3794
Sök

Hjälp om Diesel Injection

Från Småland
26 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#1
Hej alla bilfreak smile

Jag behöver verkligen hjälp om dieselmotorer och jag hoppas att ni kan hjälpa mig att besvara på några frågor.

Om jag inte har fel så är
TDI = Turbo Diesel Injection, direktinsprutad
CDI = Common rail Direct Injection

Innan Injection kom, var det pump som gällde på de äldre dieselbilarna? eller jag har fel? exempelvis MB C220 Diesel & BMW 525 TDS. Är det diesel pump i dem?.

Jag testade hälla i grön diesel dvs villa diesel på MB C220 diesel för att se om det funka vilket det gjorde men resultatet blev att bilen drack mer, än röddiesel från macken och att bilen blev segare vid start. Så jag rekommendera inte utföra det.

Men det som jag undrar över är:
1. Varför fungerar inte Injection med andra diesel förutom röddiesel d.v.s från macken?
2. Varför fungerar de äldre bilarna med diesel pump med andra diesel?

OM! om jag nu inte har fel, så grön diesel smutsigare vilket resultera att injection motorer sugs inte upp bränslet. <- 50/50? smile

hoppas ni som är mer erfaren än mig kan besvara på frågorna
förlåt för ev.fel och post

//Jim
Senast redigerat av LuVinEm (17 februari 2009)

LuVin'Em Vrom Vrom From The Back

1 353 Inlägg
18 februari 2009
#2
Alla bilar har Dieselpump, annars skulle dom inte få in dieseln i förbränningsrummet ^^

Commonrail Dieslar har ett enormt högt tryck.

    * CR1 har ett systemtryck på 200-1350 BAR.
    * CR2 har ett systemtryck på 600-1600 BAR.
    * CR3 har ett systemtryck på 1200-1800 BAR.


vad det gäller dina frågor om dieslar så vet jag inte svaret på..
men jag vet att folk härikring kör omkring med gröndiesel i sina nya (05 och uppåt) WV bussar med diesel iallafall.


Finns folk som kör på ren Rapsolja också i moderna dieslar med common rail.

There's no replacement for displacement

460 Inlägg
18 februari 2009
#3
det går att köra med röd diesel i nyare bilar också men dom rekomenderar det inte eftersom att det kan skada pumpen.

Från Småland
26 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
#4
tack jag var inte 100 om de var pumpar eller inte, med tanke på dieselpriset skillnad med villa priset så är det billigare med att använda villa diesel som bränsle

jag tror min granne gör det big_smile

vet ni om de nya TDI eller CDI bilarna funka med gröndiesel också? Jag har försökt fråga några som jag tror kör på gröndiesel men de ge inget svar, typ hemlighet eller nåt =/
Senast redigerat av LuVinEm (18 februari 2009)

LuVin'Em Vrom Vrom From The Back

3 259 Inlägg
18 februari 2009
#5
Först o främst så finns det ingenting i "ny" gröndiesel/villaolja som kan skada en motor! Det som kan skada en motor och speciellt en direktinsprutad är om det är vatten i dieseln då spridarna är extremt känsliga för vatten!(Vilket kan förekomma om du lyckas få tag på gröndiesel som nån slangat ur en gammal farmartank som har stått och kondensat i 10år) Gröndiesel/villaolja ger både mer effekt och mer smörjning än vad mackdiesel gör! Ta lite på fingrarna och gnid dom mot varann så märker du en klar skillnad! Mackdieseln är sträv medans gröndieseln är det mer glid i! Måste varit nåt konstigt med dieseln du fick tag för alla bilar jag kört gröndiesel i går fasiken så mycket bättre! Skoda pickup tex får ungefär 10-20km/h extra på gröndiesel! Kör det i min direktinsprutade diesel bil tex och det funkar kalas!(en VW -02)

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (18 februari 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Från Småland
26 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
#6
kej Jon, du behöver inte bli bitter över det, jag vet inte så mycket om diesel/injection, det varför jag frågade om hjälp. Men jag tackar dig ändå över det du har skrivit låter relevant. Jag har hört om det att vatten är skadligt och har vart med att en man fick pumpa ut vatten ur tanken.

Så det som vi har kommit fram till nu är att gröndiesel/villaolja/mackdiesel kan användas även på de nya bilarna med Injection. Då är det väl lika bra använda villaolja, den är väl så pass billigare.
Senast redigerat av LuVinEm (18 februari 2009)

LuVin'Em Vrom Vrom From The Back

3 259 Inlägg
19 februari 2009
#7
Oj! Var inte meningen att låta "bitter"!smile Läste mitt inlägg igen och upptäcke att det skulle kunna uppfattas som att jag var sur men så var inte fallet hur som helst!smile Ville bara klargöra det för det finns så mycket myter om detta som sprids av sånna som inte vill att gröndiesel ska hamna i tankarna på personbilar(ungefär som med etanol i bensinbilar)= 100% bullshit!

Nåt som jag däremot kan tänka mig att tro på(men som för den delen inte behöver vara sant) är att partikelfiltrena som sitter på nyare bilar kan ta skada(sätta igen sig) av gröndiesel då gröndieseln skitar ner lite mer än vad vanlig mackdiesel gör! Det kostar en bra slant(ca 10-20k) att byta dom där filtrena och då är ju förtjänsten med att köra på billig gröndiesel borta om partikelfiltret måste bytas oftare än vanligt.... Men det överlåter jag till nån annan att svara på som vet med 100% säkerhet och som inte jobbar åt bensinbolagen!smile 

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Från Småland
26 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
#8
Typ det är såna anledningar som jag vill höra smile "patikefiltrena", det är kanske därför folk säger att man inte skall använda gröndiesel på de nya bilarna, inget är 100% än men någon lär ju kunna svaret på det. Det börjar blir väldigt intressant om dieselbilar, men hur som helst, så vill folk slippa höga bensinkostnaderna. Jag skulle nog inte förvånad mig att de flesta som jobbar på handelsträdgård kör nästan bara med dieselbilar
Senast redigerat av LuVinEm (19 februari 2009)

LuVin'Em Vrom Vrom From The Back


Sök