4765
Sök

hur långt ner får man ha solfilm på framrutan???? (volvo 740)

OVERBOOSTED
852 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
solfilm 4%  bil volvo 740   har för mej att det är  11,5 eller 11cm men är osäker.  tack på för hand.

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

svetsare
329 Inlägg
18 januari 2009
du har en liten markering på båda sidor hur långt ner den får sitta

Celica 2.0 Gti -90

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
18 januari 2009
stellan_dahl skrev:

stämmer bra! det är en liten pil ifall jag mins rätt...

86 Inlägg
18 januari 2009
Jag ringde och frågade besiktning/vägverket förut om det där, och fick svaret: ''Om besiktningsmannen tycker att det är tillräckligt för synfältet, så avgör dom det på plats''. Men som tidigare svar så för att vara på den säkra sidan så ta de ner till pilarna/strecken på sidorna

KHRacing
18 januari 2009
stellan_dahl skrev:

Xoff skrev:
stellan_dahl skrev:

stämmer bra! det är en liten pil ifall jag mins rätt...

Team-Bmw skrev:
Jag ringde och frågade besiktning/vägverket förut om det där, och fick svaret: ''Om besiktningsmannen tycker att det är tillräckligt för synfältet, så avgör dom det på plats''. Men som tidigare svar så för att vara på den säkra sidan så ta de ner till pilarna/strecken på sidorna

Strecken på sidorna på rutan har inget som helst med solfilmsmontering att göra.

Svenska fordonsförfattningen/trafiklagstiftningen säger att man inte får ha NÅNTING ALLS på främre sidorutor eller vindruta.
Senast redigerat av KHRacing (18 januari 2009)

1 878 Inlägg
18 januari 2009
finns massor just utav dessa  frågor. använd "Sök funktionen"

det kommer väl ca: 1 sådan här tråd på en 1vecka om inte mer.

86 Inlägg
18 januari 2009
KHRacing skrev:
Strecken på sidorna på rutan har inget som helst med solfilmsmontering att göra.

Svenska fordonsförfattningen/trafiklagstiftningen säger att man inte får ha NÅNTING ALLS på främre sidorutor eller vindruta.

Jag har däremot hört att man får ha film som släpper igenom 40% eller mer på sidorutorna fram.. ''Man ska kunna se föraren'' sägs det. Mycke diskussioner om just detta.

KHRacing
18 januari 2009
Team-Bmw skrev:
Jag har däremot hört att man får ha film som släpper igenom 40% eller mer på sidorutorna fram.. ''Man ska kunna se föraren'' sägs det. Mycke diskussioner om just detta.

Tjenna - vad du kan ha "hört" - har ju inget med ett fakta-inlägg att göra eller hur ?

(jag hörde igår att dte var oki med en sATurn5 raketmotor monterad & godkänd i en hundkojja,

Saturn5 hade bara 50 mille hk TYP)

Med lem
1 127 Inlägg
18 januari 2009
Finns som sagt en märkning på framrutan. Poliserna går efter den iaf!

Jag åkte på flygande bes i somras. Dem var på det direkt, min går bara 2-3 cm nedanför strecket, fick det som en varning, var den inte borta om dem stoppade mig igen skulle jag få ombesiktning och böter.

2 månader senare besiktigaded jag bilen, bes. mannen sa dock inget om framruteboarden..
Senast redigerat av H3dlund (18 januari 2009)

282 Inlägg
19 januari 2009
Det ska vara en markering på rutan. Typ ett litet svart streck..

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
19 januari 2009
Har hört att så länge man kan ställa ett A4 på höjden på ratten eller något sånt så ska det vara lugnt, vet inte om det är sant för om jag tänker efter får man ju knappt plats med något då :S

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

1 079 Inlägg
19 januari 2009
Det har med vindrutans siktfält att göra, på en vindruta har du två siktfält, ett är rakt framför föraren och det andra är hela rutans siktfält.

Förarens siktfält.
Den del av vindrutan som täcks av en rektangulär yta med basen 30x20 cm (liggande A4) placerad 60cm (mitt) framför förarens ögon. (mäts oftast vid rattkransens överkant)

Fältet ska vara fritt från:
sprickor
stenskott med diameter > 10 mm
dekaler
skador som innebär påtagligt sikthinder (Repor)
-------------------------------------------------------------------------
Vindrutans siktfält
Den del av vindrutan som sveps av vindrutetorkarna och ligger inom höjden 20 cm (enligt beskrivning av siktfält rakt framför föraren).

Siktkrav
Fältet ska vara fritt från:
dekaler
skador som innebär påtagligt sikthinder

Med andra ord du får ha solfilm/dekaler på vindrutan så länge du ligger utanför siktfältet, dvs ett liggande A4 på rattkransens överkant.

Tycker man om att tjafsa så får man bara böter på något annat. wink

Finns en pdf här med vad som gäller riktlinjerna för bilglas: http://www.gbf.se/files/File/Bilglas/riktl_bilglas.pdf finns även bilder på siktfälten där som förklarar saken bättre än vad jag gör med text.
Senast redigerat av Madhouse (19 januari 2009)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

57 Inlägg
19 januari 2009
Detta är inge fakta nu då, men den bes man som jag hade sa att man fick ha solfilm på framrutan ner till de där "pilarna/strecken" ni pratar om, men att man inte fick ha en heltäckande dekal av nå slag.
Men "Madhouse" Tycker jag verkar ha bra koll så jag litar på han wink

MVH

Turbobockarna.se

KHRacing
20 januari 2009
Men snälla. läs vad jag skriver va ?

