2630
Sök

Ford sierra-91,dör ibland!

7 100 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#1
mors!
har en polare som har fel med sierran!
den kan dö helt plötsligt,men sen efter en stund så startar den!

satt och tänkte på om de är bränsle reläet?och vart sitter den isf?

mvh

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

829 Inlägg
5 februari 2009
#2
Kan utveckla lite mer om det hjälper..

Det händer Enbart när den är varm.

Ett annat problem jag skulle vilja ha svar på.. Den ryker Väldigt mycket. Vit rök. Vad kan det vara för fel? Tänkte om det har något med oljefilter och olja i motorn att göra?

Klaga inte på mig. nybliven bilägare samt helt grön på mekområdet wink


979 Inlägg
5 februari 2009
#3
i skuggen vid reservhjulsbaljan sitter de bränsle pump. Mycket lätt att kontakten till den glappar lr krånglar. Kika det.

Hpc

829 Inlägg
5 februari 2009
#4
Förmodar att det ska stå Skuffen,och jag ska kika detta genast imorgon bitti smile Det kan allså vara det som gör att den dör ibland? verkar som det enbart blir när den är varm.


Kokar ris
923 Inlägg
5 februari 2009
#5
att den ryker vitt kan ju vara topplockspackningen som är trasig, vilket är väldigt vanligt med dohc motorn.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

829 Inlägg
5 februari 2009
#6
cenoxide skrev:
att den ryker vitt kan ju vara topplockspackningen som är trasig, vilket är väldigt vanligt med dohc motorn.

tvif*n.. Hade detta i åtanke,men ville inte tänka på det då det såvitt jag vet är en Hel del arbete med att byta den hmm  Jahapp. Bara bita det sura och fixa packning antar jag.
Senast redigerat av Scoore (5 februari 2009)


979 Inlägg
5 februari 2009
#7
Scoore skrev:
cenoxide skrev:
att den ryker vitt kan ju vara topplockspackningen som är trasig, vilket är väldigt vanligt med dohc motorn.

tvif*n.. Hade detta i åtanke,men ville inte tänka på det då det såvitt jag vet är en Hel del arbete med att byta den hmm  Jahapp. Bara bita det sura och fixa packning antar jag.

kika pumpen i skuffen:) den sitter under reservhjulet. Kan va relät till den pumpen annars som slår av när motorn blir varm & stryper bränslepumpen. har hänt en del. Googla på det så hittar du nog svar på fmcs.nu smile

jag tyckte inte alls de va svårt att byta topppackning. Mycket enkelt, bara till att hänga av kedjan & sätta en straipe "buntband" igenom kedjan så du vet att den inte flyttar på sig=) ställ motorn i noll läge bara oxå innan du plockar bort kedajn:P å glöm inte att byta kedje spännaren. de e ett måste. Mycket känsliga för det.

Hpc

829 Inlägg
5 februari 2009
#8
hehe okay. ska kika det smile Ska kika deras sida även,men frågar här med.. Går det att byta ut den och få bilen att Sluta hålla på såhär,eller är det ett "normalt" beteende som SKA vara i bilen?

Låter bra att det inte var svårt. Dock ganska svårt för mig som inte förstår särskilt mycket av grejerna du säger wink Kedja,kedjespännare.. sånt jag inte har koll på alls.

ska kika deras sida lite närmre iaf.


979 Inlägg
5 februari 2009
#9
Scoore skrev:
hehe okay. ska kika det smile Ska kika deras sida även,men frågar här med.. Går det att byta ut den och få bilen att Sluta hålla på såhär,eller är det ett "normalt" beteende som SKA vara i bilen?

Låter bra att det inte var svårt. Dock ganska svårt för mig som inte förstår särskilt mycket av grejerna du säger wink Kedja,kedjespännare.. sånt jag inte har koll på alls.

ska kika deras sida lite närmre iaf.

