Ellertz skrev:
varför är det inte en bra idé ? Kan dra mitt exempel... har en kompis som har taxiåkeri. Han hittar ingen som kan köra åt han som han litar på, och ja är arbetslös. Varför inte slå 2 flugor i en smäll. Just taxi och buss är ju i akut behov av personal.
Du får köra 25 meter lastbil på X antal ton när du är 18.
Du får köra flygplan med upp till 400-500 passagerare när du är 20 tror ja.(rätta mig om ja har fel)
Varför då inte köra taxi när du är 18 och klarat alla X antal test det är. Jag tror att de som inte är lämpade sållas ut ganska fort.
I somras (innan finanskrisen) sökte man kanske hundratals taxichaffisar i Skåne.
Nu har jag knappt sett en enda annons på Arbetsförmedlingen om taxichaffisar.
Transportsektorn är hårt drabbad av krisen, många åkerier som kickar folk eller står stilla helt.
Men tänk vad kul det vore med en student som extraknäcker som taxichaffis/lastbilschaffis/pilot, har pluggat hela natten, lever på energidryck och koffein och stressar inför sin nästa tenta, och är så otroligt nervös så han inte kan koncentrera sig, och samtidigt bråkar med sin flickvän via mobilen...
Visst kan det hända äldre personer med, och jag tycker det ska finnas fler extraknäck för studenter, för jag har själv funderat på att plugga till hösten, men just att unga oerfarna personer - ska sätta sig i yrkesfordon som transporterar passagerare eller kör 24m långa ekipage - det låter ju inte helt säkert.
Samtidigt måste man ju börja någonstans, jag menar unga förare med 5års erfarenhet växer ju inte direkt på träd, men det är skillnad på när man ska lära sig köra på en väg med kanske 1-1½meter till grannen i motsatt körfil eller som i andra yrken där man kan lära sig utan att behöva riskera att skada någon annan.
Jag har haft körkort i snart 3 år, men jag blir fruktansvärt osäker när jag kör in i ett tätare samhälle som Lund, Malmö, Helsingborg eller Göteborg...