4593
Sök

Kort-samhälle, bara jag som är bakåtsträvare?

Fisketokig
2 997 Inlägg
20 mars 2006
Trådstartare
Jäkligt offtopic men iaf.

Själv är jag riktigt teknikgalen, lägger mycket tid och pengar i ny teknik och anser mig själv vara "tekniskt modern" men det finns ett område där jag verkar bli lämnad ensam på, och det är kontokort och e-pengar.

Jag är livrädd trots att jag vet att chanserna är minimala att just jag råkar illa ut.

"Cash is King" och det stör mig att allt handlar om kort idag.

Hamnade i veckan i en kö till uttagsautomaten på banken, den ena var stängd så det var lång kö till den enda som fungerade.

Folk står där och jag ser en efter en gå därifrån med 100:- och 200:-
Blir riktigt förbannad när han framför mig köar flera minuter och tar ut en 100:- sedel.

Orka med den stilen. hur många idag har några riktiga pengar i plånboken?

Sitter själv med kortprogrammerare och vet hur lätt det är att skimma kort och kopiera över andras kontouppgifter så jag kommer nog aldrig ha betalkort/kreditkort. Kopierat mitt uttagskort och det med enbart guider på nätet och tagit ut på det.

Är sedlar verkligen osmidigt? Själv har jag i system att ta ut en gång i automaten så man klarar sig några månader, då har man alltid pengar hemma och sen har alltid något att betala med om det är riktiga pengar i plånboken.

Kan det bli lättare? Köpte elgrejor två veckor sedan och de hade fel på kortbetalningen och hur hade man gjort då när det är långt till automat?
Han i kassan var lite orolig och beklagade att de inte kunde ta kort just då och påpekade det direkt när jag börja hamna över tusenlappen.

Varför inte ha mer kontant och mindre på kort?

Är för sårbart system tycker jag. hur har ni i eran vardag?

Kan vara kul se andras sidor av detta.
Senast redigerat av Martin 9-3 (20 mars 2006)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

SSS -12
3 217 Inlägg
20 mars 2006
Instämmer nästan där...

Kör endast med sedlar och mynt här, kanske för att jag inte anmält betaltjänst på kortet men ändå! Tycker att det är helt klart bästa sättet att hålla koll på sina pengar och slippa bedrägeri, iallafall i butik... När det nu händer, om det nu händer!

Jag är t o m off din topic tongue

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

14 Inlägg
20 mars 2006
jag känner mig för rik om jag har en massa pengar i börsen:) det blir så himla lätt att jag slösar iväg dom få svammel, typ örhängen och liknande...bättre och lura sig själv att börsen är tom;)

Det blir vad du gör det till ;)

Fisketokig
2 997 Inlägg
20 mars 2006
Trådstartare
Susanne skrev:
jag känner mig för rik om jag har en massa pengar i börsen:) det blir så himla lätt att jag slösar iväg dom få svammel, typ örhängen och liknande...bättre och lura sig själv att börsen är tom;)

haha. det var ju ett sätt att se på saken.

Köpa örhängen har dock aldrig vart min starka sida big_smile

914 Inlägg
20 mars 2006
Att ha en massa kontanter är inte heller säkert.

Om man förvarar dom hemma finns alltid risken för inbrott
PLånbok i fickan 2 alternativ antingen kan du tappa den eller så snor nån den.

Och oftast tror jag inte att den vanliga fick tjuven vet hur man gör när man skimmar ett kort.
Har man ett betalkort så kan man spärra det.
Jag är med i svensk säkerhets tjänst å då spärras kortet så fort jag ringer till dom.
Så på sätt å vis är det säkrare med kort

Jägermeister
910 Inlägg
20 mars 2006
Samma här, jag betalar först alla räkningar över internet, väntar på att lånet dras mm sen går jag till bankomaten och tömmer lönekontot helt.

Mkt lättare än att ha kort på sig, på dom flesta ställen tar dom ut en avgift på 3kr för varje köp, ett betalkort kostar väl oxå nån hundring per år att ha, uttagsautomaterna brukar vara tomma eller har nått tekniskt fel eller så är det fel på betalterminalerna i butikerna ja alltid är det nått.

Det att ett kort är säkert efter spärrning stämmer inte...
Eller det är säkert för kunden då denna inte har nått ansvar för pengar som förvinner efter spärrning och stöldanmälan men banken får ju betala notan ändå.
Har en bekant som är "lite" skurkaktig och haft flera stulna kort.
Fast du spärrar kortet så kan det användas utomlands som i tex Finland som ligger 2km från var jag bor.

Om kortet inte godkäns är det bara att säga att det finns pengar på kortet men det är nått fel på det så drar dom det manuellt och man får skriva under en lapp istället.
Och vet även om ett kort som en kille fick tag på och han även hade koden till som fungerade 2 veckor i Finland fast det var spärrat i Sverige!

Det fungerade även på dom flesta obemannade bensinstationers automater fast det var spärrat!

Jag kommer att ta ett betalkort först när systemet med magnetremsa tas ur bruk och det bara används chippkort.
Iofs går dom oxå att kopiera men tekniken är säkrare och väldigt få vet hur man kopierar ett chippkort.

Och det är väldigt sällan man behöver visa legitimation när man köper med betalkort, inte ens när det gäller stora summor, om man tex köper en plasma tv för 14 000... har sett det bli gjort...

En gång är ingen gång...

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
20 mars 2006
Vad är problemet med kort? Hustlar någon iväg med dina pengar, så fixar banken det åt dig,

Jag gjorde Ca: 2200st kort köp förra året, mestadels i Sverige men några i USA, Frankrike, Danmark, Tyskland, å inte nått endaste fel. Jag har haft samma kort beteénde i 5 år kanske å aldrig några problem.

