3447
Sök

Sämsta bilen i snö

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 januari 2009
#61
LilleSKUTT skrev:
sorry offtopik i förra.. dåliga vinterbilar angående  ta sig fram är som ånga skrivit tidigare bakhjulsdrivna med lätt arsle transit är en av dom sämre samt 740 bmw e30 mfl men inga problem åka i snö emd nån av dom det som oftast är problemet är att många rwd bilar med yngre/ leksugna bakom ratten har ganska slita bakdäck och då blir det extra svårt ta sig fram smile    själv åker jag audi 100 c4 2,0 4 cyl denna vinter och den är lite för lätt fram i förhållande till bak för att vara en fwd så den är lite jobbig i riktigt halt väglag när man ska starta i backe smile men det går...  en bil som tog sig fram förvånandsvärt bra på vinterväg (läs snö inte is) var rodden smile trots att jag åkte på sommardäck så hade den inga som helst problem att start eller stanna och riktigt lättkörd på snö.. smile

*host host*
Trots detta har jag inga problem att ta mig fram, mina däck är på första säsongen men blev ändå utdömda när den var på service... tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
30 januari 2009
#62
camaro67 skrev:
EmilHammarlund skrev:
Min andra vinter med RWD nu, inga problem!

Volvo t ex 740 har bättre rostskydd än många andra märken av liknande årsmodell (Opel, Ford, Japanare o s v) men p g a att Volvo har den längsta medellivslängden bland vanliga bilar och är en vanlig bil syns oftast rostiga exemplar och då får okunniga för sig att Volvo rostar extremt mycket...

Det finns en anledning till varför de står Toyota på bakluckan på min 740. Den rostar lika mycket som en sådan. Det är dessutom en 89:a som har den så populära helgalven men man kan ju undra om volvo missade min bil och alla andra är så fina roll

Farsans uselt skötta 88:a han hade i flera år och med 40.000 mil på mätaren hade klarat sig bra...

136 Inlägg
30 januari 2009
#63
EmilHammarlund skrev:
camaro67 skrev:
EmilHammarlund skrev:
Min andra vinter med RWD nu, inga problem!

Volvo t ex 740 har bättre rostskydd än många andra märken av liknande årsmodell (Opel, Ford, Japanare o s v) men p g a att Volvo har den längsta medellivslängden bland vanliga bilar och är en vanlig bil syns oftast rostiga exemplar och då får okunniga för sig att Volvo rostar extremt mycket...

Det finns en anledning till varför de står Toyota på bakluckan på min 740. Den rostar lika mycket som en sådan. Det är dessutom en 89:a som har den så populära helgalven men man kan ju undra om volvo missade min bil och alla andra är så fina roll

Farsans uselt skötta 88:a han hade i flera år och med 40.000 mil på mätaren hade klarat sig bra...

Min fina 87a som gått 30 tusen mil är sönder rostad har fått svetsa balkar som en galning och ändå så har ja inte börjat med karrosen sad

för övrigt så ÄR sämsta vinterbilen 960 smile

som en 940 fast ännu tyngre fram tongue
Senast redigerat av 740Ragge (30 januari 2009)


7 100 Inlägg
30 januari 2009
#64
volvo 740!fastnar tammefan överallt,får för jämmnan dra upp polarn ifrån diket!

FWD ska de va smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

512 Inlägg
30 januari 2009
#65
Rquired skrev:
LilleSKUTT skrev:
sorry offtopik i förra.. dåliga vinterbilar angående  ta sig fram är som ånga skrivit tidigare bakhjulsdrivna med lätt arsle transit är en av dom sämre samt 740 bmw e30 mfl men inga problem åka i snö emd nån av dom det som oftast är problemet är att många rwd bilar med yngre/ leksugna bakom ratten har ganska slita bakdäck och då blir det extra svårt ta sig fram smile    själv åker jag audi 100 c4 2,0 4 cyl denna vinter och den är lite för lätt fram i förhållande till bak för att vara en fwd så den är lite jobbig i riktigt halt väglag när man ska starta i backe smile men det går...  en bil som tog sig fram förvånandsvärt bra på vinterväg (läs snö inte is) var rodden smile trots att jag åkte på sommardäck så hade den inga som helst problem att start eller stanna och riktigt lättkörd på snö.. smile

