3535
Sök

Söker nya 6,5", hjälp!

136 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
Det är så att i min saab, sitter fram i dörrarna ett par, hyffsade 6,5" som spelar bas i bilen. Det jag nu söker är en lite uppgradering till dessa, problemet jag upplever är att originalarna gärna börjar "skorra" och "morra" när det närmar sig Hz under 100. Det tycker jag är lite störande eftersom jag gärna lyssnar på RnB, techno osv där dessa Hz gärna förekommer.

Så, vilka nya högtalare ska få ta plats i mina dörrar? Har kikat på midbasar, men kommer de räcka? Jag spelar inte musiken jätte högt eller liknande, söker inte heller något som ska kunna bli som en baslåda, men om det är möjligt vore det perfekt.

Jag känner att jag är ute på tunn is och har ingen erfarenhet.

Jag kör "svenskt" och jag gillar det!

Supraman
2 300 Inlägg
18 januari 2009
vill du ha koaxialer eller kan du köra ett två-vägs och hur mkt får det kosta?
vill du fåår de t riktigt bra så e det steg och ett system som kostar en slant.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

136 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:
vill du ha koaxialer eller kan du köra ett två-vägs och hur mkt får det kosta?
vill du fåår de t riktigt bra så e det steg och ett system som kostar en slant.

Kvittar egentligen vad det blir för högtalare, så länge de levererar det jag söker. Högtalare som klarar av att spela lätt bas hela vägen ned utan att morra. Kommer självklart dämpa dörrarna osv.

Med steg? Max 4000, högtalare + steg. Helst runt 3000, billigare anser jag som ren tur bara. Högtalare löst utan steg, kanske 2500-3000 på sin höjd.

Jag kör "svenskt" och jag gillar det!

956 Inlägg
18 januari 2009
znurv skrev:
Det är så att i min saab, sitter fram i dörrarna ett par, hyffsade 6,5" som spelar bas i bilen. Det jag nu söker är en lite uppgradering till dessa, problemet jag upplever är att originalarna gärna börjar "skorra" och "morra" när det närmar sig Hz under 100. Det tycker jag är lite störande eftersom jag gärna lyssnar på RnB, techno osv där dessa Hz gärna förekommer.

Så, vilka nya högtalare ska få ta plats i mina dörrar? Har kikat på midbasar, men kommer de räcka? Jag spelar inte musiken jätte högt eller liknande, söker inte heller något som ska kunna bli som en baslåda, men om det är möjligt vore det perfekt.

Jag känner att jag är ute på tunn is och har ingen erfarenhet.

Jag skulle kolla in här http://www.n-core.se/ och ta en titt på deras SQ6 kitsystem.
Dessa går riktigt lågt ner i registeret och man behöver i princip ingen baslåda, och dessa högtalare vinner priser. Jonash här på forumet tog nyligen Sm-guld i SQ med dom midbasarna och är återförsäljare för dom prylarna, så du kan ju fråga han lite mer om dem.

Dock ska du veta att för att få det bra behöver du göra en bra montering och ha ett bra steg, det gäller alla högtalare för att få det resultat du vill ha.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Sök