2674
Sök

Citoën med Volvo Rallymotor RWD

12 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
#1
Tänkte jag skulle visa lite bilder av min brorsas is-bil. Detta är eller var en Citroën AX GT med 1.1l och 90hk från 1988.

Numera är den konverterad till bakhjulsdrift, 4-link, wattlänk och en B230 rallymotor som bänkade 204 bakhjulshästar i en 240 Gr H. Folkracebåge och två rallystolar. Totalvikten är 860 kg.

Som synes på bilderna är den inte 100% färdig, det fattas blant annat framlyktor + lite andra grejer....



http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/n686281545_1424429_8506.jpg

http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/n686281545_1424431_8918.jpg

http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/n686281545_1424438_435.jpg

http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/n686281545_1424440_874.jpg

http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/n686281545_1424439_653.jpg


Lite mer bilder på den...



Gamla motorn

http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/077.jpg

http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/078.jpg
http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/080.jpg

Nya motorn....

http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/081-1.jpg
http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/087.jpghttp://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/n686281545_1424437_214.jpg


Har lite bilder på mobilen från bygget om någon är intresserad. Här byggs bakvagnen upp av profiler.
Hela golvet, ända från A-stolpen å bakåt blev uppkapat och ersatt av en"ram" till golv, kardantunnel och växellådstunneln. På bilderna ses även innfästningen til four-link samt wattlink.


http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/060.jpg

Senare kom det till nya djupare innerskärmar gjorda av utvikta oljefat  Blev mycket snyggare än vad det låter. Detta har jag dock inga bilder på nu, men kan visa senare

http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/061.jpg

Torpedväggen blev även den bakåtflyttad för att få plats med den rakställda motorn. På bilden ses ramen till instrumentbrädan, samt fästena till den nerflyttade, samt förlängde rattstången. Plåten ner mot gaspedalen fick modifiseras senare för att överhuvudtaget få plats med pedalstället

http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/062.jpg
http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/089-1.jpg


Bakskärmarna blev även breddade utåt för att få plats med riktiga grusdäck. Runda armeringsjärn som böjdes som halvmånar fick bli skelett till skärmarna, och kläddes/knackades till senare med plåt med. Satte även dit riktiga spacers.

http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/088-1.jpg

http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/087-1.jpg

http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/090-1.jpg

http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/086.jpg

KHRacing
4 februari 2009
#2
Superhäftigt. vill se mera bilder & filmer

12 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
#3
Det kommer film så småningom. Lovar:)

Backwoods Garage!
1 405 Inlägg
4 februari 2009
#4
KHRacing skrev:
Superhäftigt. vill se mera bilder & filmer

jag med! big_smile
sjukt coool!

me mig film!!

LAMPAN - Back wood´s garage - Western Chaos
Kör Saab 90 T16 - turbo & 1060kg - http://www.garaget.org/?car=49214
Sköter Media åt min bror och hans 200sx 1uz-V8 driftingbygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265625

4 637 Inlägg
4 februari 2009
#6
Tuff!

12 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#7
Har lite mer bilder och en gammal film..

http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/DSC_0301.jpg

http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/DSC_0298.jpg

http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/DSC_0277.jpg

http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/DSC_0218.jpg

http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/DSC_0187.jpg

http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/DSC_0188.jpg

http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/DSC_0185.jpg

Sen så har jag en gammal film från första provturen. Helt original b230a med bara dubbla solex 40 och en annan kam. Nyare film med dagens set-up kommer...

http://www.youtube.com/watch?v=u-OmzctNU-4

12 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#8
Och en bild på den hemgjorda hydraliska handbromsen

http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/DSC_0376.jpg

http://i371.photobucket.com/albums/oo153/m3-emil/DSC_0375.jpg

Driver
2 111 Inlägg
5 februari 2009
#9
Fan va frän! tongue Ge mig wink. Kikade på filmen också, snyggt kört ! Hoppas de stämde biten med avstängd väg wink. Gick inte sakta direkt! tongue

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

12 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#10
Ja, vägen var avstängd:)smile

4 001 Inlägg
5 februari 2009
#11
vad har ni tänkt ha bilen till? bara bus eller rallycross?

edit: nästa film behöver ni inte ha musiken på, det räcker med ljudet ifrån Webrarna
Senast redigerat av kolvas (5 februari 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

216 Inlägg
5 februari 2009
#12
asfränt kommer följas

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

12 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#13
Bilen är bara byggd för bus, skoj och allmänn idiotkörning. Ingen tävlingsbil:)

4 506 Inlägg
5 februari 2009
#14
Riktigt roligt bygge! Sådant här e skoj att läsa om smile

Kan du andas kan du dö.

örebro
46 Inlägg
5 februari 2009
#15
Hehehe helt bara så där så vart det okej att köra Ax igen:P råå den vart att se ut med rejäla breddare!!


12 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#16
buttrus skrev:
Hehehe helt bara så där så vart det okej att köra Ax igen:P råå den vart att se ut med rejäla breddare!!

Ja, men måste säga den är lite mer rolig att köra nu när den driver i andra ändan plus lite mer kraft.

örebro
46 Inlägg
5 februari 2009
#17
m3-emil skrev:
buttrus skrev:
Hehehe helt bara så där så vart det okej att köra Ax igen:P råå den vart att se ut med rejäla breddare!!

Ja, men måste säga den är lite mer rolig att köra nu när den driver i andra ändan plus lite mer kraft.

hahah:lol:  jaa faaan kan ju inte säga imot om att det är mer kraft:) men vad var det från början? för sportarna fanns ju inte som standard bil ju! har inte sport motor kvar och kanske vilj sälja:)??


If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
5 februari 2009
#18
Sjukt grym ! big_smile
Upp med filmer.

/Påsen

PÅSEN RACING

12 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#19
Bilen köptes ny i Norge, och senare av min morbror som använde den som pendlarbil(när den funkade). Bilen kördes först med originalmotor som busbil, men efter ett antal topp-packningsbyten+ elfel skulle vi egentligen bara kolla om det gick i en volvomotor.
Fattar inte hur franskmännen tänker när dom använder typ bara gul och grön kabel till elsystemet. Inte lätt att felsöka:)

Hade en hel del grejer som blev till övers efter ombyggnationen, men blev skänkt bort till en Citroën entusiast.

4 001 Inlägg
5 februari 2009
#20
Åker ni med standard Volvolåda?
Senast redigerat av kolvas (5 februari 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök