Oki. Får prata med honom och se vad han vill ha. Men handpenningen är förbrukad om man inte köper bilen sen när man är och tittar på den eller?
Mvh.
Micke
nej handpenningen är din till du köper bilen. du kan lägga en summa för att han inte ska sälja bilen. men du få tillbaka den om du inte köper bilen!
hoppas det var svar på frågan!
eller så skriv kontrakt på att bilen måste köpas innom en vecka (t.ex.). har du inte hört av dig så är pengarna hans. men sen vet jag inte hur det är om han kan säga att han ska behålla dom pengarna för att han har fått vänta med att sälja bilen när du har ångrat dig.
Oki. Får prata med honom och se vad han vill ha. Men handpenningen är förbrukad om man inte köper bilen sen när man är och tittar på den eller?
Mvh.
Micke
nej handpenningen är din till du köper bilen. du kan lägga en summa för att han inte ska sälja bilen. men du få tillbaka den om du inte köper bilen!
ok för jag trodde handepeningen var för att visa att man verkligen vill köpa så man ska hålla bilen men om personen ifråga inte köper så behålls handpening pågrund av att man hållit bilen åt en viss person...
Mvh.
Micke
ok för jag trodde handepeningen var för att visa att man verkligen vill köpa så man ska hålla bilen men om personen ifråga inte köper så behålls handpening pågrund av att man hållit bilen åt en viss person...
I regel behåller man handpenningen om inget annat är bestämt.
Det är en begagnad bil av privatperson jag ska handla av.
Ja då hade jag aldrig lagt handpenning.. Och skulle jag sälja en bil och fått handpenning för att hålla bilen i t.ex. 5 dagar och han ringer då o säger att han inte ska ha den ja då behåller jag handpenningen.
Som Smajly skriver erlagt handpening behåller säljaren om köparen drar sig ur. Handpening är lika med ingånget avtal/köp och säljaren behåller handpeningen om inget annat är avtalat (Skriftligt)