Detta är bara ytterligare ett steg av den svenska rädslan och bakåtsträvan, obehagliga rysningar för att något nytt farligt kommer.

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

Jägermeister
910 Inlägg
20 mars 2006
Kan vara mkt möjligt att det är en del av den Svenska rädslan.
Har väl kollat lite för mkt på insider, plus och andra program där dom tar upp just skräckexempel på när folk blivit av med pengar/skimmade mm och aldrig fått tebax pengarna.
+ att jag själv känner folk som hållit på med stulna/skimmade kort så har man väl fått en sort kortfobi.smile

Rädsla för nått nytt och bakåtsträvan är det väl inte då kortbetalningar har gjorts i många år och redan är gamla nyheter även för oss i Sverige men tycker tekniken bör utvecklas lite till.

Fast ju mer bankerna utvecklar sina system och säkerheten så hänger ju tjuvarna på verkar det som.

Pengar som förvunnit före du spärrat dit kort får du inte tillbaka och skimmar någon ditt kort utomlands eller drar summor som du inte vet om så får ingen för det som skett före spärrningen.
Det sa även dom ansvariga/representanter för banken i programmet plus.
Senast redigerat av gemini78 (20 mars 2006)

En gång är ingen gång...

14 Inlägg
20 mars 2006
geminin78: hehe de brrukar låta så!!!  haha:)

cit:

Det blir vad du gör det till ;)

Jägermeister
910 Inlägg
20 mars 2006
Susanne skrev:
geminin78: hehe de brrukar låta så!!!  haha:)

cit:

Hehe... smile fattar vad du menar men det är just en bekant, eller rättare sagt var en bekant...

Jag har inte råd att hålla på med sånt eller vilja för sånt då jag har barn,jobb, hus mm att tänka på och tycker inte det är värt att förlora allt sånt som är det viktigaste i livet.smile

En gång är ingen gång...

8 156 Inlägg
20 mars 2006
Jag kommer ihåg under början av 90-talet då SHA (Swedish Hackers Association) höll på som mest. Dom var inne och rotade i Nasa och i Pentagon. Dom åkte fast för att ha använt andra köpt datorprylar på andras kreditkort...
Polisen beslagtog prylar värda miljoner. Killen fick bara några ynka dagsböter och polisen fick lämna tillbaka det mesta av datorprylarna...

Det lönar sig nog fortfarande.
Jag menar, det är väldigt enkelt att kopiera, eller bara generera ett kortnummer. Bara att beställa över internet sen...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
20 mars 2006
Enda problemet som jag ser det är att jag aldrig har småpengar, (mynt), att betela i perkeringsautomater, eftersom jag i stort sätt enbart använder mitt kort.
Aldrig haft några problem. smile
Senast redigerat av Edge83 (20 mars 2006)

//Edge

10 287 Inlägg
20 mars 2006
Tips:

Nu kan man ( i alla fall via SHB) spärra - öppna sitt kreditkort för köp över internet i realtid. Hur ofta som helst. Utan extra kostnad.

Jag har alltid kortet spärrat. Shoppar jag över internet så öppnar jag kortet precis till köpet gått igenom, sedan spärrar jag direkt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Säljare
341 Inlägg
20 mars 2006
Jag tar endast ut pengar när jag ska handla någonstans där dom inte tar emot kort.... pizzerian t.ex eller nån liten kiosk om man ska köpa snus...

annars handlar jag alltid med kortet.. har aldrig varit några problem på dom 7 - 8 år som jag
bara använt kort.

1 414 Inlägg
20 mars 2006
Jag har aldrig kontanter i plånboken sen den blev stulen... Hade 1800 plus en hel del 10'or för biltvätt i mynt och allt gick förlorat eftersom självrisken var 2200:-

Hade jag haft dom pengarna på kortet så hade jag fått ha kvar dom... Plånboken fick jag tillbaka men kort fick jag beställa nya sad eftersom jag spärrade dom så fort jag märkte att plånboken va borta...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
20 mars 2006
Problemet med det som i alla säger är så enkelt är när du beställer någonting i fysisk form på nätet så måste det ju levereras på en adress i någons namn, vilket gör att allt går att spåra.

Visst kan man lösa det antingen igenom att kolla posten hos någon osv.

Men HALLÅ vart skall gränsen gå? man kan inte vara rädd för allt!

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

Fisketokig
2 997 Inlägg
20 mars 2006
Trådstartare
gemini78 skrev:
Jag kommer att ta ett betalkort först när systemet med magnetremsa tas ur bruk och det bara används chippkort.
Iofs går dom oxå att kopiera men tekniken är säkrare och väldigt få vet hur man kopierar ett chippkort.

Väldigt få tror jag inte.. jag klarar det med min kortprogrammerare och lite fixande så den som vill kan göra det samma. Runt 1000:- och en dator så har man det som behövs så tyvärr kommer jag inte lita alls på chipkort.

Skönt att se att man inte är ensam. folk tror att man är utrotninghotad bara för man inte har betalkort smile
Senast redigerat av Martin 9-3 (20 mars 2006)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
20 mars 2006
magnet/chipp sak samma tror du inte det är lätt att fixa chipp oxå?....betalar överallt med kortet har aldrig kontanter kontanter på mig slarva inte bort kort / Var snabb och spärra om det ändå skulle ske!

::Att ha pengarna i madrassen är säkert å bra ända tills kåken brinner ner::

Sök