4147
Sök

Taxikort för 18 åringar.

369 Inlägg
22 januari 2009
MilleN skrev:
Idiotiskt förslag, alla som haft körkort i ~5 år vet att man var en kass förare som 18-åring vad man än tyckte då. Hade inte velat ha en 18-åring som buss/taxiförare än mindre möta 18-åringar i lastbilar.

Själv är man då en av dom "kassa" förarna, kan förstå er med lite mer år på nacken.. Visst fasen mognar man men tycker ändå att man kan ge oss en ärlig chans att låta oss ta taxi kortet, det är ju ett perfekt extra knäck om helgerna! 
Och det finns dom som kanske inte borde fått ut sitt körkort så som dom kör som 18-19 åringar.. Men jag kan sätta mitt liv på att det finns dom som är 25år eller 30 som har mindre koll och körkänsla bakom ratten än vad jag har.. Alla är vi olika.  Mvh Robin

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

9 108 Inlägg
22 januari 2009
h0lle skrev:
Det är du som drar alla över en kam. Jag anser att det ska bli SVÅRARE att ta körkort men att även en person som är 18 ska få chansen. När man är 18 är man myndig och vuxen och borde få göra alla saker som 40åringar får göra, bara det att det måste ställas hårda krav. Hade 18 satts som gräns på systemet från början så hade folk nog inte klagat idag på att det borde höjas till 20..

Jag drar inte alla över en kam, jag vet att det finns mängder med 18-åringar som kör hur bra som helst och att det finns mängder med 21-65-åringar som kör som apor, men jag tycker ändå det är viktigt att ha kvar gränsen att man ska ha haft körkort i 2 år innan man blir yrkeschaufför, det är ett stort ansvar.

_Robbzon_ Tvivlar inte på din körförmåga eller någon annans innan jag sett personen köra roll

Vi får se hur det går med förslaget först och främst, det är inte så illa att jag hade demonstrerat utanför riksdagen precis smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
22 januari 2009
Det är ju helt individuellt om man är en bra förare. Men tycker definitivt att man ska ha kört bil 2 år innan man får ansvara för andras liv. Man utvecklas som förare hela tiden.

Tycker inte att jag skulle passa som taxi chaufför då jag kör alldeles för fort och offensivt.

Jonas

88 Inlägg
22 januari 2009
Precis, har inte så mycket med åldern att göra utan är väl mer att man ska ha blivit van vid att framföra sitt fordon på ett bra och säkert sätt... Någonting som faktiskt kommer med tiden.

Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
357 Inlägg
22 januari 2009
Tycker personligen att de flesta taxichaufförer kör som biltjuvar. Men jag tycker dock att man behöver några år av erfarenhet i trafiken innan man ska få köra taxi och att ha några körprov innan låter ju som en ganska bra idé också tongue

86 Inlägg
22 januari 2009
Jag har personligen jobbat som taxichaffis i 9 år. Började köra när jag var 23 år. Har blivit en himla skillnad på sistone när det gäller proven. När jag tog mitt kort var det bara att åka till Vägverket och skriva de olika proven, kostade dig 300 kr. Skall du ta taxikort idag skall du även göra en uppkörning + att du skall klara fler prov som är svårare. Så det är inte det lättaste att ta det idag jämfört för bara några år sedan. Och sedan att vissa taxichaffisar kör som dem har stulit bilen, kan jag hålla med om! Men sedan är oftast dem som klagar på att vi kör för fort är dem som själv inte håller hastigheterna.

Norrlänning
1 453 Inlägg
24 januari 2009
varför är det inte en bra idé ? Kan dra mitt exempel... har en kompis som har taxiåkeri. Han hittar ingen som kan köra åt han som han litar på, och ja är arbetslös. Varför inte slå 2 flugor i en smäll. Just taxi och buss är ju i akut behov av personal. 

Du får köra 25 meter lastbil på X antal ton när du är 18.
Du får köra flygplan med upp till 400-500 passagerare när du är 20 tror ja.(rätta mig om ja har fel)

Varför då inte köra taxi när du är 18 och klarat alla X antal test det är. Jag tror att de som inte är lämpade sållas ut ganska fort.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Sleeper
3 084 Inlägg
24 januari 2009
19 tycker jag att man ska få köra taxi. Kör man lagligt kan broms koppling skyltar och har lokalsinne varför ska man då inte få köra taxi? Jag åkte buss en gång då var föraren 40+ och fick 3 kärringstopp i samma korsning innan han kom iväg. Man kör ju inte som vanligt då man börjar köra taxi inte fan kör man 170 då som man brukar göra vanligtvis.  Man vill ju knappast bli av med jobbet. Taxiprovet är ju rätt mycket jobbigare än B-kortet har jag hört, så klarar man taxikortet så spelar det väl ingen roll om man kört bil i 55år eller 1år.

