2765
Sök

Flyttar snart och behöver köpa ny tv till vardagsrummet. 40-42" maxpris 10000:-

1 582 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Jo jag är mest sugen på den faktiskt, men pratade med en polare idag som sa att den var kass pga den hade lång responstid. Han sa att man ska ha max 5, gärna under.

Någon som vet om de stämmer eller om han snackar i nattmössan? big_smile

leksak skrev:
Som jag redan sagt så är SAMSUNG LE-40A656 en bra TV så den hade nog jag valt.
Drulleförsäkringen tar man väl via hemförsäkringen?

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
23 februari 2009
Samsung, Sony eller LG är väl att rekommendera. Kör själv LG just nu. Dock kostar den lite mer än vad du kan ge. Men det finns ett gäng likvärdiga apparater som är lite billigare (har en del rätt onödiga funktioner i min, som dessutom är en 50-tummare). Blir riktigt vettig bild när man kör från datorn, Blu Ray, DVD o.s.v.

1 582 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Jo har ju läst att Samsung, Sony samt LG gör bra tv apparater. Kan tänka mig att LG:n funkar fint, men jag har desvärre inte hittat några intressanta för min budget. Men är det viktigt att man har låg responstid eller? 50" vore inga fel big_smile men jag nöjer mig med 40-42" då det blir perfekt för mitt vardagsrum.

Hexenhammer skrev:
Samsung, Sony eller LG är väl att rekommendera. Kör själv LG just nu. Dock kostar den lite mer än vad du kan ge. Men det finns ett gäng likvärdiga apparater som är lite billigare (har en del rätt onödiga funktioner i min, som dessutom är en 50-tummare). Blir riktigt vettig bild när man kör från datorn, Blu Ray, DVD o.s.v.

blacken
23 februari 2009
LIVINL0UD skrev:
Jo har ju läst att Samsung, Sony samt LG gör bra tv apparater. Kan tänka mig att LG:n funkar fint, men jag har desvärre inte hittat några intressanta för min budget. Men är det viktigt att man har låg responstid eller? 50" vore inga fel big_smile men jag nöjer mig med 40-42" då det blir perfekt för mitt vardagsrum.

Hexenhammer skrev:

Är det responstid du är ute efter. Så är det Plasma som gäller, överlägsna LCD där..

1 582 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Ska jag vara ärlig så vet jag inte vad jag är ute efter hmm är riktigt kass när det gäller tv apparater. Det jag vill kunna göra med min tv är att kolla på film från datorn, kunna spela ps3 felfritt och kolla på blu-ray filmer, sen kvittar det egentligen smile

blacken skrev:
Är det responstid du är ute efter. Så är det Plasma som gäller, överlägsna LCD där..

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
23 februari 2009
Är du säker att det är du som kommer att titta på tv och inte tv som tittar på dig? lol
Jag skulle satsa på en LCD, man ser inte så mycket pixlar som på plasma.
Alla dagens tillverkare är bra, sen det är bara en smak sak för utseende.
Jag har själv köpt en philips med ljuset runt om bakom (ambilight) som ändra färg med bildens färg, helt perfekt effekt.
Gå i affärer och titta får du se.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

1 582 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Haha kommer nog bli både och big_smile jo jag är också ute efter LCD mest, men läste nyss på ett forum där dom sa att Plasma är bäst när det gäller tv tittande samt spela spel. Jo har sett Philips på netonnet's lagershop och den var riktigt fin samt perfekt bild så är riktigt sugen på sådan, men dom flesta polarna avrådde mig att köpa Philips. Vore bäst att dra till affär, men har väldigt mycket att göra just nu innan flytt och allt så tiden finns inte.

alain skrev:
Är du säker att det är du som kommer att titta på tv och inte tv som tittar på dig? lol
Jag har själv köpt en philips med ljuset runt om bakom (ambilight) som ändra färg med bildens färg, helt perfekt effekt.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
24 februari 2009
LIVINL0UD skrev:
Haha kommer nog bli både och big_smile jo jag är också ute efter LCD mest, men läste nyss på ett forum där dom sa att Plasma är bäst när det gäller tv tittande samt spela spel. Jo har sett Philips på netonnet's lagershop och den var riktigt fin samt perfekt bild så är riktigt sugen på sådan, men dom flesta polarna avrådde mig att köpa Philips. Vore bäst att dra till affär, men har väldigt mycket att göra just nu innan flytt och allt så tiden finns inte.

alain skrev:

philips är en mycket väl känd märket och med den ambilight, det är ännu bättre, jag spelar mycket och bilden ser nästa ut som en 3D.
Jag skulle inte bytta ut den mot en annan.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

321 Inlägg
24 februari 2009
Har du ps3 t.ex så är de plasma som gäller. Jag har en Panasonic PX80 och lira GT5 på den är riktigt nice. Laggar aldrig som det gör på en polares LG6000. PX80 har en responstid på 0.001 ms vilket kan anses som ingen alls och svärtan är överlägsen LCD.

EViLution!

249 Inlägg
24 februari 2009
Drulleförsäkring - NEJ (lyssna aldrig på en försäljare)

Köp en Viera plasma.. det är garanterat bra grejer

1 582 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
Har läst mycket på www.minhembio.com angående att bästa tv:n för pengarna som jag har är antigen Sony lcd elelr Panasonic Viera plasma så blir nog någon av dom.

Men har även läst att plasma inte är att rekommendera om man ska koppla in datorn till tv:n vilket jag tänkt att göra.