Asså de e många sierror som har haft just det problemet som du har. Nån slags symptom, har själv letat svar å enda ja har hittat på fmcs e just de där att den dör å så:P Bränslepumps relät tror ja de snackades om...kommer inte redigt ihåg=) hade själv problem me min. Den surnade igen när de va kallt. Pissade soppa å gick as dåligt på tomgång,dränkte sig själv så stiften va dyngsura. Bytte mappsensor,tempgivare & tomgångsmotor. Så idag fick jag igång den:Dbig_smilebig_smile Oxå ett klassiskt fel på sierra vad ja har fattat de som. Men kika på fmcs. Ja lovar att du finner svar där !! Annars kan du höra med skogenracing. Dom kan en del. Mikael_s här på gorg tex. har du nått fordons gymnasie i närheten så gör dom garanterat jobbet åt dig !! Gör dom fel å motorn går sönder så står skolan för alla kostnader. Eller så raggar du upp en kompis å hjälps åt, har du Haynes boken så borde de va lätt för dig. Annars kan du ladda ner den på Thepiratebay.org smile Står hur du ska gå till väga. Lr kika Fmcs.nu. Finns bilder upplagd där med:)

Hpc

829 Inlägg
8 februari 2009
#10
Tackar för den! har kikat lite på fmcs men inte sökt efter just detta problem.

Var ute med bilen nu efter nyfallen snö,och lagom halka.. Efter någon timme eller två så började den stanna. dock var det Mycket mer brutalt än tidigare. Kom ca 30-40meter innan den stannade igen.. Ju längre man stod still och väntade,desto längre kunde man köra. Blev redigt trött på detta eftersom det var lite halvtaskiga gator man fick stå på där det fanns trafik som knappt kom förbi osv.. Vad kan detta bero på? kan det vara bränslerelät? bränslepumpen?

Kikade i skuffen där reservhjulet ska ligga,och hittade nån pryl,som jag då förmodar är bränslepumpen som tidigare skribent beskrivt.

Det var ganska blött där nere,men jag försökte ta bort det mesta,men bilen gick iaf inte bättre. Märkte även att det verkade pysa lite ur pumpen. vet inte hur normalt det är.

hoppas det gav lite mer för er som kanske sitter och funderar på detta. Jag behöver iaf hjälp wink


371 Inlägg
9 februari 2009
#11
Scoore skrev:
Tackar för den! har kikat lite på fmcs men inte sökt efter just detta problem.

Var ute med bilen nu efter nyfallen snö,och lagom halka.. Efter någon timme eller två så började den stanna. dock var det Mycket mer brutalt än tidigare. Kom ca 30-40meter innan den stannade igen.. Ju längre man stod still och väntade,desto längre kunde man köra. Blev redigt trött på detta eftersom det var lite halvtaskiga gator man fick stå på där det fanns trafik som knappt kom förbi osv.. Vad kan detta bero på? kan det vara bränslerelät? bränslepumpen?

Kikade i skuffen där reservhjulet ska ligga,och hittade nån pryl,som jag då förmodar är bränslepumpen som tidigare skribent beskrivt.

Det var ganska blött där nere,men jag försökte ta bort det mesta,men bilen gick iaf inte bättre. Märkte även att det verkade pysa lite ur pumpen. vet inte hur normalt det är.

hoppas det gav lite mer för er som kanske sitter och funderar på detta. Jag behöver iaf hjälp wink

Det du hittade i baljan är en krocksensor. Om bilen är heldöd och bränslepumpen är tyst, då ska du trycka
ner knappen som sitter i mitten. 
Jag tror att du har nå annat fel på bilen. kolla över alla tänddelar till att börja med.
Och måla inte fan på väggen än bara för att bilen ryker vit. ALLA bilar gör det när dom är kalla och det är kallt ute.


829 Inlägg
9 februari 2009
#12
need_4_boost skrev:
Scoore skrev:
Tackar för den! har kikat lite på fmcs men inte sökt efter just detta problem.

Var ute med bilen nu efter nyfallen snö,och lagom halka.. Efter någon timme eller två så började den stanna. dock var det Mycket mer brutalt än tidigare. Kom ca 30-40meter innan den stannade igen.. Ju längre man stod still och väntade,desto längre kunde man köra. Blev redigt trött på detta eftersom det var lite halvtaskiga gator man fick stå på där det fanns trafik som knappt kom förbi osv.. Vad kan detta bero på? kan det vara bränslerelät? bränslepumpen?

Kikade i skuffen där reservhjulet ska ligga,och hittade nån pryl,som jag då förmodar är bränslepumpen som tidigare skribent beskrivt.

