Xuri skrev:
pattilatti2 skrev:
Xuri skrev:
ja snälla sig mig hur pass stor skillnad de i procent blir mellan +5 å -20...
kan tuvärr inte säga det på rak arm men om frys punkten är 0 så borde du ju fatt att -20 är väldigt fast materia i jämförelse med +5. Det fattar ju tom en som är 12.
även om man delar vatten blandningen till en homogenlösning, så tror jag rent % att de är en skillnad på ca 200% kanske..
så lätt oss säga vatten fryser vid 0....
Glykol fryser vid -40 (efter)
Vad anser du är rätt blandning i ett kylarsystem till bmw tex ?
spolarvätska vid -20 är precis lika fast som vid 0 grader om du frågar mig dvs flytande.....
glykol är rinnande också vid minus 60 typ..
Ska vi fortsätta å göra trådskaparen förvirrad ?
Mellan minus 15 å + 5 skiljer de lika mycke som +5 å +20 ?
han kan ju lära sig nått av våran diskution
du verkar inte förstå att glykol oavsett om de fryser vid -10-30-60 så är den flytande lösningen fortfarande en kemiskförening, och ju kallar det är då släpper bindningar mellan vatten molekyler och va fan glykol nu är för ämne
( binds samman ) orkar inte tänka allt för hårt
som ett exempel. kolla din olja i bilen. vid +5 kolla din olja vid -20 ser du skillnad=? väldigt trög flytande.
samma sak med vatten/glykol blandningen. dock är den mkt tunnare fr början då bindningarna sitter väldigt löst mellan dom olika molekylerna,så svaret är den är mycket mer trögflytande, ditt öga ser inte det du önskar att du såg.
mellan -15 och +5 är det en skilland på 20c mellan +5 och +20 är de 15c
samt så ser du ju inte in i motorn? de kanske tom har separerat o man har en is propp i motorn hört talas om det? motor värmare används för att morverka just detta
det beror på vart man bor, det går ju att köra bilen med endast vatten men jag har hört att det inte är allt för bra..du kanske kan svar på varför man BÖR ha en blandning oavsett vinter sommar vår