Det känns dumt att köpa en tv över 10000:- och om sedan tv:n skulle ramla eller något så får jag inget för det. Kan nog vara värt med drulleförsäkring för 1000:-

948 Inlägg
24 februari 2009
Har en panasonic PX-8 50tummare som jag köpte ny i somras (kom som ny modell i våras) som jag är väldigt nöjd med man får mkt tv för pengarna för jag gav 11500 eller om det var 11k nu borde den vara billigare och otroligt bra svärta i bilden och bra bild övrigt och jag kör ps3 till den via hdmi och spelar och kollar blueray och det ser riktigt bra ut och film från datorn kör jag med via en dvi till hdmi kabel dock så skickar den bara bildsignal så ljudet får du ta ifrån datorn.

Tobbe

1 582 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
Lät som riktigt bra pris för så pass stor tv, men tror 50" är lite overkill för min del big_smile tror inte de blir så snyggt i vardagsrummet, kan nog ha max 46" låter ju toppen att ps3 samt datorn funkar bra via plasman. Förstår inte riktigt vad du menar att den skickar bara bildsignal så man får ta ljudet från datorn. Menar du din kabel eller tv:n smile

TobbeTT skrev:
Har en panasonic PX-8 50tummare som jag köpte ny i somras (kom som ny modell i våras) som jag är väldigt nöjd med man får mkt tv för pengarna för jag gav 11500 eller om det var 11k nu borde den vara billigare och otroligt bra svärta i bilden och bra bild övrigt och jag kör ps3 till den via hdmi och spelar och kollar blueray och det ser riktigt bra ut och film från datorn kör jag med via en dvi till hdmi kabel dock så skickar den bara bildsignal så ljudet får du ta ifrån datorn.

Tobbe

vinnarskalle!
907 Inlägg
24 februari 2009
Generellt brukar man säga 3 meter från TVn = 30". 4 meter = 40" osv. Farsan har en 42" TV i vardagsrummet, och där sitter man 3-3,5 meter ifrån ungefär och det känns att det är för nära.

1 582 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
Aha okej, tack för tipset smile då ska jag verkligen inte ha mer än 42" blir nog som jag tänkt från början. Antigen 40" eller 42" kommer nog räcka för mitt bruk. Jobbar så pass mycket så kommer ändå inte ha mycket tid framför tv:n förutom ibland på helgerna smile

Casy skrev:
Generellt brukar man säga 3 meter från TVn = 30". 4 meter = 40" osv. Farsan har en 42" TV i vardagsrummet, och där sitter man 3-3,5 meter ifrån ungefär och det känns att det är för nära.

948 Inlägg
24 februari 2009
LIVINL0UD skrev:
Lät som riktigt bra pris för så pass stor tv, men tror 50" är lite overkill för min del big_smile tror inte de blir så snyggt i vardagsrummet, kan nog ha max 46" låter ju toppen att ps3 samt datorn funkar bra via plasman. Förstår inte riktigt vad du menar att den skickar bara bildsignal så man får ta ljudet från datorn. Menar du din kabel eller tv:n smile

TobbeTT skrev:

Tobbe

Dvi kabeln FRÅN datorn till tvns hdmi skickar bara bildsignal inget ljud detta är då inget problem för mig då jag har ett Logitech hemmabio system kopplat till datorn

1 874 Inlägg
25 februari 2009
Allx skrev:
Har du ps3 t.ex så är de plasma som gäller. Jag har en Panasonic PX80 och lira GT5 på den är riktigt nice. Laggar aldrig som det gör på en polares LG6000. PX80 har en responstid på 0.001 ms vilket kan anses som ingen alls och svärtan är överlägsen LCD.

Vad grunnar du det på?

Jag har en LG7000 - Samma som LG6000 fast lite annat utseende och lite andra funktioner. Anledningen till att bilden laggar: Tru Motion. Stäng av den funktionen och försök igen...

1 874 Inlägg
25 februari 2009
LIVINL0UD skrev:

LG har allt en del.. Fast jag är tveksam till deras billigare. Sålde dock min 42-tummare för ett tag sedan. En Plasma som jag var väldigt nöjd med. Saknar den ibland fortfarande. Sålde den för 6.000kr, ett år gammal, obetydligt använd, funkade asbra o.s.v. Tyckte det var onödigt med 1st 50", 1st 42" och 1st 22" i en etta, hehe. big_smile

Nu är jag inne på att shoppa lite Pioneer, om jag hinner innan dom lägger ner sin tillverkning. Där snackar vi apparater i en klass för sig, minst sagt.

555 Inlägg
25 februari 2009
Kan någon tipsa om en bättre 46" LCD än Sony Bravia KDL-46W4000? Skall kosta under 14k

1 874 Inlägg
26 februari 2009
lanred skrev:
Kan någon tipsa om en bättre 46" LCD än Sony Bravia KDL-46W4000? Skall kosta under 14k

LG 47LG7000 (alt. 47LG6000) är jävligt vettiga, och du kan säkert få en för runt 13 - 14.000kr med lite tur. Dock beror det ju på vad du menar med "bättre". Vid TV-sändningar är ju i princip alla burkar likvärdiga. Det är ju vid Blu-Ray, filmer från din dator t.ex, eller möjligtvis vissa former av DVD som man faktiskt ser en skillnad. Annars gör ju "bättre" apparater oftast bilden sämre, när det är lågupplöst, då man ser alla "fel".

Dock är ju dom jag tipsar om 47-tummare. Men jag antar att en ynka tum inte gör nån skillnad?

LG 47LG6000: http://www.pricerunner.se/pl/2-1082040/ … hits=;;30;

LG 47LG7000: http://www.pricerunner.se/pl/2-1151092/ … hits=;;30;
Senast redigerat av Hexenhammer (26 februari 2009)

Sök