Alla fyrcylindriga mondeomotorer samt v6 orna har Twin cam(Dubbla överliggande kamaxlar)såvitt jag vet i alla fall,dieselmotorerna är jag inte helt säker på men det kanske några andra här vet:)
Kan heller inte uttala mig om dieselmodellerna, men Mondeos 4 och V6 motorer har dubbla kammar. Därav namnet DOHC (Double Over Head Cambers) som går att avläsa på ventilkåpan.
Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Jaja, ursäkta. Men att det även heter dual, inte double bjöd du på i alla fall.
Nej det var inte menat som något ordmärkande från min sida, förövrigt det värsta jag vet. Men double och dual har ju samma betydelse så det spelar ingen roll tycker jag. Samma sak om man säger cam eller camshaft, samma ord. Cambers däremot. Hmm, jag vet inte riktigt vad det skulle vara. Hjulvinkel?
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Jaja, ursäkta. Men att det även heter dual, inte double bjöd du på i alla fall.
Nej det var inte menat som något ordmärkande från min sida, förövrigt det värsta jag vet. Men double och dual har ju samma betydelse så det spelar ingen roll tycker jag. Samma sak om man säger cam eller camshaft, samma ord. Cambers däremot. Hmm, jag vet inte riktigt vad det skulle vara. Hjulvinkel?
Haha, ja precis. "Tjenare Mekonomen, jag behöver hjulbultar till kamkåpan"...
Nej men det är bra att du förtydligade detta, det är ju hela syftet med forumet att få korrekt information.
Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.