MC-kortet tycker jag är ännu  mer korkat då man får ta tung direkt man är 21 men tar man mellan när man är 20 år så får man vänta 2år till innan man får köra tung känns ju som han som kört ett år på mellanhoj och lätthoj är bättre än den som aldrig kört och som tar tung mc direkt. Lillbrorsan körde upp på min "mellan"hoj som var bra mycket tyngre än körskolans "tunga"hojjar, och klarade det galant.
Dessutom när jag tog mellankortet så fick jag köra hem den Tunga ostrypta hojjen tillbaks till körskolan.
Bara jävla fjantiga regler för att tjäna mer pengar!

Inne på mitt 22levnadsår nu men tycker fortfarande dem borde sänka gränserna och ha längre körprov så man verkligen får visa att man kan allt.
Senast redigerat av Sushikocken (24 januari 2009)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
24 januari 2009
Skona mig. Vill inte åka med nån 18åring från krogen.

Vet hur jag var, vet hur alla kompisar varit...

Random Hero
4 047 Inlägg
24 januari 2009
låter som ett bra förslag tkr ja, taxi förare kör som idioter o de gör ungdomar också smile

Dog food lid. Backwards

2 Inlägg
1 februari 2009
Tycker det låter skitbra, ger mig chans till arbete efter studenten/medan jag pluggar som jag skulle vara riktigt glad över istället för att moppa golvet på donken..

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 februari 2009
Ellertz skrev:
varför är det inte en bra idé ? Kan dra mitt exempel... har en kompis som har taxiåkeri. Han hittar ingen som kan köra åt han som han litar på, och ja är arbetslös. Varför inte slå 2 flugor i en smäll. Just taxi och buss är ju i akut behov av personal. 

Du får köra 25 meter lastbil på X antal ton när du är 18.
Du får köra flygplan med upp till 400-500 passagerare när du är 20 tror ja.(rätta mig om ja har fel)

Varför då inte köra taxi när du är 18 och klarat alla X antal test det är. Jag tror att de som inte är lämpade sållas ut ganska fort.

I somras (innan finanskrisen) sökte man kanske hundratals taxichaffisar i Skåne.
Nu har jag knappt sett en enda annons på Arbetsförmedlingen om taxichaffisar.
Transportsektorn är hårt drabbad av krisen, många åkerier som kickar folk eller står stilla helt.

Men tänk vad kul det vore med en student som extraknäcker som taxichaffis/lastbilschaffis/pilot, har pluggat hela natten, lever på energidryck och koffein och stressar inför sin nästa tenta, och är så otroligt nervös så han inte kan koncentrera sig, och samtidigt bråkar med sin flickvän via mobilen... tongue

Visst kan det hända äldre personer med, och jag tycker det ska finnas fler extraknäck för studenter, för jag har själv funderat på att plugga till hösten, men just att unga oerfarna personer - ska sätta sig i yrkesfordon som transporterar passagerare eller kör 24m långa ekipage - det låter ju inte helt säkert.

Samtidigt måste man ju börja någonstans, jag menar unga förare med 5års erfarenhet växer ju inte direkt på träd, men det är skillnad på när man ska lära sig köra på en väg med kanske 1-1½meter till grannen i motsatt körfil eller som i andra yrken där man kan lära sig utan att behöva riskera att skada någon annan.

Jag har haft körkort i snart 3 år, men jag blir fruktansvärt osäker när jag kör in i ett tätare samhälle som Lund, Malmö, Helsingborg eller Göteborg...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

369 Inlägg
1 februari 2009
TurbOla skrev:
Jag har haft körkort i snart 3 år, men jag blir fruktansvärt osäker när jag kör in i ett tätare samhälle som Lund, Malmö, Helsingborg eller Göteborg...

Jag måste bara fråga en liten sak, varför blir så många så jäävla nervösa o stressade bara för att man kör in i en stad där man inte hittar osv? Kör man fel så gör man, bara att svänga av på en parkering o kolla upp i kartboken att jaha där skulle jag av.. bara vända o köra ditåt.. Det är väl inte hela världen? 

Kanske bara jag som tänker så, vad vet jag.. ? Mvh

2 283 Inlägg
1 februari 2009
_Robbzon_ skrev:
TurbOla skrev:

Jag måste bara fråga en liten sak, varför blir så många så jäävla nervösa o stressade bara för att man kör in i en stad där man inte hittar osv? Kör man fel så gör man, bara att svänga av på en parkering o kolla upp i kartboken att jaha där skulle jag av.. bara vända o köra ditåt.. Det är väl inte hela världen? 