Det var ganska blött där nere,men jag försökte ta bort det mesta,men bilen gick iaf inte bättre. Märkte även att det verkade pysa lite ur pumpen. vet inte hur normalt det är.

hoppas det gav lite mer för er som kanske sitter och funderar på detta. Jag behöver iaf hjälp wink

Det du hittade i baljan är en krocksensor. Om bilen är heldöd och bränslepumpen är tyst, då ska du trycka
ner knappen som sitter i mitten. 
Jag tror att du har nå annat fel på bilen. kolla över alla tänddelar till att börja med.
Och måla inte fan på väggen än bara för att bilen ryker vit. ALLA bilar gör det när dom är kalla och det är kallt ute.

Jaså? Fick för mig det skulle vara den där bränslepumpen? Eftersom det var den enda pryl som fanns i reservhjulsbaljan,så är jag tillbaka på ruta 0 igen med att kika över just pumpen då.

Att den ryker när den är kall är jag medveten om..men den här ryker Onödigt mycket. Startade den igår,och det var ingen rök alls,sen när motorn börjat bli lite varmare så började röken komma.


371 Inlägg
9 februari 2009
#13
Scoore skrev:
need_4_boost skrev:
Scoore skrev:
Tackar för den! har kikat lite på fmcs men inte sökt efter just detta problem.

Var ute med bilen nu efter nyfallen snö,och lagom halka.. Efter någon timme eller två så började den stanna. dock var det Mycket mer brutalt än tidigare. Kom ca 30-40meter innan den stannade igen.. Ju längre man stod still och väntade,desto längre kunde man köra. Blev redigt trött på detta eftersom det var lite halvtaskiga gator man fick stå på där det fanns trafik som knappt kom förbi osv.. Vad kan detta bero på? kan det vara bränslerelät? bränslepumpen?

Kikade i skuffen där reservhjulet ska ligga,och hittade nån pryl,som jag då förmodar är bränslepumpen som tidigare skribent beskrivt.

Det var ganska blött där nere,men jag försökte ta bort det mesta,men bilen gick iaf inte bättre. Märkte även att det verkade pysa lite ur pumpen. vet inte hur normalt det är.

hoppas det gav lite mer för er som kanske sitter och funderar på detta. Jag behöver iaf hjälp wink

Det du hittade i baljan är en krocksensor. Om bilen är heldöd och bränslepumpen är tyst, då ska du trycka
ner knappen som sitter i mitten. 
Jag tror att du har nå annat fel på bilen. kolla över alla tänddelar till att börja med.
Och måla inte fan på väggen än bara för att bilen ryker vit. ALLA bilar gör det när dom är kalla och det är kallt ute.

Jaså? Fick för mig det skulle vara den där bränslepumpen? Eftersom det var den enda pryl som fanns i reservhjulsbaljan,så är jag tillbaka på ruta 0 igen med att kika över just pumpen då.

Att den ryker när den är kall är jag medveten om..men den här ryker Onödigt mycket. Startade den igår,och det var ingen rök alls,sen när motorn börjat bli lite varmare så började röken komma.

Tar den nå vatten eller olja?


829 Inlägg
9 februari 2009
#14
need_4_boost skrev:
Scoore skrev:
need_4_boost skrev:

Det du hittade i baljan är en krocksensor. Om bilen är heldöd och bränslepumpen är tyst, då ska du trycka
ner knappen som sitter i mitten. 
Jag tror att du har nå annat fel på bilen. kolla över alla tänddelar till att börja med.
Och måla inte fan på väggen än bara för att bilen ryker vit. ALLA bilar gör det när dom är kalla och det är kallt ute.

Jaså? Fick för mig det skulle vara den där bränslepumpen? Eftersom det var den enda pryl som fanns i reservhjulsbaljan,så är jag tillbaka på ruta 0 igen med att kika över just pumpen då.

Att den ryker när den är kall är jag medveten om..men den här ryker Onödigt mycket. Startade den igår,och det var ingen rök alls,sen när motorn börjat bli lite varmare så började röken komma.

Tar den nå vatten eller olja?

Förstod inte frågan riktigt big_smile hmm


829 Inlägg
9 februari 2009
#15
Svar till Need_4_boost.. Om det var att den Läckte vatten eller olja du menade,så Nej det gör den icke.