*host host*
Trots detta har jag inga problem att ta mig fram, mina däck är på första säsongen men blev ändå utdömda när den var på service... tongue

hehe skulle kanske skrivit i kombination med fel förare smile och ju sämre däck desto svårare för den föraren eller ?  SEN ÄR DET JU SÅ ATT EN BIL MED LITE VIKT PÅ DRIVEN  OCH  DÅLIGA DÄCK TAR SIG SÄMRE FRAM ÄN EN  MED BRA DÄCK OCH LITE MER VIKT PÅ  DRIVHJULEN  eller ?
Senast redigerat av LilleSKUTT (30 januari 2009)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 januari 2009
#66
LilleSKUTT skrev:
Rquired skrev:
LilleSKUTT skrev:
sorry offtopik i förra.. dåliga vinterbilar angående  ta sig fram är som ånga skrivit tidigare bakhjulsdrivna med lätt arsle transit är en av dom sämre samt 740 bmw e30 mfl men inga problem åka i snö emd nån av dom det som oftast är problemet är att många rwd bilar med yngre/ leksugna bakom ratten har ganska slita bakdäck och då blir det extra svårt ta sig fram smile    själv åker jag audi 100 c4 2,0 4 cyl denna vinter och den är lite för lätt fram i förhållande till bak för att vara en fwd så den är lite jobbig i riktigt halt väglag när man ska starta i backe smile men det går...  en bil som tog sig fram förvånandsvärt bra på vinterväg (läs snö inte is) var rodden smile trots att jag åkte på sommardäck så hade den inga som helst problem att start eller stanna och riktigt lättkörd på snö.. smile

*host host*
Trots detta har jag inga problem att ta mig fram, mina däck är på första säsongen men blev ändå utdömda när den var på service... tongue

hehe skulle kanske skrivit i kombination med fel förare smile och ju sämre däck desto svårare för den föraren eller ?  SEN ÄR DET JU SÅ ATT EN BIL MED LITE VIKT PÅ DRIVEN  OCH  DÅLIGA DÄCK TAR SIG SÄMRE FRAM ÄN EN  MED BRA DÄCK OCH LITE MER VIKT PÅ  DRIVHJULEN  eller ?

CAPS? smile
Förstod inte vad du menar riktigt heller. Men visst är bra däck viktigt, dock häver sig en bil över drivhjulen när man ger gas. Det borde innebära att trycket över drivhjulen lättar om bilen är fwd...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

500 Inlägg
30 januari 2009
#67
Min BMW 320 E36 är ingen höjdare som vinterbil. Ändå köpte jag den just för det ändamålet roll
Senast redigerat av Nocturnal (30 januari 2009)


Forummoderator
26 341 Inlägg
30 januari 2009
#68
_IsakssoN_ skrev:
Renault Kangoo smile de är nog enda bilen som man kan köra på plan mark med.. även i nerförsbacke smile

..jag har kört fast med en Kangoo modell postbil i NERförsbacke tongue
Finns dock sämre bilar än Volvo 740 tycker jag. Fattar inte varför hatet är så stort mot just
dem. Har kört Golf av tidig modell i snö och de är inte så superbra de heller då det kändes som
att de var lite för lätta i fronten.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
30 januari 2009
#69
Rallyhalle skrev:
TenZer skrev:
Rallyhalle skrev:
Oavsett FWD eller RWD tycker jag många bilar suger på vintern om dom saknar antisladd-/antispinnsystem tongue Att ha det är nästan guld värt på vintern, har aldrig fastnat nånstans med farsans 9-5 med ESP. Men 9000 och Toyotan har ta mig fan lyckats fastna på dom flesta ställen... tongue

Har vad jag vet ingen esp på 9-5an och tcsen på min 9000 verkar rätt död, endå kommer jag fram bra wink

Du märker stor skillnad på bilar med och utan ESP wink Man kan ha en helt annan körstil med ESP.

Och visst du kommer fram bra, men innebär det problemfritt?? Även din bil såg ju nått spännande i diket roll wink

Hahahahahahaha, det var inte bilen utan övermod från galningen bakom spakarna wink Va lite halt där ja men hon gick som på räls till jag ryckte kryckan cool

Rock'n Roll

Studerande
463 Inlägg
30 januari 2009
#70
Ford Sierra! Jag fick fan knuffa lika mycket som åka när jag samåkte med en kompis som hade en sådan förra vintern... Helt sjukt, den körde fast på en parkeringsplats..! tongue

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
30 januari 2009
#71
Rallyhalle skrev:
Oavsett FWD eller RWD tycker jag många bilar suger på vintern om dom saknar antisladd-/antispinnsystem tongue Att ha det är nästan guld värt på vintern, har aldrig fastnat nånstans med farsans 9-5 med ESP. Men 9000 och Toyotan har ta mig fan lyckats fastna på dom flesta ställen... tongue

