3060
Sök

b234f i en volvo 145a?

Bags are for bitches
296 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#1
Hejsan. nu e de så att jag fått en 740 16ventilars (b234f) motor över och tänkte kolla om ni tror de e svårt att få ner en sådan i en gammal 145a? Är de samma bottendel och motorfästen som b230 et/ft ?

Eller har jag fel igen?

Inofficiell Alkoholkontrollant.
451 Inlägg
20 januari 2009
#2
Borde gå tycker man.

Det handlar inte om hur fort man kör, utan attityden när man glider.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
8 156 Inlägg
21 januari 2009
#4
Borde gå att bygga om så det passar.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 785 Inlägg
21 januari 2009
#5
16-V skrev:
Hejsan. nu e de så att jag fått en 740 16ventilars (b234f) motor över och tänkte kolla om ni tror de e svårt att få ner en sådan i en gammal 145a? Är de samma bottendel och motorfästen som b230 et/ft ?

Det ska inte vara någon omöjlighet, finns några byggen här på garaget i den stilen

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 januari 2009
#6
Visst e de samma motorfästen och underdel..(måttmässigt då)

243 Inlägg
21 januari 2009
#7
det är inte samma motorfästen, och inte samma underdel - b234f har balansaxlar!

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
21 januari 2009
#8
Klart det går, men du får bygga egna motorfästen som dom andra säger. Lite problem blir det i alla fall. Tex kommer nog fördelaren att ta i torpedväggen ifall den sitter bak på toppen. Ska du rakställa motorn får du sno tråget från B20.

Vidare blir det jobbigt med växellådan. Ska du behålla kopplingen från B234 så får du plocka med växellådan samma motor iom orignallådan i 140 har 10-splinesad axel ist för 22. Iofs kan du väl byta lamell till en 10-splines, men vem vill köra 4 växlat till den motorn? Dessutom tål inte M40-lådan så väldans mycket påfrestningar.
Byter du låda får du modifiera eller bygga ny växellådsbalk. Är det långspak på bilen får du antingen bygga lite snygga stag så du får långspak på B234ans låda eller kapa och svetsa lte för att få in kort spak.

Så det är inte bara bolt-on även om det ibland kan verka så. Är nog mycket jag inte har räknat upp som man måste göra.

Sök lite på 140, amazon och/eller sävarturbo-forumet. Finns många som gjort det

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 januari 2009
#9
Mr_V skrev:
det är inte samma motorfästen, och inte samma underdel - b234f har balansaxlar!

Fel av mig...Slarv kallas de...:-(

Bags are for bitches
296 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#10
Okej tack så mycke för svaren tongue Passar b20 tråg även på den här motorn? och så har ja tänkt ta med lådan med motorn men hur blir de med karda?? går de att få på 145an kardan på m46an??

Eller har jag fel igen?

23 Inlägg
22 januari 2009
#11
Släng i en B230E motor istället för elektroniska skiten, de bara krånglar.

volvo240

1 785 Inlägg
22 januari 2009
#12
Wille_240 skrev:
Släng i en B230E motor istället för elektroniska skiten, de bara krånglar.

Jag har haft en B234F i snart 6år nu och aldrig haft strul med någon elektronik. Om det är något du ska göra innan du lägger in motorn så byt packningar passa på att slipa in ventilerna, byt ut hydraulyftarna och hela kamrems paketet.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

23 Inlägg
22 januari 2009
#13
dbjanoz skrev:
Wille_240 skrev:
Släng i en B230E motor istället för elektroniska skiten, de bara krånglar.

Jag har haft en B234F i snart 6år nu och aldrig haft strul med någon elektronik. Om det är något du ska göra innan du lägger in motorn så byt packningar passa på att slipa in ventilerna, byt ut hydraulyftarna och hela kamrems paketet.

Vissa har tur, Men för att slippa dra allt elektronik och styrboxar hit å dit så rekomonderar jag en b230E

volvo240

114 Inlägg
22 januari 2009
#14
Eller på med ett par webrar kanske? Blir både roligare och enklare..


Bags are for bitches
296 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#15
Wille_240 skrev:
Släng i en B230E motor istället för elektroniska skiten, de bara krånglar.

Nu är det ju 16ventilars motorn jag vill ha.tongue

Eller har jag fel igen?

Bags are for bitches
296 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#16
Går det att ha orginal bakaxel och kardan och ändå få dit motorn och m46/m47 låda?

Eller har jag fel igen?

Driifter;)
1 630 Inlägg
26 januari 2009
#17
bakaxel går bra kardan kan du få korta.. men de e bättre du tar lådan från en 240 så funkar hastighetsmätaren men den har ju samma storlek som 740lådan

tar du låda från 240 slipper du hardygummmit också

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Bags are for bitches
296 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#18
Amazon_123GT skrev:
bakaxel går bra kardan kan du få korta.. men de e bättre du tar lådan från en 240 så funkar hastighetsmätaren men den har ju samma storlek som 740lådan

tar du låda från 240 slipper du hardygummmit också

jaa okej. tack så mycket:D

Eller har jag fel igen?


Sök