Om jag nu inte höll på med rätt pryl,så undrar jag var den där bensinpumpen eller relät är som jag letat efter? ska fixa fram en manual till bilen är det tänkt,så under tiden den fixas fram,kan ni ju fundera lite och posta lite svar.

Är väldigt svårt att beskriva felet mer än att den fungerar tills den börjar bli varm,för då dör den med jämna mellanrum. Verkar även som att det är när man kör på låga varv,för på vägen hem från k-holm var det Inga som helst problem att köra utan stopp. Det är när man är inne i stan och ska iväg från stillastående eller kör på lägre varv som sagt. Hoppas det hjälper Något.

Also! Sökte på FMCS efter högsta laddtryck på en helt original motor,förutom turbokitet i bilen. Fann att 0.5 ska gå Utan problem. Är det någon som har erfarenhet av det?

Ska ta och skicka meddelande till Mikael_s och se vad han säger då han verkar ha en hel del innanför pannbenet smile
Senast redigerat av Scoore (9 februari 2009)


272 Inlägg
9 februari 2009
#16
Citerar mig själv från en tråd som är uppe i detta nu wink

Under reservhjulet på ford sierra finns en liten knapp som trycks ut om du kör över en fartbula eller liknande lite snabbt, (denna är gjort för att kapa soppasystemet vid krock elr volter osv.
Jag hade ett glapp i den här knappen som gjorde att den slog på lite då och då, satt länge och undrade vad fan det var och fick tillochmed bogsera ett par gånger, men oftast hjälpte en redig spark på aset.

Så ta dig en titt på det systemet och testa att tejpa ned knappen i botten och se om problemet kvarstår, börja dock med att trycka upp den och se om du kan köra ändå, för isåfall kan mekanismen lossat från knappen och då hjälper ju inte den så mkt.

observera att jag har inte en aning om denna fanns på tidiga sierror, hade en 92a nämligen, knappen kan vara röd eller vit.

Om det inte är den så är det nog bara att se över soppa systemet i övrigt.

Lycka till!

Sierra-döbel

829 Inlägg
9 februari 2009
#17
Niotusen skrev:
Citerar mig själv från en tråd som är uppe i detta nu wink

Under reservhjulet på ford sierra finns en liten knapp som trycks ut om du kör över en fartbula eller liknande lite snabbt, (denna är gjort för att kapa soppasystemet vid krock elr volter osv.
Jag hade ett glapp i den här knappen som gjorde att den slog på lite då och då, satt länge och undrade vad fan det var och fick tillochmed bogsera ett par gånger, men oftast hjälpte en redig spark på aset.

Så ta dig en titt på det systemet och testa att tejpa ned knappen i botten och se om problemet kvarstår, börja dock med att trycka upp den och se om du kan köra ändå, för isåfall kan mekanismen lossat från knappen och då hjälper ju inte den så mkt.

observera att jag har inte en aning om denna fanns på tidiga sierror, hade en 92a nämligen, knappen kan vara röd eller vit.

Om det inte är den så är det nog bara att se över soppa systemet i övrigt.

Lycka till!


Tackar för den. Hade själv funderingar på om man kunde fästa knappen i nertryckt läge utan att det skulle göra någon påverkan på bilen i sig. ska prova det nästa gång jag ska ut med den får vi se smile tackar för den iaf!

Om nu inte det är felet.. Vad kan man kika på då? resten av bränslesystemet låter ju inte kul att byta. tänkte om det fanns någon Standard på prylar inom bränslesystemet som blir kajko efter en tids körning.

Ursäkta om jag upprepar mig,men vad göra wink ..


979 Inlägg
9 februari 2009
#18
Scoore skrev:
Niotusen skrev:
Citerar mig själv från en tråd som är uppe i detta nu wink

Under reservhjulet på ford sierra finns en liten knapp som trycks ut om du kör över en fartbula eller liknande lite snabbt, (denna är gjort för att kapa soppasystemet vid krock elr volter osv.
Jag hade ett glapp i den här knappen som gjorde att den slog på lite då och då, satt länge och undrade vad fan det var och fick tillochmed bogsera ett par gånger, men oftast hjälpte en redig spark på aset.