Palla bli stressad.
Man blir lite mer på alerten då det är lättare att göra fel som blir dyra men inte nervös.
Precis, kör man fel så försöker man köra rätt wink tongue

R.I.P. Michael Jackson!

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 februari 2009
_Robbzon_ skrev:
TurbOla skrev:

Därför att man är van vid att det kanske passerar ca 4-5 bilar om dan hemmavid. wink
Inne i Helsingborg tutar dom på en redan innan rödljusena passerar orange typ. tongue

Alla 400 bilar bakom som kommer från E6an och E4an.. wink
Senast redigerat av TurbOla (1 februari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Driver
2 111 Inlägg
1 februari 2009
Kalla mig idiot. Men jag skulle gå ur bilen direkt om det satt en 18 åring bakom ratten (i en taxi). Erfarenhet/rutin bakom ratten skiljer sig oerhört mellan en 18 åring o en 21 åring. Inget prov i världen som ändrar på detta. Märker själv när man åker med yngre som kör helt ok. Men har inte alls samma rutin i körningen.

Säger därmed inte att 18åringar är värdelösa på att köra bil. Bara att man behöver köra ett tag innan man börjar köra folk i jobbet. Jag har väl själv varit 18 wink...
Senast redigerat av Janken (1 februari 2009)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

120 Inlägg
1 februari 2009
Jag säger inte att 18-åringar kör sämre än äldre men det är ju inte hur pass bra man kör det handlar om utan erfarenhet. Jag tycker det är bra som det är nu, man måste ha ett par års erfarenhet innan man ger sig ut i yrkestrafiken. Lokakännedom kommer med tiden och även ansvarstagande bak ratten, man har inte samma riskmedvetenhet som 18-åring utan det får man först efter ett par år och kanske ett par misstag. Det gäller inte i alla fall nej men i det stora hela är det så det fungerar.
Dessutom är man som 18-åring mer lättpåverkad och faller lättare för grupptryck vilket kan vara en stor nackdel om det sitter en bunke fulla 20-åringar i bilen som skriker "GASA FÖR FAN!". Alla vet vi att det är större risk att 18-åringen stämplar gasen i botten än att 40-åringen gör det. Ansvar kommer med tiden, i de flesta fall varjefall.

Hade jag själv nu varit 18 hade jag kanske inte tyckt likadant, så jag klandrar inte er yngre för att ni tycker som ni gör. smile

Yellow bug!
1 640 Inlägg
1 februari 2009
Såg här någon som inte vill möta 18åringar i lastbilar, det gör du nog ganska ofta..

Ett exempel är studenter på olika transportskolor som går ut som 18åringar och sätter sig bakom ratten..

Var bara tvungen att påpeka wink

Och ja, här i stan kör då fan taxichaufförerna värre och fortare än alla körkortsinnehavare som finns tongue
Senast redigerat av Edil_ (1 februari 2009)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Byggare Behm
562 Inlägg
1 februari 2009
Det kunde man ge sig f-n på, nu när man väntat några år för att bli 21 och ta taxikort DÅ ändrar dom reglerna..
Hatar tidsbestämmda gränser, dom blir alltid helt fel.
Om jag nu tagit körkort när jag är 20½ år så får jag ändå ta taxikort när jag fyller 21, helt sinnesjukt.
En annan har ju klarat 2åriga prövotiden + ett halvår till och måste ändå vänta ett tag till.
Samma sak med att övningsköra med släpvagn, 17½ år , vad säger det om föraren egentligen`?
Inte ett skit.

Sen finns det folk som skriver : 18 åringar har inget omdöme i trafiken.
Sant men det är också sant att det finns massvis med nervsvaga , trögfattade och
rent av idiotiska personer ute i trafiken som inget har där att göra.
Det är ren allmänfara med folk som blir stressade och hispiga bakom ratten ,
säker bilkörning handlar om systematisk planering och lugn.
Vissa lär sig och vissa lär sig aldrig , det är människans individuella egenskaper som gör
en bra bilförare MEN sånt vill man inte höra i vårat samhälle.
Glöm nollvisionen.
Senast redigerat av _Jonex_ (1 februari 2009)

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

369 Inlägg
1 februari 2009
TurbOla skrev:
_Robbzon_ skrev:
TurbOla skrev:

Därför att man är van vid att det kanske passerar ca 4-5 bilar om dan hemmavid. wink
Inne i Helsingborg tutar dom på en redan innan rödljusena passerar orange typ. tongue

Alla 400 bilar bakom som kommer från E6an och E4an.. wink

Haha ja du kmr ju från hässleholm, tänkte inte på det wink

Sök