3927
Sök

Besiktning - Bälterna åker ej tillbaka, dimljus, drivknut

537 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
Tjooo.

Ska 6 februari besikta bilen, en Mazda 323F 1992.

Har dock lite frågor som jag skulle vilja veta om dem säger nej på.

1. Bältena, alla tror jag, åker inte tillbaka av sig självt, utan man får hjälpa till. Får man nedslag på det? De låser fast sig både i "kontakten" och där uppe när man drar i dem.

2. Är det nått krav på hur dimljusen är ställda? Det är ej original (biltemas ljusblåa).

3. Drivknuten, höger fram, knackar när man svänger, speciellt om man svänger fullt och kör sakta. Jag vet att det kanske inte är så bra att köra med en sådan. Men med 1050kr i månaden så.. Kan man få nedslag på drivknuten?

4. Kom inte på något mer som dem kan klaga på (förutom ABS´n då.. men lampan lyser när den ska iaf...tongue)

Diamond
540 Inlägg
21 januari 2009
drivknuten blir det bara "bra att veta"  angånde bältena.. mina är typ också likadana. men dom sa inget.. så länge dom funkar såå.. wink   dimljusen kommer du nog inte klara dig med, finns det ska dom vara rätt inställda..

I'm Rick James Bitch!

88 Inlägg
21 januari 2009
Ett tips angående bältena är att dra ut dom helt och dammsuga hela bältet, sen spraya på siliconspray, blir som nytt.

dARKiE
5 031 Inlägg
21 januari 2009
Åk in till någon verkstad eller fordons skola och ställ in dimljusena (kanske en 100kr max)  så går den nog igenom med bra att veta på drivknuten bara.. smile
Senast redigerat av Darkie (21 januari 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

1 723 Inlägg
21 januari 2009
Mina bälten i Pontiacen klagar de inte på. De fungerar som de ska när man har på dem, men kan behöva lite hjälp tillbaka ibland.

har du dimljus och de fungerar så ställ in dem. inte bara för besiktningen, utan även för dem du möter i trafiken.

510 Inlägg
21 januari 2009
markuse90 skrev:
Tjooo.

Ska 6 februari besikta bilen, en Mazda 323F 1992.

Har dock lite frågor som jag skulle vilja veta om dem säger nej på.

1. Bältena, alla tror jag, åker inte tillbaka av sig självt, utan man får hjälpa till. Får man nedslag på det? De låser fast sig både i "kontakten" och där uppe när man drar i dem.

2. Är det nått krav på hur dimljusen är ställda? Det är ej original (biltemas ljusblåa).

3. Drivknuten, höger fram, knackar när man svänger, speciellt om man svänger fullt och kör sakta. Jag vet att det kanske inte är så bra att köra med en sådan. Men med 1050kr i månaden så.. Kan man få nedslag på drivknuten?

4. Kom inte på något mer som dem kan klaga på (förutom ABS´n då.. men lampan lyser när den ska iaf...tongue)

Ta bort dimljusena om du inte anser dig ha råd att lämna in .. Satt dom inte där innan, varför ska dom göra det nu ;P .. Bra o veta blir det nog på drivknuten då det inte är någon direkt trafikfara .. Men dom kommer ju vilja att du lagar det så fort som möjligt .. Mina bälten va med kassa på att rullas upp, men det är nog ingen fara .. Dom fungerar trots allt ..

* Klåpare
1 718 Inlägg
21 januari 2009
Bältena ska inte vara fransiga och ska låsa när man rycker i dom. De ska även gå att spänna. Så länge som inte mekanismen är helt slut så bälltet alltid hänger slappt så går de igenom.

Dimljusen skall vara rätt inställda, om de är inkopplade i bilens elsystem. Alltså, ta bort säkringen så klarar du besiktningen om du inte har tid/ork/lust att ställa in dom före besikning.

Drivknuten kan du få en anmärkning på om den glappar för mycket. Hur mycket som är för mycket avgör besiktningsmannen.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Sök