3081
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

totte1015 skrev:
Biltemas vindrutetorkare? Något att ha eller nej?

Deras standard blad blir dåliga väldigt fort, iaf de som passar Volvo 940 hmm

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
2 augusti 2014
De första flatbladen de hade var riktigt bra. Nu tycker jag att både de vanliga och nya flatbladem är mycket sämre.

7 442 Inlägg
2 augusti 2014
Extrazz skrev:
De första flatbladen de hade var riktigt bra. Nu tycker jag att både de vanliga och nya flatbladem är mycket sämre.

kan faktiskt hålla med,, de skryter med bäst i test,, men det var väl 3 årsen tror jag,, känns som de tappar stinget VÄLDIGT snabbt efter ca 1-2 månader

558 Inlägg
2 augusti 2014
hehe dom billigaste (standard) bladen på biltema har hållt 1.5år nu..... tongue   iofs är det på en ny ruta

951 Inlägg
2 augusti 2014
jag köpte några för kanske ett år sen och det ända bra dom gör är att smeta ut fett eller va det nu är för något big_smile så inget jag rekommenderar iallafall

519 Inlägg
2 augusti 2014
ljuddämparen till volvo 850 höll 3000mil på 2 år innan den blev helt upprostad och lossnade,,trodde den skulle hålla längre än 2år..

1 020 Inlägg
2 augusti 2014
Kör med biltemas billiga torkarblad o anser dom är kanon.
Håller ca 6 mån .
Då har man nya både till vinter o sommar.
Sen när man jämför pris på biltemas o bosch så ska det många biltemablad till innan man kommer upp i prislapp bosch.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

7 442 Inlägg
2 augusti 2014
andreas1 skrev:
Kör med biltemas billiga torkarblad o anser dom är kanon.
Håller ca 6 mån .
Då har man nya både till vinter o sommar.
Sen när man jämför pris på biltemas o bosch så ska det många biltemablad till innan man kommer upp i prislapp bosch.

det tror jag med stämmer

71 Inlägg
2 augusti 2014
Kör med deras näst billigaste (körde tidigare med de billigaste) och tycker att de fungerar utmärkt. De gör jobbet, varken mer eller mindre.

152 Inlägg
5 augusti 2014
Om man köper biltemas 5 mm spacer. Ska man tänka på något speciell? Inget som kan "sticka ut mot fälgarna? Har 16" sommar?

Funkar både fram och bak?

Och man kan använda de hjulmuttrar som man har på bilen nu eller måste man köpa till något ?
Senast redigerat av Driven08 (5 augusti 2014)

X40 Nordic Forum

3 173 Inlägg
5 augusti 2014
Dom breddar ju utåt? Så om de inte sticker utanför skärmkanten eller så är de bara montera med befintliga bultar fram och bak

152 Inlägg
5 augusti 2014
tobzter skrev:
Dom breddar ju utåt? Så om de inte sticker utanför skärmkanten eller så är de bara montera med befintliga bultar fram och bak

Perfekt. Har alltid varit lite sisådär med "tillräckliga delar för fullständig montering från biltema. Som  0,75meter lång pvc slang som ska monteras med turbo tryckmätaren. Hehe. Dock är det absolut inget fel på deras prylar ibland ofullständiga delar som krävs för fullgod montering.

X40 Nordic Forum

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 augusti 2014
Driven08 skrev:
tobzter skrev:

Perfekt. Har alltid varit lite sisådär med "tillräckliga delar för fullständig montering från biltema. Som  0,75meter lång pvc slang som ska monteras med turbo tryckmätaren. Hehe. Dock är det absolut inget fel på deras prylar ibland ofullständiga delar som krävs för fullgod montering.

Bultarnas längd kan man ju inte säga är tillräcklig såhär!! I ALLMÄNHET så kan du använda dina befintliga bultar men det finns faktiskt bilar med väldigt dåliga marginaler, speciellt på vissa alufälgar.
Det är inte heller sådär skitbra om man tappar centreringen, har bara "fuskat" med sådana för en enda resa på 20 mil. Den gången slutade det med 50km/h hem på tre av fem hjulbult....

