med Scorpio, från 95- & uppåt så kom 2,3L 16v. 2,3 blocket passar ihop med sierra toppen. en shnubbe i england kör med 2,3 block. Extraktor, pipercams & filter + 250cc spridare (inget annat) han bänkade till 169hk & 241nm på driven. Inte illa för en 8v ? å saken e att motorn ska vara "standard" med utseendet. Alltså vill ja inte ha fler förslag angående 16v toppar m.m. Tänker trimma på standard delar, sen va de kosstar e skitsamma=) Hur många tror du de är som har fortsatt bygga på org block & org topp??  INGEN!" allstå blir ja den första (utom han i england), de ska tillägas att han e ensam i sitt land om detta receptet oxå då folk inte bygger på Dohc.

Bygg hur du vill, det är dina pengar och din bil. Jag är iofs rätt säker på att det gått några DOHC i Rally eller nåt. Om ingen trimmar dem skulle det inte finnas trimkammar att köpa.
Här har du länken till 16v Sierran

http://www.galne.se/tane/


4 001 Inlägg
16 januari 2009
#52
loop skrev:
Bygg hur du vill, det är dina pengar och din bil. Jag är iofs rätt säker på att det gått några DOHC i Rally eller nåt. Om ingen trimmar dem skulle det inte finnas trimkammar att köpa.
Här har du länken till 16v Sierran

http://www.galne.se/tane/

den sierran är inte trimmad, det är en standard DOCH motor i den.

Det finns garanterat såna som trimmar dom motorerna, kolla runt på lite engelska siter så finns det säkert nåt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

297 Inlägg
16 januari 2009
#53
kolvas skrev:
loop skrev:
Bygg hur du vill, det är dina pengar och din bil. Jag är iofs rätt säker på att det gått några DOHC i Rally eller nåt. Om ingen trimmar dem skulle det inte finnas trimkammar att köpa.
Här har du länken till 16v Sierran

http://www.galne.se/tane/

den sierran är inte trimmad, det är en standard DOCH motor i den.

Det finns garanterat såna som trimmar dom motorerna, kolla runt på lite engelska siter så finns det säkert nåt

Har du överhuvudtaget läst på sidan?

"Motor: 2 liter 16v DOHC, botten del från en 8v och toppen från en RS2000. Insug modifierat med flyttat spjällhus och termostat hus monterat på sidan."

Hm, jag säger att den är trimmad är man bytt till en 16v topp? Vad kallar du det? Standard var det kja, du har en felaktig bild av vad som är standard


12 086 Inlägg
16 januari 2009
#54
kolvas skrev:
loop skrev:
Bygg hur du vill, det är dina pengar och din bil. Jag är iofs rätt säker på att det gått några DOHC i Rally eller nåt. Om ingen trimmar dem skulle det inte finnas trimkammar att köpa.
Här har du länken till 16v Sierran

http://www.galne.se/tane/

den sierran är inte trimmad, det är en standard DOCH motor i den.

Det finns garanterat såna som trimmar dom motorerna, kolla runt på lite engelska siter så finns det säkert nåt

Jisses.. DOCH? Åker du MT5 lr?

Jag vart sj lite impad av bygget smile

4 001 Inlägg
16 januari 2009
#55
JapMax skrev:
Jisses.. DOCH? Åker du MT5 lr?

Jag vart sj lite impad av bygget smile

snubblade lite på tangentbordet  wink

och nej, jag åkt Yamaha FS1 & Crescent compact på den tiden

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

4 001 Inlägg
16 januari 2009
#56
loop skrev:
Har du överhuvudtaget läst på sidan?

"Motor: 2 liter 16v DOHC, botten del från en 8v och toppen från en RS2000. Insug modifierat med flyttat spjällhus och termostat hus monterat på sidan."

Hm, jag säger att den är trimmad är man bytt till en 16v topp? Vad kallar du det? Standard var det kja, du har en felaktig bild av vad som är standard

ifall du kallar det att byta motor i en Volvo 740 ifrån en B230F till en B234F att trimma så okej, men den motorn är det inte gjort några större grejor som ger effekt iaf.