Svensk lag säger att man inget alls får ha i vindruta eller främre sidorutor -

Märkningarna på vindrutan har INGET SOM HELST MED SOLFILMSMONTERING att göra.

Tror ni på fullaste allvar att alla biltillverkare låter tillverka speciella vindrutor till alla
svensksålda bilar från fabriken ?

Tror ni exakt samma regler gäller för bilar som tillverkas för Spanien, USA, Kina  m.m m.m ...

Tänk om - Tänk rätt.

& som vanligt:.. Även om en besiktningsman/trafikpolis säger att det är ok så är det inte laglig för det.

dARKiE
5 031 Inlägg
20 januari 2009
KHRacing skrev:
Men snälla. läs vad jag skriver va ?

Svensk lag säger att man inget alls får ha i vindruta eller främre sidorutor -

Märkningarna på vindrutan har INGET SOM HELST MED SOLFILMSMONTERING att göra.

Tror ni på fullaste allvar att alla biltillverkare låter tillverka speciella vindrutor till alla
svensksålda bilar från fabriken ?

Tror ni exakt samma regler gäller för bilar som tillverkas för Spanien, USA, Kina  m.m m.m ...

Tänk om - Tänk rätt.

& som vanligt:.. Även om en besiktningsman/trafikpolis säger att det är ok så är det inte laglig för det.

Men du, det är inte kul att läsa folk som har fakta på att det är olagligt.. Roligare att få ett "ja det är lagligt har jag hört" av någon annan.. Så dem kan montera det med gott samvete wink

Men som sagt, vill man ha en board eller något som är olagligt så får man väl ta det när man blir stoppad inte mer med det! smile
Senast redigerat av Darkie (20 januari 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

KHRacing
20 januari 2009
Darkie skrev:
Men du, det är inte kul att läsa folk som har fakta på att det är olagligt.. Roligare att få ett "ja det är lagligt har jag hört" av någon annan.. Så dem kan montera det med gott samvete wink

Men som sagt, vill man ha en board eller något som är olagligt så får man väl ta det när man blir stoppad inte mer med det! smile

Du har helt rätt smile

Jag har själv en streamer i vindrutan som måste tas bort vid besiktningen.

På lastbilen är det väl inte så stor risk att den måste tas bort då rutan är så pass hög.

Annars brukar man generellt säga att en streamer som är "punkt"-tryckt (som man kan se genom)
alltid funkar, för den ej är heltäckande. wink

16 197 Inlägg
20 januari 2009
KHRacing skrev:
Darkie skrev:

Du har helt rätt smile

På lastbilen är det väl inte så stor risk att den måste tas bort då rutan är så pass hög.

Annars brukar man generellt säga att en streamer som är "punkt"-tryckt (som man kan se genom)

då ja e väl lyckligt lottad.. har bestiktat ett flertal bilar me streamer fram å dom har inte ens påpekat de..big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

dARKiE
5 031 Inlägg
20 januari 2009
evilaudio skrev:
KHRacing skrev:
Darkie skrev:

Du har helt rätt smile

då ja e väl lyckligt lottad.. har bestiktat ett flertal bilar me streamer fram å dom har inte ens påpekat de..big_smile

Ja, det har jag också gjort!
Brukar inte vara några problem på bes, dem kanske bara påpekar att den sitter lite väl långt ner ibland.
Men farbror polis har inte gillat dem, kan jag säga..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Ocean Race NR:1
475 Inlägg
20 januari 2009
20 cm från rattens ovankant brukar dom ha som rikt märke för vad som är "tilllåtet" Det vill säga att det är helt och hållet om det är en trevlig inspektör, i detta fallet är 70% garanterat att man klarar sig!
Det vill säga ett A4 papper liggandes!

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
20 januari 2009
lagen kanske säger nej, men om både SBP och polisen har måttståckar fö att kolla om borden är laglig lr inte å man får godkännt så e de ju bara att, på mä skiten å åka.

de e ju precis samma sak mä bilar om är helbilsgodkännda.
dom får man ju inte ändra en ända skruv på om de inte e en originaldel. men om ja gör som alla andra å slänger dit ett par nya fälgar, ett kjolpaket å en sänkning som då är eftermarknadsprylar så är ja ju olaglig.

precis samma sak, bara  att då säger dom på SBP, att du man får ha de så länge bilen kan ta sig upp på lyften å bromstesten utan att ta i å att de man eftermonterat sitter fasst ordentligt som de ska.

de kanske finns regler å lagar fö ditten å datten, men eftersom bilmodifiering har funnits lika länge som bilen själv så tänjer både polis å SBP på reglerna om dom anser att de är inom vissa gränser.
därför så ha dom då tagit fram olika måttståckar fö dom vanligaste sakerna, typ solfilm i framrutan.

sen så om inte ja minns helt fel så kommer de Madhouse skrev direkt från VV, å de e väl dom som är med å skriver alla lagar å regler fö fordon å vägar.
då anser ja att är borden inom dom ramarna så är den laglig, för de e VV som har skrivit de.

de e min åsikt om de hela.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

Sök