Hejsan hoppsan!
Det började med att jag planerade för övningskörning och behövde därför skaffa mig en pålitlig bil, Ifall någonting skulle gå snett (hehe), vilket blev en Merca. Jag hade inte någon vidare framförhållning när det gällde mitt bilköp och köpte heller ingen trimvänlig, eftersom jag inte hade lagt upp några planer för det.
Under den dagen som jag köpte bilen hade vi testat lite bilar, jag farsan och min farbror. Mercan som både var fin utseende mässigt och som gick fint i motor och låda blev ett bra alternativ.
Valet stod emellan en Suzuki Swift, som var dels skabbig och som dessutom inte gick på alla burkar, eller en Mercedes 190e.
Därför valde jag 190an
![wink](img/smilies/wink.png)
Som sagt en merca som första bil är ju inte helt fel ändå ![wink](img/smilies/wink.png)
fick dessutom med 4st "17" som är i behov av nya däck ![wink](img/smilies/wink.png)
Jag tog med stolthet körkort i November 2008 och har kört en hel del med bilen.
Jag råkade tyvärr lägga i ettan med lite fart så växellådan lät lite annorlunda, den skorrar och det låter som något lager är slitet när man motorbromsar.
Samtidigt hade vattenpumpen gnisslat under en längre period vilket också lät ganska mycket.
Jag bytte ut blinkers fram till vita från Mekonomen.
Blev ganska snyggt med vita blinkers faktiskt
Ny blinkers från mekonomen
Så kan det gå xD Just nu har jag funderingar på att köpa mig en ny bil, men måste åtgärda allting först.
Det kanske till och med blir så att jag behåller bilen ifall jag blir nöjd det som jag ska fixa på den.
[/] På g [x] färdigt [] inte påbörjat
Det som behöver prioriteras först:
[x] Sotningssats
[x] topplocksbultar
[ ] växellåda, köper en från skroten
[x] byta kopplingen med urtrampningslager och allt
[x] Vattenpumps byte
[x] fixa Spindellederna
[x] Byta bromsbeläggen fram
[x] Byta skivorna fram
MOTOR[x] Lyfta av toppen
[x] Plana toppen