**** säger:
är det samma bottendel i RS2000?
***** säger:
Jo en vanlig DOHC 8V och en RS2000 16v har samma delar i botten, enda skillnad är att vevhusventilation går in på ett annat ställe och att olje sticka är lite flytta.
***** säger:
Ja hal givaren är flryttad med, men tagen på trigger hylket är flyttad motsvarande
***** säger:
Fanns ett kit till RS2000  för kitcar i rallyvärlden som gjorde att motorn lämnade 200 hk

ett utdrag ifrån en konversation som jag haft med en av byggarna

Vill ni veta mer om bilen är det bara att PM:a så kan jag skicka frågorna vidare
Senast redigerat av kolvas (16 januari 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

979 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#57
jaja, hur som helst så tänker jag behålla motorn i grund & botten. Andra kammar & grenrör m.m blir det oavsett. För hur man än vrider å vänder på de? Så slutar de näst intill samma summa. med 16v topp från escort, ja då blir det reg bes. Å då klassas den som en org 16v, alltså måste ja byta bromsar,stötdämpare bla bla. Kosstar pengar det oxå, för ja tänker köra ärligt. Vill inte fiffla inför varje bes m.m. Kammarna å allt e visserligen dyrt, men man slipper problem vid bes pluss att det blir en helt annan karaktär på motorn än bara ihop med en 16v topp. Någon som tycker att jag tänker fel?

Hpc

Mr.
253 Inlägg
17 januari 2009
#58
AnderssonE30 skrev:
Någon som tycker att jag tänker fel?

Ja.

Köpes:
18T Turbo

12 086 Inlägg
17 januari 2009
#59
AnderssonE30 skrev:
jaja, hur som helst så tänker jag behålla motorn i grund & botten. Andra kammar & grenrör m.m blir det oavsett. För hur man än vrider å vänder på de? Så slutar de näst intill samma summa. med 16v topp från escort, ja då blir det reg bes. Å då klassas den som en org 16v, alltså måste ja byta bromsar,stötdämpare bla bla. Kosstar pengar det oxå, för ja tänker köra ärligt. Vill inte fiffla inför varje bes m.m. Kammarna å allt e visserligen dyrt, men man slipper problem vid bes pluss att det blir en helt annan karaktär på motorn än bara ihop med en 16v topp. Någon som tycker att jag tänker fel?

Äh, regbesikta tongue
Smäll på 8v ventilkåpan och ingen jävel ser skillnad smile
Jag har kollat runt själv nu en massa efter diverse motorer.. Finns en krockskadad Scorpio 97a med 2.3 16v i norrköping för 1000kr, vettigt som skitsugen på o köpa big_smile

Vart hittar du dom där kammarna? Hur mkt jag än letar hittar jag dom fan inte hmm Extratorn hitta jag, vore fräsht. Nu ska jag ju ha turbo iofs.

979 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#60
JapMax skrev:
AnderssonE30 skrev:
jaja, hur som helst så tänker jag behålla motorn i grund & botten. Andra kammar & grenrör m.m blir det oavsett. För hur man än vrider å vänder på de? Så slutar de näst intill samma summa. med 16v topp från escort, ja då blir det reg bes. Å då klassas den som en org 16v, alltså måste ja byta bromsar,stötdämpare bla bla. Kosstar pengar det oxå, för ja tänker köra ärligt. Vill inte fiffla inför varje bes m.m. Kammarna å allt e visserligen dyrt, men man slipper problem vid bes pluss att det blir en helt annan karaktär på motorn än bara ihop med en 16v topp. Någon som tycker att jag tänker fel?

Äh, regbesikta tongue
Smäll på 8v ventilkåpan och ingen jävel ser skillnad smile
Jag har kollat runt själv nu en massa efter diverse motorer.. Finns en krockskadad Scorpio 97a med 2.3 16v i norrköping för 1000kr, vettigt som skitsugen på o köpa big_smile

Vart hittar du dom där kammarna? Hur mkt jag än letar hittar jag dom fan inte hmm Extratorn hitta jag, vore fräsht. Nu ska jag ju ha turbo iofs.

Men Sierra Dohc ventil kåpa, passar den på 16v toppen då?hmm isåfall tar jag & byter direkt!!! men ja har fattat att den kåpan inte passar? därför har ja aldrig tänkt så långt. Kamaxlarna hittar på du min sida. Står hemsida där. Pipercams. Får ringa/mejla dit å prata only english u know:D scorpio? 2,3? sierra toppen passar på de blocket:D 2,3 sierra dohc turbo? hade vart nått:D

Hpc


Sök