4053
Sök

Kan effektsiffrorna för Rockford t8002 stämma

16 197 Inlägg
17 februari 2009
#41
Herr Nilsson skrev:
evilaudio skrev:
Herr Nilsson skrev:

japp precis..  det gör vi som kan och vet hur det ska vara men att lära dom som inte kan något felaktigt tycker jag är fel... men det är min åsikt det kanske är fel av mig att tycka så...

ja anser inte att de e fel å bara säkra fram.. hur mycke annan bilel är säkrad i båda ändar??

det handlar inte om att den ska vara säkrad i båda ändarna bara att en 16mm2 kan du ju inte ha samma säkring på som 30mm2 och du sa ju att han  skulle ju köra 50mm2 framifrån till ett koplingsblock och sen en 16mm2 och en 30mm2  altså kan han ju bara ha en 80 a säkring fram efter som dom är på vägen annars sätter man en säkrings block där bak så kan du ha 200a frame och sen när du delar upp det så har du en 80a till framsystem och en 150a till bassteget

så 16mm2 är max 80A
30mm2 är 150
50mm2 är 200a

fast de beror ju på längden på kabeln oxå..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

10 287 Inlägg
17 februari 2009
#42
Den avsäkring som görs för att skydda kabel mot överlast görs enbart mot area, ej mot längd. Värmeutvecklingen i kabeln per längdenhet blir inte större för att kabeln är längre.
Sedan att man inte vill ha mer än visst spänningsfall och dimensionerar gentemot det är en annan potatis.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

16 197 Inlägg
17 februari 2009
#43
en 5meters 50mm2 kabel kan man säkra me 300amp säkring utan problem.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 februari 2009
#44
Men om kablarna som går mellan fördelningsblock och steg inte passerar någon vass plåtkant eller på annat sätt riskerar att kortslutas mot jord så finns det ju egentligen ingen anledning till att ha ett säkringsblock där.

Jag kör tex i min bil 21mm2 från batteriet in till kupén (ska bytas mot grövre), där den går till ett säkringsblock. Ut ur det går sen dubbla 21mm2 kablar bak till skuffen (fick inte plats med en grov kabel, så det fick bli två mindre) där dom går in i ett fördelningsblock och sen ut till stegen. Hade kunnat sätta ett säkringsblock där men eftersom kablarna från blocket till steget/signalprocessorn inte på något vis kan kortslutas mot jord och steget/signalprocessorn har egna säkringar så kändes det överflödigt.

Att däremot säkra av kabeln framme vid batteriet ser jag som en självklarhet! Men beroende på hur kablarna går sen så kan det bli överflödigt med fler säkringar. Visst det skadar kanske inte att ha fler säkringar men det kan ge spänningsfall, och det har jag gärna så lite som möjligt av.


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
17 februari 2009
#45
ChriZtoffer skrev:
Men om kablarna som går mellan fördelningsblock och steg inte passerar någon vass plåtkant eller på annat sätt riskerar att kortslutas mot jord så finns det ju egentligen ingen anledning till att ha ett säkringsblock där.

Jag kör tex i min bil 21mm2 från batteriet in till kupén (ska bytas mot grövre), där den går till ett säkringsblock. Ut ur det går sen dubbla 21mm2 kablar bak till skuffen (fick inte plats med en grov kabel, så det fick bli två mindre) där dom går in i ett fördelningsblock och sen ut till stegen. Hade kunnat sätta ett säkringsblock där men eftersom kablarna från blocket till steget/signalprocessorn inte på något vis kan kortslutas mot jord och steget/signalprocessorn har egna säkringar så kändes det överflödigt.

Att däremot säkra av kabeln framme vid batteriet ser jag som en självklarhet! Men beroende på hur kablarna går sen så kan det bli överflödigt med fler säkringar. Visst det skadar kanske inte att ha fler säkringar men det kan ge spänningsfall, och det har jag gärna så lite som möjligt av.


MVH// Christoffer

Anledningen att säkra av är precis det du nämner. Men, det har hänt förr att genomföringar pajjat, av olika anledningar, och skulle det bli ett försäkringsärende, och de konstaterar att du inte haft matningskabel avsäkrad nära batteriet så är du rökt!

Så det är bara dumsnålt att skippa säkringen nära batteriet i mitt tycke.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 523 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#46
men e det trångt med 1 st 50 mm kabel och 1 16mm kabel att gå igenom det där hålet i 740n såfall kan man borra lite?
Senast redigerat av valstadkillen (17 februari 2009)


6 851 Inlägg
17 februari 2009
#47
Men du måste inte ha båda delarna. det räcker med en 50mm2 kabel bak, sedan lägger du ett säkringsblock bak och delar upp kablarna till var steg.


1 523 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#48
det går väl ej för jag måste ju ha 150A säkring till ena steget det andra behövs väl bara max 80A lr hur menar du?


Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
17 februari 2009
#49
Nej fortfarande säkrar du av kabeln.
Så det går bra med en 50mm2 och en säkring fram.
300A funkar dock får du inte säkra så högt på tävling.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

1 523 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#50
så det går bra att ha 150 A till båda stegen men då måste väl det 4 kanalern ha 50mm också lr?


1 523 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#51
hallå behöver hjälp med det sista jag skrev:P


7 276 Inlägg
17 februari 2009
#52
Som dom skrev tidigare, dra 1 50mm ifrån batteriet i fram till bagaget. Sätt en säkring framme vid batteriet 250A bör bli bra.
Sen har du lite alternativ.
Dela upp kabeln genom ett vanligt distributionsblock och dra 50mm kabel till bägge stegen, då behövs inga andra säkringar.
Eller dela upp kabeln genom ett säkringsblock som evilaudio länkade till tidigare, därefter drar du en 35mm till stora steget och en 16 eller 21mm till det lilla steget.

Det går även att köra med ett vanligt dist.block och 16 samt 35mm kablar, men då blir dom felaktigt avsäkrade.
Kanske inte att rekomendera om man inte vet vad man gör.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 februari 2009
#53
jonash skrev:
Anledningen att säkra av är precis det du nämner. Men, det har hänt förr att genomföringar pajjat, av olika anledningar, och skulle det bli ett försäkringsärende, och de konstaterar att du inte haft matningskabel avsäkrad nära batteriet så är du rökt!

Så det är bara dumsnålt att skippa säkringen nära batteriet i mitt tycke.

Vet inte om jag missförstod dig eller om det var du som missförstod mig nu, men att inte säkra av vid batteriet ser jag såklart som oacceptabelt! Det jag menar är att om man har en grov kabel som går från batteriet bak till skuffen (med en säkring framme vid batteriet) och sen ska delas upp till flera mindre kablar bak i skuffen, då är det överflödigt med ett särkingsblock om kablarna inte kommer passera några vassa kanter eller vara i närheten av någon plåt. smile

valstadkillen skrev:
så det går bra att ha 150 A till båda stegen men då måste väl det 4 kanalern ha 50mm också lr?

Förtydligande av det som redan har sagts då:

Du drar en 50mm2 kabeln från batteriet och in i kupén/skuffen (beroende på vart du ska ha stegen), självklart med en säkring på så nära batteriet som möjligt på max 250A. Därefter så delar du upp den kabeln, antingen i ett rent fördelningsblock eller i ett säkringsblock, beroende på hur du ska dra kablarna vidare till stegen. Bäst vore då med ett säkringsblock så att du kan dra en 33-50mm2 kabel med 150A säkring till Rockford steget, och en 16mm2 kabel med 80A säkring till det 4-kanaliga steget.

Clear enough? smile


MVH// Christoffer

(Damn! 109 sekunder efter tongue)
Senast redigerat av ChriZtoffer (17 februari 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 523 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#54
men måste man ha säkringshållare efter blocket på 50mm2 räcker det inte med en 150A säkring fram och 80 A på 21mm2?


7 276 Inlägg
17 februari 2009
#55
Du kan inte ha en säkring på 150A när det kan passera upp till 230A i kabeln.
Då kommer säkringen att gå.

Nu har du fått minst 2 bra förklaringar på hur du ska bära dig åt.


1 523 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#56
ja kom på det nu!


1 523 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
#57
det blir på det heliga sättet att sätta dit 2 kablar till batteriet! plus det ska sitta i en 740 EPA och jag ska ha baslådan vid mellanväggen som e precis bakom sätena:P


58 Inlägg
18 februari 2009
#58
http://www.rockfordfosgate.com/products … output.asp

Ska vara de egentliga uppmätta värdena hos stegen. Här 1394w i 2ohm...

1394w / 12v = 114A!

Detta sedan kanske för att hamna närmre verkligheten 114 / 2 = 57A

Jo, att minst 33mm2 kabel krävs är iaf helt klart.


7 276 Inlägg
18 februari 2009
#59
Helderud skrev:
http://www.rockfordfosgate.com/products … output.asp

Ska vara de egentliga uppmätta värdena hos stegen. Här 1394w i 2ohm...

1394w / 12v = 114A!

Detta sedan kanske för att hamna närmre verkligheten 114 / 2 = 57A

Jo, att minst 33mm2 kabel krävs är iaf helt klart.

Ett steg har inte 100% verkningsgrad heller så det blir närmare 150 amp wink


1 523 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
#60
nu har jag ett problem.....  mina basar som jag ska byta emot har 300 w rms var och de har 4ohms talspole var ska jag koppla en bas i en kanal och den andra basen i den andra kanalen? för då ger steget ju ut 2x325w rms  i 4ohm!
jag ska behålla steget efter jag sålt epan i sommar och då kommer jag att sätta mitt steg i den bilen jag skaffar men då ska jag ha en annan bas! för jag ska sälja epan med zachry baslådan!

http://www.rockfordfosgate.com/products … output.asp

vad tror ni?hmm
Senast redigerat av valstadkillen (18 februari 2009)



Sök