tja, du ska aldrig fylla på kylar vätska då bilen är kall !
är det kallt ute så självklart sjunker din glykol nivå, till det att du kört bilen varm då ska du kolla nivån.
saknas det då glykol då ska du fylla på till max strecket, är det tomt i kärlet om du kika när bilen är kall, fyll på lite men inte så koppen blir till max strecket! då det expanderar när bilen blir varm.!
Ett råd till dig som är bmw ägare, dom brukar behöva lufta kylaren, och det gör genom att ställa fromten lite högre än baken skruvar upp skruven på kylarens högra sida tror ja den låg på. öppna även kärlets kork, ha med dig kylarvätska så du kan fylla på om den har mkt luft i systemet. du kan behöva lufta den LITE längre än 1 minut dvs 15 min ibland 50 min, ibland måste du göra det flera ggr innan det fungerar.
Om din topplocks packning gått då kokar det i kärlet, samt du får feta avgas puffar då du kör och gasar dvs en dimma efter bilen..samt du kan få en gräddliknade konststens i oljan dvs lyft på oljenivå pinnen o kika på den. Luktar det avgas ur kärlet är ochså ett sätt att se det, även hur stiften ser ut om det skulle va så du fått en spricka i cylinder loppet.
1.kör bilen varm kolla nivån fyll på vid behov till max..sen låter du bilen stå så den blir kall kolla nivån, kör bilen varm är den på max ja då drar den ju inget enkelt. fyller du på hela tiden så klart den skickar ut glykol
2.lufta kylaren som jag beskrev allmänt fel på bmw.
funkar inget av dessa tips så skicka ett p.m