2694
Sök

KÖPRÅD!! volvo vs volvo??

685 Inlägg
7 februari 2009
#41
Hade behållt bilen eftersom att man vet vad man har, men man vet inte vad man köper.(Kanske kan finnas lömska fel som man inte märker vid själva köpet ) Dessutom så var ju din bil riktigt fin. Köper du nu den med 450 hk så får du räkna med att öppna plånboken, kommer bli dyrare att köpa delar till den om det är nåt som går sönder. Men annars så verkar den andra riktigt trevlig:D
Senast redigerat av Only-volvo (7 februari 2009)

No turbo shit - just real power!

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#42
Only-volvo skrev:
Hade behållt bilen eftersom att man vet vad man har, men man vet inte vad man köper.(Kanske kan finnas lömska fel som man inte märker vid själva köpet ) Dessutom så var ju din bil riktigt fin. Köper du nu den med 450 hk så får du räkna med att öppna plånboken, kommer bli dyrare att köpa delar till den om det är nåt som går sönder. Men annars så verkar den andra riktigt trevlig:D

Jo visst det är så sant big_smile

Men fan. skulle vilja ha båda tongue


499 Inlägg
7 februari 2009
#43
Mortalis skrev:
450hk på framhjulen, går den ens att köra fortare än en normalt chippad S40? Förutom på raksträckor alltså...Ser inte vitsen med de, 450hks BMW så hade jag sagt BYT direkt tongue eller 4wd bil

Börja inte med det. Det är klart det går! Är ju bevisat flera gånger


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#44
Hellquist skrev:
Mortalis skrev:
450hk på framhjulen, går den ens att köra fortare än en normalt chippad S40? Förutom på raksträckor alltså...Ser inte vitsen med de, 450hks BMW så hade jag sagt BYT direkt tongue eller 4wd bil

Börja inte med det. Det är klart det går! Är ju bevisat flera gånger

Precis smile går ju lika bra med fwd tongue
Fast rwd eller 4wd kanske är lite roligare om man ska leeka wink


Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 februari 2009
#45
Dark_Angel skrev:
Hellquist skrev:
Mortalis skrev:
450hk på framhjulen, går den ens att köra fortare än en normalt chippad S40? Förutom på raksträckor alltså...Ser inte vitsen med de, 450hks BMW så hade jag sagt BYT direkt tongue eller 4wd bil

Börja inte med det. Det är klart det går! Är ju bevisat flera gånger

Precis smile går ju lika bra med fwd tongue
Fast rwd eller 4wd kanske är lite roligare om man ska leeka wink

Lika bra med FWD? Jo tjena, rakt fram i bästa fall. Men då gäller det att du orkar hålla fanskapet på vägen när effektrycken i ratten sätter in... wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 februari 2009
#46
Rquired skrev:
Dark_Angel skrev:
Hellquist skrev:

Börja inte med det. Det är klart det går! Är ju bevisat flera gånger

Precis smile går ju lika bra med fwd tongue
Fast rwd eller 4wd kanske är lite roligare om man ska leeka wink

Lika bra med FWD? Jo tjena, rakt fram i bästa fall. Men då gäller det att du orkar hålla fanskapet på vägen när effektrycken i ratten sätter in... wink

Lugna och fina!

1: en bil med denna effekten kräver mer omsorg än en standard bil, men absolut inget omänskligt. Man slår ett öga på oljestockan och ser så där är kylvätska i behållaren då och då. Man kyler motorn på tomgång 5min efter man dragit på, alternativt tar ett extra varv runt kvarteret i lagom takt.

2: bilen har diffbroms och ryter iväg gott redan på 2:an, den är dessutom utrustad med gaspedal så kan mycket effektivt kan reglera effekten vid kurvtagning.

3: driftkostnaden är inte särskillt dyr, dels används väldigt många originaldelar fortfarande samt att jag har en hyffsat god support.

4: Det smartaste är att köpa hela bilen och flytta grejorna till andra karossen, montera STD motor i gröna bilen (som är i superbt skick med helläder och eljusterade stolar) och sälja den som standard för 30-40000kr. (Jag kan även flytta över hela trimpaketet till samma pris som hela bilen.)

5: jag har haft kontakt med trådskaparen i fråga och vet att han vill bygga för 450hk i sin nuvarande bil, det blir DYRARE hur man än vrider på det.

6: Besiktningen är ofta inget problem, denna bil är mycket fint komponerad med alla kåpor och skyddsplåtar kvar. 10sekunder med laptopen och bilen har den effekt man vill.


smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 februari 2009
#47
Lite nyfiken, Torpis, hur törstig är bilen jämfört med original? smile

Om man tänker sig att du kör inom hastighetsgränsen på landsväg eller motorväg. smile
Det är ju det som är intressant, för när man gasar på så dricker den ju, det går inte att komma ifrån.
Senast redigerat av TurbOla (13 februari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 februari 2009
#48
TurbOla skrev:
Lite nyfiken, Torpis, hur törstig är bilen jämfört med original? smile

Om man tänker sig att du kör inom hastighetsgränsen på landsväg eller motorväg. smile
Det är ju det som är intressant, för när man gasar på så dricker den ju, det går inte att komma ifrån.

