4216
Sök

godkännt max effekt i bmw e30

harrykarlsson
16 januari 2009
Trådstartare
#1
hejsan. jag tänkte försöka mig på att trimma min bmw 320ik E30 - 88. utan att få större problem vid besiktningen. jag tror jag läste i en bilsport  att vissa bilar kan vara godkännda för mer hk än vad de har orginal enligt sfro. tex " volvo har godkännt 220hk i volvo 240", stämmer detta?, vet någon vad maxeffekten är för bmw 320 e30?

svar uppskattas, tack på förhand:)

15 Inlägg
17 januari 2009
#2
eftersom den modellen finns med tex s14 motor på 215 hk eller tex Alpina B6 som har 238 hk så bör den vara godkänd för dessa effekter MEN ska du trimma gäller max 15% i hk och max 10% i Nm ökning och dessa siffror e från din Org motor på 129hk så du kan altså inte trimma upp till 200hk och tro att det e lungt.

BMW - Äkta kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland,
En tysk bil går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera....

979 Inlägg
17 januari 2009
#3
smidigaste är väl typ att byta till 535 motor ? såvidare du inte är ute efter turbo lr häftigare saker:)

Hpc

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
17 januari 2009
#4
släng ner en 535 motor smile, går som fan då tongue

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

15 Inlägg
17 januari 2009
#5
de e mycket mer jobb att modifiera dit en m30 motor från 535 eller 735 än att bara slänga dit turbo på org motorn smile  om du bara ska ha snik räcker det att du sätter dit 535 spridare och luftmängmätare och sedan skaffar en turbo o slänger dit o laddar typ 0,6 så har du massa effekt smile e du lite mer seriös så kompsänker du motorn och laddar bra mycket mer big_smile du har du en mycket rolig Busbil smile

BMW - Äkta kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland,
En tysk bil går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera....

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
17 januari 2009
#6
Hör med sfro annars, då får du veta säkert. Då får du också veta vad du behöver göra för att få den godkänd med den motorn.


harrykarlsson
17 januari 2009
Trådstartare
#7
okej okej, byta motor låter lite väl engagerat för mig, så en turbo snurra ligger vell på första plats. men då är det ju problem med besiktningen. tack iaf för svaren

V10
17 januari 2009
Trådstartare
#8
En kompis ska slänga i en V8 från en 740i i sin E30 big_smile

Byt ut hela drivlinan och du slipper bekymmer med besiktingen!
Senast redigerat av V10 (17 januari 2009)

harrykarlsson
17 januari 2009
Trådstartare
#9
det låter lätt när man pratar om det, men det är en helt annan sak när det väl kommer till kritan;)

539 Inlägg
17 januari 2009
#10
så är det med den här hobbyn!


Forummoderator
10 576 Inlägg
18 januari 2009
#11
harrykarlsson skrev:
det låter lätt när man pratar om det, men det är en helt annan sak när det väl kommer till kritan;)

nej nej... nu har tre st sagt att man bara slänger in turbon under huven, sen en V8 ovanpå det...

det är ju iaf lätt för dig att solla bort alla oseriösa inlägg när det är så pass tydligt smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

V10
18 januari 2009
Trådstartare
#12
harrykarlsson skrev:
det låter lätt när man pratar om det, men det är en helt annan sak när det väl kommer till kritan;)

Du har fått tips på vad som kan göras, sen att det krävs jobb...ja vad trodde du egentligen? smile


Sök