4116
Sök

Då brann det ett hål genom kolven!

108 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#1
Tjenare grabbar, kör en E36 325a -94 med M50B25. Gick på fem, dålig komp på 6ans cylinder. Tar ner toppen och möts av det här:
https://www1.garaget.org/archive/36/35489/108949/large_108949-1244855.jpg

Hål genom kolven, pga tids och platsbrist så var det bara att försöka köpa ny och byta motorn.

Sagt och gjort sitter den nya i nu, dock undrar jag vad som kan ha orsakat detta? Vill INTE att samma sak upprepar sig på den nya. Eftersom Insug/Insprutningssdelar är kvar från den gamla är jag fan lite orolig.

Stiften vart svarta och sotiga, blött på 6ans cylinder inte vitt som överhettning hade antytt(kanske blev avspolat med otänd bensin). Varför är det inte hål mitt på kolven utan vid avgassidan?
Senast redigerat av mixim (18 februari 2009)

//MVH Jocke!

191 Inlägg
17 februari 2009
#2
mixim skrev:
Tjenare grabbar, kör en E36 325a -94 med M50B25. Gick på fem, dålig komp på 6ans cylinder. Tar ner toppen och möts av det här:
http://www1.garaget.org/archive/36/3548 … 244855.jpg

Hål genom kolven, har gått ett tag såhär också. Massa bensin hamnade i oljan. In med ny motor!

Sagt och gjort sitter den nya i nu, dock undrar jag vad som kan ha orsakat detta? Vill INTE att samma sak upprepar sig på den nya. Eftersom Insug/Insprutsdelar e kvar från den gamla är jag fan lite orolig.

Stiften vart svarta och sotiga, blött på 6ans cylinder inte vitt som överhettning hade antytt(kanske blev avspolat med otänd bensin). Varför är det inte hål mitt på kolven utan vid avgassidan?

har jag också gjort fast de blev lite värre för mig också var de i mitten fick ett lite otrevligt hål XD


Reservdansk
6 271 Inlägg
17 februari 2009
#3
Spikning?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

371 Inlägg
17 februari 2009
#4
Jag skulle kolla upp den spridaren väldigt noga om jag vore du... inte kul att byta spis en gång till sen...


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
17 februari 2009
#5
kört fort och sen motorbromsar ner den? läst att m5an kan blåsa kolvar om man kör fort och låter den motorbrommsa ner sig

2slow

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
17 februari 2009
#6
kan väl som sagt vara spridarn, en kompis brände hål i en kolv när spridarn sade upp sej, iof en volvo t5 motor men kolla upp spridarn tycker jag..

Mvh

108 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
#7
Bytade ut spridarn vid sexans cylinder till en annan begagnad efter jag fått igång nya motorn.

Fan, blir nojjig av spridarna. Sugen på att byta alla 6, ett JÄVLA pris på dem dock!

//MVH Jocke!

1 059 Inlägg
18 februari 2009
#8
skicka dom på rengörning o ultraljud så sjusterar dom in flödesbilden så den är samma på alla.
brukar kosta 250 kr 400 st, helt klart värt det.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

Gödseldräng
4 529 Inlägg
18 februari 2009
#9
vad har du gort med gammla motorn ?
finns den kvar ?


108 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
#10
racefan skrev:
skicka dom på rengörning o ultraljud så sjusterar dom in flödesbilden så den är samma på alla.
brukar kosta 250 kr 400 st, helt klart värt det.

Tackar för tipset, ska kolla det! Dock är det väl endast lönt att skicka in sina begagnade spridare dit? Nya är väl korrekt justerade till en början?

Team-Adolfsson skrev:
vad har du gort med gammla motorn ?
finns den kvar ?

Den finns kvar hos meken, synd för den vart köpt "renoverad" för 14.000kr något år sedan. Inget tickande från toppen, inget vanosrassell. Det verkade som att bara själva kolven vart bränd, i övrigt helt ok. Men hade ingen plats/möjlighet till att meka med den själv.
Senast redigerat av mixim (18 februari 2009)

//MVH Jocke!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
18 februari 2009
#11
mixim skrev:
racefan skrev:
skicka dom på rengörning o ultraljud så sjusterar dom in flödesbilden så den är samma på alla.
brukar kosta 250 kr 400 st, helt klart värt det.

Tackar för tipset, ska kolla det! Dock är det väl endast lönt att skicka in sina begagnade spridare dit? Nya är väl korrekt justerade till en början?

Team-Adolfsson skrev:
vad har du gort med gammla motorn ?
finns den kvar ?

Den finns kvar hos meken, synd för den vart köpt "renoverad" för 14.000kr något år sedan. Inget tickande från toppen, inget vanosrassell. Det verkade som att bara själva kolven vart bränd, i övrigt helt ok. Men hade ingen plats/möjlighet till att meka med den själv.

ok ok synd
hade varit intresserad av den annars


1 059 Inlägg
18 februari 2009
#12
ja skicka dom beg du har,lite nya gummitätningar också,

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

108 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#13
racefan skrev:
ja skicka dom beg du har,lite nya gummitätningar också,

Vad för sorts ställen gör dessa slags jobb, alltså med flödeskontroll och dylikt? HAr lite svårt att hitta något smile

//MVH Jocke!

183 Inlägg
20 februari 2009
#14
Ja skulle inte köra me samma spridare iaf!

108 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#15
David_FT skrev:
Ja skulle inte köra me samma spridare iaf!

Jag har beställt 6 bättre begagnade, som ligger i ultraljudstvätt just nu. Bytar packningar.. Men vill gärna skicka in dem på flödeskontroll!

6st nya spridare kostar 9000kr, det är mer än vad jag betalade för nya motorn.

//MVH Jocke!

108 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
#16
En fråga, flödeskontroll och justering... Var skickar man in spridarna för något sådant? Kanske skulle kunna hitta något i Malmö/Lund trakterna så mans lipper skicka.

//MVH Jocke!

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 februari 2009
#17
Det har inte smugit sig in E85 i tanken av nån konstig anledning?!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

108 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
#18
torpis skrev:
Det har inte smugit sig in E85 i tanken av nån konstig anledning?!

Inte mer än det som kan finnas i 95-Oktan! Skulle detta kunna orsaka höjda temperaturer då?

//MVH Jocke!

4 001 Inlägg
25 februari 2009
#19
det ser ju ut som om det har varit för lite soppa... jag har råkat ut för samma sak när jag tappade lite bränsletryck, kolla så inte bränslepumpen är lite sliten eller btr som är kass och som övriga skrivit, kolla upp spridarna

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

108 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#20
Okej, har beställt spridare och pump från mekonomen... Hoppas det är god kvalité på deras pumpar!
Och så frågar jag än en gång, vad för typ av ställe kan flödeskontroll samt eventuellt justering av spridarna?

Mek-firmorna jag frågat hade inte så bra koll på det...
Senast redigerat av mixim (2 mars 2009)

//MVH Jocke!


Sök