Den drar inte mer än original, alltså 0.8l/mil bensin och 1.2l/mil E85 vid transportkörning. Sen finns det ingen gräns uppåt ^^

Men det är inte katastrof ändå, om vi nu leker med tanken att man åker samma sträcka gör samma sorts omkörningar(fast snabbare då)  så drar den lika mycket som vilken T4 som helst.

Kammarna är ett snäpp vassare än 850's GLT kammar kan man säga, fortfarande rimliga värden smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 februari 2009
#49
torpis skrev:
Den drar inte mer än original, alltså 0.8l/mil bensin och 1.2l/mil E85 vid transportkörning. Sen finns det ingen gräns uppåt ^^

Men det är inte katastrof ändå, om vi nu leker med tanken att man åker samma sträcka gör samma sorts omkörningar(fast snabbare då)  så drar den lika mycket som vilken T4 som helst.

Kammarna är ett snäpp vassare än 850's GLT kammar kan man säga, fortfarande rimliga värden smile

Då är det ju kul att ha en sån bil, som både fungerar till vardags och till lek. tongue
Att köpa en bil med många hundra hästar, och som man bara har råd att köra en gång i månaden, är ju inte särskilt kul egentligen. tongue

Tänker på Vaktkonstapeln och Lars, den ena med 500hk+ och den andra med nästan 600hk, det är dyrt för dom att köra med de bilarna mer än inom närmsta kyrksocknen. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 februari 2009
#50
TurbOla skrev:
torpis skrev:
Den drar inte mer än original, alltså 0.8l/mil bensin och 1.2l/mil E85 vid transportkörning. Sen finns det ingen gräns uppåt ^^

Men det är inte katastrof ändå, om vi nu leker med tanken att man åker samma sträcka gör samma sorts omkörningar(fast snabbare då)  så drar den lika mycket som vilken T4 som helst.

Kammarna är ett snäpp vassare än 850's GLT kammar kan man säga, fortfarande rimliga värden smile

Då är det ju kul att ha en sån bil, som både fungerar till vardags och till lek. tongue
Att köpa en bil med många hundra hästar, och som man bara har råd att köra en gång i månaden, är ju inte särskilt kul egentligen. tongue

Tänker på Vaktkonstapeln och Lars, den ena med 500hk+ och den andra med nästan 600hk, det är dyrt för dom att köra med de bilarna mer än inom närmsta kyrksocknen. tongue

Jag har 5 mil till jobbet och 5mil hem... kör så ofta jag kan på sommarn. Jag hör till skaran som tycker saker skall användas och låter således motorn jobba så ofta det går. smile  Snittar på 1.8l/mil E85

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 februari 2009
#51
torpis skrev:
Jag har 5 mil till jobbet och 5mil hem... kör så ofta jag kan på sommarn. Jag hör till skaran som tycker saker skall användas och låter således motorn jobba så ofta det går. smile  Snittar på 1.8l/mil E85

Då förstår jag inte vad TS tvekar över. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

677 Inlägg
13 februari 2009
#52
Jag hade inte kört en 450 hästars s40 som bruksbil saker slits mycket specielt under kallstarter...
Hade haft den som en lekbil under sommaren och köpt en billig brukis

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 februari 2009
#53
Bergkuist skrev:
Jag hade inte kört en 450 hästars s40 som bruksbil saker slits mycket specielt under kallstarter...
Hade haft den som en lekbil under sommaren och köpt en billig brukis

Mja, kör man normalt tror jag inte motorn slits mer än normalt. Inte resten av bilen heller.
Men när man gasar på och leker så stressar man ju grejerna mer givetvis. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 februari 2009
#54
TurbOla skrev:
Bergkuist skrev:
Jag hade inte kört en 450 hästars s40 som bruksbil saker slits mycket specielt under kallstarter...
Hade haft den som en lekbil under sommaren och köpt en billig brukis

Mja, kör man normalt tror jag inte motorn slits mer än normalt. Inte resten av bilen heller.
Men när man gasar på och leker så stressar man ju grejerna mer givetvis. tongue

Det är ju fortfarande "samma motor", enda skillnaden att man använder en mycket finare olja än vad en standardbil använder. Tomgång är tomgång även om motorn nu råkar ge 800hk på fullgas. på motorvägen behövs samma effekt för att hålla 110km/h oavsett om motorn ger 160hk original eller upp mot 900hk som Johannes motor gör.

Efter som jag är säljaren så vill jag inte påverka köparen i sitt val, det är helt upp till honom, men jag vill iaf lägga fram de tekniska på ett korrekt sätt. Jag har trots allt en likadan bil själv och har kört den många mil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 232 Inlägg
13 februari 2009
#55
Mortalis skrev:
450hk på framhjulen, går den ens att köra fortare än en normalt chippad S40?


svar: autotech!!!volvo 850r.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 februari 2009
#56
lownslow skrev:
Mortalis skrev:
450hk på framhjulen, går den ens att köra fortare än en normalt chippad S40?


svar: autotech!!!volvo 850r.

Lägg ner det där, blir bara bråk annars.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök