3111
Sök

Nya tag inom bilindustrin

1 785 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
Gör något nytt i bilbranchen

Jag tycker de ska erbjuda bilar med en mindre mängd utrustning. En bil skulle t ex kunna bli mycket billgare att tillverka om man låter bli att installera airbags i hela jävla bilen. bort med AC, bort med elhissar och strippa bilen på onödigt skit. Gör en "clean car" och varför inte till och med kalla den just för "clean car" satsa på bränslesnålheten och så få delar som möjligt givetvis ska så många delar som möjligt vara miljöanpassade. Få ner monterings tiden på bilen och få ner kostnaden genom att inte slänga ut lika mycket pengar på VD och styrelsen som på hela monteringspersonalen.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

3 120 Inlägg
29 januari 2009
dbjanoz skrev:

Jag tycker de ska erbjuda bilar med en mindre mängd utrustning. En bil skulle t ex kunna bli mycket billgare att tillverka om man låter bli att installera airbags i hela jävla bilen. bort med AC, bort med elhissar och strippa bilen på onödigt skit. Gör en "clean car" och varför inte till och med kalla den just för "clean car" satsa på bränslesnålheten och så få delar som möjligt givetvis ska så många delar som möjligt vara miljöanpassade. Få ner monterings tiden på bilen och få ner kostnaden genom att inte slänga ut lika mycket pengar på VD och styrelsen som på hela monteringspersonalen.

Jo det låter som ett stort steg framåt i utvecklingen tongue Låter som kinesiska bilar om man ser till krocksäkerheten och avsaknad av utrustning.
Senast redigerat av viccoA (29 januari 2009)

Opelfreak
431 Inlägg
29 januari 2009
Då skulle nog till å med jag köpa ny bil! tongue

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095

1 814 Inlägg
29 januari 2009
De kommer då vara lika säkra som vissa gamla bilar o billiga, klart det finns en marknad för dessa, speciellt i öst där priset är viktigare än här

61 Inlägg
29 januari 2009
var det inte något program om något sånthär för något år sen på tv. taxichafförer i indien eller vilket land det nu var kunde köpa en splitt ny Volvo, helt strippad katten, AC, airbags och stereo o sånt va urtaget och bara spydde ut orenade avgaser men billiga var dom och splitt nya.

antingen såg jag detta eller så har jag drömt det. ^^ vet ej.

blacken
29 januari 2009
dbjanoz skrev:

En bra idè, bortsett vissa miljö/säkerhets joxmojicker så är det mycket skit som inte behövs i en bil, och som kostar skjortan och femtio i produktion..

4 637 Inlägg
29 januari 2009
En ny enkel bil skulle både vara miljövänligare och säkrare än många äldre bilar, åtminstone om de gick på något annat än bensin/diesel. Det skulle var bra för landet! Många skulle bli nöjda om de bara behövde betala den utrustningen de själva önskade. En V70 i snikversion kanske skulle bli populär? Då skulle även marknaden i utlandet öka. Och om det jag läst stämmer så tar en teknisk avancerad bil lättare eld än en enkel, framförallt i en olycka. Och den energi som går åt för att bygga en avancerad bil kan man bygga skitmånga enkla för. Och en enkel bil blir lättare, tar alltså mindre bränsle och kräver dessutom inte lika starka motorer.  Jag tror att enkla men miljövänliga och säkra bilar kan bli vanligare. (Köpte jag en helt ny bil skulle jag inte ens vara villig att betala för kärringstyrning. Däremot får den gärna vara miljövänlig och skapligt säker.)
Senast redigerat av EmilHammarlund (29 januari 2009)

Meister
6 763 Inlägg
29 januari 2009
expect1991 skrev:
De kommer då vara lika säkra som vissa gamla bilar o billiga, klart det finns en marknad för dessa, speciellt i öst där priset är viktigare än här

De behöver väll inte bli sämre i säkerhetssynpunkt. Där behöver man inte snåla. Men frågan är om de verkligen bli billigare att skippa i typ elhissar och istället ta fram vevkonstruktioner? För elhissar är väll standard på en ny bil idag?

Sök