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

152 Inlägg
5 augusti 2014
RD_87 skrev:
Driven08 skrev:
tobzter skrev:

Bultarnas längd kan man ju inte säga är tillräcklig såhär!! I ALLMÄNHET så kan du använda dina befintliga bultar men det finns faktiskt bilar med väldigt dåliga marginaler, speciellt på vissa alufälgar.
Det är inte heller sådär skitbra om man tappar centreringen, har bara "fuskat" med sådana för en enda resa på 20 mil. Den gången slutade det med 50km/h hem på tre av fem hjulbult....

Hu menar du tappar centreringen? Jag läste att biltemas spacer som någon hade monterat gick av en gång under färd :0 vilket innebär en stor fara enligt mig för bilen och allmänhet. Men så bra bör väl ändå kvalitén vara tt den håller ? ( sen att man monterar dem felaktigt är ju en helt annan femma.

Gör det någon skillnad på om man monterar 3 mm eller 5 mm? Tänkte så inte däcken står ut för mycket (?) sedan är hjul bult  längden något som ska räcka till givetvis .

X40 Nordic Forum

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 augusti 2014
Driven08 skrev:
RD_87 skrev:
Driven08 skrev:

Hu menar du tappar centreringen? Jag läste att biltemas spacer som någon hade monterat gick av en gång under färd :0 vilket innebär en stor fara enligt mig för bilen och allmänhet. Men så bra bör väl ändå kvalitén vara tt den håller ? ( sen att man monterar dem felaktigt är ju en helt annan femma.

Gör det någon skillnad på om man monterar 3 mm eller 5 mm? Tänkte så inte däcken står ut för mycket (?) sedan är hjul bult  längden något som ska räcka till givetvis .

Navets centrumhål bör ha fullständig anliggning, iaf ihop med spacers eftersom du minskar anliggningsytan på fälgen.
Gillar dem inte alls, tänker kosta på riktiga till mina vinterdäck.
Självklart ska bultlängden vara tillräcklig, men bultarna är ju inte gjorda för att ta hela bilens tyngd. Därför kan jag helt enkelt inte rekommendera någon att montera öppna spacers av något fabrikat på någon bil egentligen, det är helt enkelt för mycket rörelse i dem.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

2 407 Inlägg
5 augusti 2014
Driven08 skrev:
Om man köper biltemas 5 mm spacer. Ska man tänka på något speciell? Inget som kan "sticka ut mot fälgarna? Har 16" sommar?

Funkar både fram och bak?

Och man kan använda de hjulmuttrar som man har på bilen nu eller måste man köpa till något ?

Ah det finns en grej ang bultarna iaf!

Citerar från bmw forum... "Finns en grundregel inom verkstadsindustrin där bultens diameter gånger 1,5 är den minsta längd en bult måste ha gäng för att full styrka skall"

Kan vara värt att tänka på då hjulbultarna gängar upp sig själva ifall dom är för korta smile

10 Inlägg
5 augusti 2014
Biltema säljer ju bara 5mm spacers, och jag begövde 25mm det funkade hur bra som helst att ta 4 5mm å sätta eftervarann!cool
Driven08 skrev:
Georgie skrev:
Jag har använt Biltemas 5 mm spacers några gånger och dom fungerar:)

Upplever du förbättrad väghållning ?

Dem är billigare än modellanpassade wink

Påstängd
1 197 Inlägg
5 augusti 2014
Dizzeldoonken skrev:
Biltema säljer ju bara 5mm spacers, och jag begövde 25mm det funkade hur bra som helst att ta 4 5mm å sätta eftervarann!cool
Driven08 skrev:
Georgie skrev:
Jag har använt Biltemas 5 mm spacers några gånger och dom fungerar:)

4x5mm=25mm

http://cdn.meme.li/instances/51708055.jpg

Volvo Knugen skrev:
siiimooon skrev:
Dizzeldoonken skrev:

4x5mm=25mm

lol[...]lol

Kom igen! Det är hans första inlägg, inte behöver ni skratta ut honom för en simpel felräkning? neutral

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

10 Inlägg
5 augusti 2014
5 5mm`* wink
fattar inte hur jag har c i matte:lol:lollollol
siiimooon skrev:
Dizzeldoonken skrev:
Driven08 skrev:

4x5mm=25mm

Sök