Tänkte jag skulle visa lite bilder av min brorsas is-bil. Detta är eller var en Citroën AX GT med 1.1l och 90hk från 1988.
Numera är den konverterad till bakhjulsdrift, 4-link, wattlänk och en B230 rallymotor som bänkade 204 bakhjulshästar i en 240 Gr H. Folkracebåge och två rallystolar. Totalvikten är 860 kg.
Som synes på bilderna är den inte 100% färdig, det fattas blant annat framlyktor + lite andra grejer....
Lite mer bilder på den...
Gamla motorn
Nya motorn....
Har lite bilder på mobilen från bygget om någon är intresserad. Här byggs bakvagnen upp av profiler. Hela golvet, ända från A-stolpen å bakåt blev uppkapat och ersatt av en"ram" till golv, kardantunnel och växellådstunneln. På bilderna ses även innfästningen til four-link samt wattlink.
Senare kom det till nya djupare innerskärmar gjorda av utvikta oljefat Blev mycket snyggare än vad det låter. Detta har jag dock inga bilder på nu, men kan visa senare
Torpedväggen blev även den bakåtflyttad för att få plats med den rakställda motorn. På bilden ses ramen till instrumentbrädan, samt fästena till den nerflyttade, samt förlängde rattstången. Plåten ner mot gaspedalen fick modifiseras senare för att överhuvudtaget få plats med pedalstället
Bakskärmarna blev även breddade utåt för att få plats med riktiga grusdäck. Runda armeringsjärn som böjdes som halvmånar fick bli skelett till skärmarna, och kläddes/knackades till senare med plåt med. Satte även dit riktiga spacers.
Sen så har jag en gammal film från första provturen. Helt original b230a med bara dubbla solex 40 och en annan kam. Nyare film med dagens set-up kommer...
Fan va frän! Ge mig . Kikade på filmen också, snyggt kört ! Hoppas de stämde biten med avstängd väg . Gick inte sakta direkt!
MVH Janken
- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy "Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Hehehe helt bara så där så vart det okej att köra Ax igen:P råå den vart att se ut med rejäla breddare!!
Ja, men måste säga den är lite mer rolig att köra nu när den driver i andra ändan plus lite mer kraft.
hahah:lol: jaa faaan kan ju inte säga imot om att det är mer kraft:) men vad var det från början? för sportarna fanns ju inte som standard bil ju! har inte sport motor kvar och kanske vilj sälja:)??
Bilen köptes ny i Norge, och senare av min morbror som använde den som pendlarbil(när den funkade). Bilen kördes först med originalmotor som busbil, men efter ett antal topp-packningsbyten+ elfel skulle vi egentligen bara kolla om det gick i en volvomotor. Fattar inte hur franskmännen tänker när dom använder typ bara gul och grön kabel till elsystemet. Inte lätt att felsöka:)
Hade en hel del grejer som blev till övers efter ombyggnationen, men blev skänkt bort till en Citroën entusiast.