Så ta dig en titt på det systemet och testa att tejpa ned knappen i botten och se om problemet kvarstår, börja dock med att trycka upp den och se om du kan köra ändå, för isåfall kan mekanismen lossat från knappen och då hjälper ju inte den så mkt.

observera att jag har inte en aning om denna fanns på tidiga sierror, hade en 92a nämligen, knappen kan vara röd eller vit.

Om det inte är den så är det nog bara att se över soppa systemet i övrigt.

Lycka till!


Tackar för den. Hade själv funderingar på om man kunde fästa knappen i nertryckt läge utan att det skulle göra någon påverkan på bilen i sig. ska prova det nästa gång jag ska ut med den får vi se smile tackar för den iaf!

Om nu inte det är felet.. Vad kan man kika på då? resten av bränslesystemet låter ju inte kul att byta. tänkte om det fanns någon Standard på prylar inom bränslesystemet som blir kajko efter en tids körning.

Ursäkta om jag upprepar mig,men vad göra wink ..

Jadu, du får helt enkelt följa dig frammåt. Kortsluter den i tändningen? Slutar det flöda bränsle? de e nog dom 2 sakerna du ska kika på. Min den där krock grejsimojsen som ja råkade nämna tidigare att de va en bränslepump, sorry för det. Visste givetvis att de inte va de tänkte bara inte så långt:P Men ja limmade fast min sån knapp i min gamla ford. Den åkte hur hela tiden & dog nämnligen=)

Annars vettifan, ford har storea problem ibland:P Sj har jag bytt min mappsensor,temgivare,tomgånsmotor, stift å endå går inte min redigt. Särskillt när de e kallt. Går helt cp, asså den dränker sig i bensin=( Så ja ska byta gaslägesgivare imon om den nu kmr på posten dvs. Hoppas på att få min till att gå redigt oxå=)

Hpc

829 Inlägg
9 februari 2009
#19
AnderssonE30 skrev:
Scoore skrev:
Niotusen skrev:
Citerar mig själv från en tråd som är uppe i detta nu wink



Tackar för den. Hade själv funderingar på om man kunde fästa knappen i nertryckt läge utan att det skulle göra någon påverkan på bilen i sig. ska prova det nästa gång jag ska ut med den får vi se smile tackar för den iaf!

Om nu inte det är felet.. Vad kan man kika på då? resten av bränslesystemet låter ju inte kul att byta. tänkte om det fanns någon Standard på prylar inom bränslesystemet som blir kajko efter en tids körning.

Ursäkta om jag upprepar mig,men vad göra wink ..

Jadu, du får helt enkelt följa dig frammåt. Kortsluter den i tändningen? Slutar det flöda bränsle? de e nog dom 2 sakerna du ska kika på. Min den där krock grejsimojsen som ja råkade nämna tidigare att de va en bränslepump, sorry för det. Visste givetvis att de inte va de tänkte bara inte så långt:P Men ja limmade fast min sån knapp i min gamla ford. Den åkte hur hela tiden & dog nämnligen=)

Annars vettifan, ford har storea problem ibland:P Sj har jag bytt min mappsensor,temgivare,tomgånsmotor, stift å endå går inte min redigt. Särskillt när de e kallt. Går helt cp, asså den dränker sig i bensin=( Så ja ska byta gaslägesgivare imon om den nu kmr på posten dvs. Hoppas på att få min till att gå redigt oxå=)

haha okay wink ingen fara skedd. ang den där knappen btw. ska den vara i nertryckt läge Hela tiden egentligen? För min sitter så man kan trycka på den,och kommer sedan ut Igen. ska prova sätta något där som kan hålla fast den iaf får vi se. Drar ut om en liten stund och provar den:)

Du kan ju skriva här om du får bilen att gå bra när du bytt den där så kan man ju fundera på något liknande,eller iaf Någon del som du köpt till din bil. Vore underbart att få den att gå som den ska..

funderat på chip till bränslesystemet för övrigt. är det värt det eller kommer det bli ovärt sina pengar i slutändan?


272 Inlägg
9 februari 2009
#20
Min knapp "ploppade upp" vid stötar och branta backar, tittade aldrig så noga på den i nedtryckt läge, var mest förbannad av att trycka ner skiten hela tiden.

Sierra-döbel


Sök