Skojar du eller? yikes Alla de systemen är för folk som inte kan hantera en bil riktigt. På min 940 finns varken ESP, ABS, Tracks eller annat tjafs. Hur många gånger tror ni jag har varit av vägen eller satt mig? -NAAAADA! Och då har det varit snart 10000 mils körning på 3½ år, b la i finska vinterskogarna. Dessutom ganska rejält med lek på vintrarna. Nej, lär er hantera bilen istället så slipper ni massa hjälpsystem. Hur tror ni folk gjorde förr, innan bilarna proppades med datorer? hmm
Senast redigerat av Dave_C70 (30 januari 2009)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

4 637 Inlägg
30 januari 2009
#72
Dave_C70 skrev:
Rallyhalle skrev:
Oavsett FWD eller RWD tycker jag många bilar suger på vintern om dom saknar antisladd-/antispinnsystem tongue Att ha det är nästan guld värt på vintern, har aldrig fastnat nånstans med farsans 9-5 med ESP. Men 9000 och Toyotan har ta mig fan lyckats fastna på dom flesta ställen... tongue

Skojar du eller? yikes Alla de systemen är för folk som inte kan hantera en bil riktigt. På min 940 finns varken ESP, ABS, Tracks eller annat tjafs. Hur många gånger tror ni jag har varit av vägen eller satt mig? -NAAAADA! Och då har det varit snart 10000 mils körning på 3½ år, b la i finska vinterskogarna. Nej, lär er hantera bilen istället så slipper ni massa hjälpsystem. Hur tror ni fol gjorde förr, innan bilarna proppades med datorer? hmm

Ju mer hjälpssytem som finns i bilarna desto mer klagar folk så fort det är snö ute trots att klimatet är varmare nu än förr... Eller så är det medierna som överdriver...
Jag läste i Metro att folk dessutom tror att de har säkerhetsystem som bilen egentligen saknar.
Dessutom är det vanligt att folk med säkerhetssytem kör mindre försiktigt. Säkerhetssytemen är till för att hjälpa om något skulle hända, inte för att kunna köra som en idiot, dessutom kan väl ett säkehetssystem pajja utan förvarning?
kombinationen en gasglad förare utan hjälpsystem som tror att den har en massa hjälpsystem kan inte vara så lyckad...
Senast redigerat av EmilHammarlund (30 januari 2009)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
30 januari 2009
#73
EmilHammarlund skrev:
Dave_C70 skrev:
Rallyhalle skrev:
Oavsett FWD eller RWD tycker jag många bilar suger på vintern om dom saknar antisladd-/antispinnsystem tongue Att ha det är nästan guld värt på vintern, har aldrig fastnat nånstans med farsans 9-5 med ESP. Men 9000 och Toyotan har ta mig fan lyckats fastna på dom flesta ställen... tongue

Skojar du eller? yikes Alla de systemen är för folk som inte kan hantera en bil riktigt. På min 940 finns varken ESP, ABS, Tracks eller annat tjafs. Hur många gånger tror ni jag har varit av vägen eller satt mig? -NAAAADA! Och då har det varit snart 10000 mils körning på 3½ år, b la i finska vinterskogarna. Nej, lär er hantera bilen istället så slipper ni massa hjälpsystem. Hur tror ni fol gjorde förr, innan bilarna proppades med datorer? hmm

Ju mer hjälpssytem som finns i bilarna desto mer klagar folk så fort det är snö ute trots att klimatet är varmare nu än förr... Eller så är det medierna som överdriver...
Jag läste i Metro att folk dessutom tror att de har säkerhetsystem som bilen egentligen saknar.
Dessutom är det vanligt att folk med säkerhetssytem kör mindre försiktigt. Säkerhetssytemen är till för att hjälpa om något skulle hända, inte för att kunna köra som en idiot, dessutom kan väl ett säkehetssystem pajja utan förvarning?
kombinationen en gasglad förare utan hjälpsystem som tror att den har en massa hjälpsystem kan inte vara så lyckad...

Varmare klimat ja, vad bidrar det till när det som en gång var snö börjar frysa på igen 2-3 dagar senare? Isbana!

Rock'n Roll

4 637 Inlägg
30 januari 2009
#74
TenZer skrev:
EmilHammarlund skrev:
Dave_C70 skrev:

Skojar du eller? yikes Alla de systemen är för folk som inte kan hantera en bil riktigt. På min 940 finns varken ESP, ABS, Tracks eller annat tjafs. Hur många gånger tror ni jag har varit av vägen eller satt mig? -NAAAADA! Och då har det varit snart 10000 mils körning på 3½ år, b la i finska vinterskogarna. Nej, lär er hantera bilen istället så slipper ni massa hjälpsystem. Hur tror ni fol gjorde förr, innan bilarna proppades med datorer? hmm

Ju mer hjälpssytem som finns i bilarna desto mer klagar folk så fort det är snö ute trots att klimatet är varmare nu än förr... Eller så är det medierna som överdriver...
Jag läste i Metro att folk dessutom tror att de har säkerhetsystem som bilen egentligen saknar.
Dessutom är det vanligt att folk med säkerhetssytem kör mindre försiktigt. Säkerhetssytemen är till för att hjälpa om något skulle hända, inte för att kunna köra som en idiot, dessutom kan väl ett säkehetssystem pajja utan förvarning?
kombinationen en gasglad förare utan hjälpsystem som tror att den har en massa hjälpsystem kan inte vara så lyckad...

Varmare klimat ja, vad bidrar det till när det som en gång var snö börjar frysa på igen 2-3 dagar senare? Isbana!

Du har helt rätt men tyvärr så skrivs det mest i tidningarna om snökaos så fort det kommer några cm snö vilket är synlig och ganska ofarlig halka.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
30 januari 2009
#75
Kom på en eller fler bilar som är jopplösa i snö och på is.. De flesta pickisar, typ king cab. Särskilt utan last bak och inte 4wd inkopplad. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
30 januari 2009
#76
Irmscher Vectra skrev:
Kom på en eller fler bilar som är jopplösa i snö och på is.. De flesta pickisar, typ king cab. Särskilt utan last bak och inte 4wd inkopplad. smile

Är inte dom värdelösa hela tiden? Stötigare bil får man hursomhelst leta efter

Rock'n Roll

92 Inlägg
30 januari 2009
#77
volvo 740 utan vikt

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

4 299 Inlägg
30 januari 2009
#78
EmilHammarlund skrev:
Dave_C70 skrev:
Rallyhalle skrev:
Oavsett FWD eller RWD tycker jag många bilar suger på vintern om dom saknar antisladd-/antispinnsystem tongue Att ha det är nästan guld värt på vintern, har aldrig fastnat nånstans med farsans 9-5 med ESP. Men 9000 och Toyotan har ta mig fan lyckats fastna på dom flesta ställen... tongue

Skojar du eller? yikes Alla de systemen är för folk som inte kan hantera en bil riktigt. På min 940 finns varken ESP, ABS, Tracks eller annat tjafs. Hur många gånger tror ni jag har varit av vägen eller satt mig? -NAAAADA! Och då har det varit snart 10000 mils körning på 3½ år, b la i finska vinterskogarna. Nej, lär er hantera bilen istället så slipper ni massa hjälpsystem. Hur tror ni fol gjorde förr, innan bilarna proppades med datorer? hmm

Ju mer hjälpssytem som finns i bilarna desto mer klagar folk så fort det är snö ute trots att klimatet är varmare nu än förr... Eller så är det medierna som överdriver...
Jag läste i Metro att folk dessutom tror att de har säkerhetsystem som bilen egentligen saknar.
Dessutom är det vanligt att folk med säkerhetssytem kör mindre försiktigt. Säkerhetssytemen är till för att hjälpa om något skulle hända, inte för att kunna köra som en idiot, dessutom kan väl ett säkehetssystem pajja utan förvarning?
kombinationen en gasglad förare utan hjälpsystem som tror att den har en massa hjälpsystem kan inte vara så lyckad...

Men nu är det min första vinter med körkort, och efter en vinter är man inte direkt rutinerad vinterförare roll

Men det är klart man ska kunna hantera bilen utan alla systemen. Men det är väldigt skönt att ha, och i jämförelse med bilar utan hjälpsystemen tycker jag att bilar utan suger på vintervägar.
Därför tycker jag att det dessutom är helt värdelöst med halkbana nu för tiden, där har man en FWD med ABS. Kan ju säga att iaf jag inte hade nån nytta av de alls då jag också nu åker omkring i en bil utan ABS och alla elektroniska hjälpmedel.

Så jag vill inte att ni ska tro att jag låter allt sånt i princip köra bilen. Jag är ute en hel del och "tränar" att sladda, och det gör jag med mina bilar utan systemen. Annars kommer jag ju aldrig lära mig ordentligt smile

För även jag vet att det mycket väl kan gå åt helvete med ESP, har testat den bilen ordentligt. Men så länge man kör som man ska vid halt väglag så funkar det alldeles utmärkt.

//Jacob


41 Inlägg
30 januari 2009
#79
Den sämsta bilen i snö är lätt Merceders-Benz. Det är en tung bil i fronten men ingen vikt baktill.

Xenoholic
2 559 Inlägg
30 januari 2009
#80
Min gamla commodore GS/E var riktigt usel på vintern, var bara o ställa av.
Hade en Rwd King Cab på mitt förra jobb o den körde man oxå fast med på plan mark wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D


Sök