3744
Sök

Diskussion: Vad tror ni om Saabs framtid?

120 Inlägg
19 februari 2009
#121
Kunde saab bara sälja sina bilar, så skulle det inte finnas något problem. Jag gillar saab och hoppas verkligen att deras senaste "cross country" version 9-3X kommer sälja riktigt bra. Även om dom är sent ute (tack vare GM) så finns det fortfarande en marknad den typen av bil.


4 586 Inlägg
19 februari 2009
#122
Hörde på radion idag om att GM drar sig ur saab så nu är framtiden ännu mer osäker ifall ingen vill köpa saab


Forummoderator
2 924 Inlägg
19 februari 2009
#123
jorre83 skrev:
Hörde på radion idag om att GM drar sig ur saab så nu är framtiden ännu mer osäker ifall ingen vill köpa saab
Läste du nåt i denna tråden innan du postade eller läste du bara rubriken? roll

~ Life is short, have FUN! ~

OEM <3
6 957 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
#124
jorre83 skrev:
Hörde på radion idag om att GM drar sig ur saab så nu är framtiden ännu mer osäker ifall ingen vill köpa saab
Läs lite mer..
Saab kan bli sj.ständigt 2010 då räknar man med att överleva i 2-3 år..
Att avveckla Saabkoncernen från 0-100 % skulle ta upp till 10 år.

Nästan så man vill att Saab och Volvo går ihop eller att ngt kinesiskt bolag tar över..

Någon som vet hur det går för flyget i denna vevan?
Senast redigerat av Bjork (19 februari 2009)

OEM <3

876 Inlägg
19 februari 2009
#125
Bjork skrev:
jorre83 skrev:
Hörde på radion idag om att GM drar sig ur saab så nu är framtiden ännu mer osäker ifall ingen vill köpa saab
Läs lite mer..
Saab kan bli sj.ständigt 2010 då räknar man med att överleva i 2-3 år..
Att avveckla Saabkoncernen från 0-100 % skulle ta upp till 10 år.

Nästan så man vill att Saab och Volvo går ihop eller att ngt kinesiskt bolag tar över..

Någon som vet hur det går för flyget i denna vevan?
om ett kinesiskt företag tar över så tror jag att det innebär att jobben försvinner härifrån. Även om det är jäkligt synd att jobben försvinner så är det ju kul om märkena kan överleva.

Annars hade ju Saab & Volvo som ett företag eller en "koncern" nog varit toppen.


1 062 Inlägg
19 februari 2009
#126
peegee skrev:
AndreasPlars skrev:
alleaero skrev:
Tror det bara är positivt att Saab kommer ifrån GM. Tror att Saab kommer att klara sig på egna ben
Ensamma är de dödsdömda.
Det är väldigt uppenbart och bara tänkt som en kortsiktig lösning för att kunna sälja Saab, har du missat det?!
Fan va din negativa såg går tungt wink
Ta fram den ödmjuka sången nu stället annars spårar ju denna tråden snart ut oxå med dessa provokativa toner...
Det jag inte missade var att han skrev ordagrant: "Tror att Saab kommer att klara sig på egna ben".
Det tolkar jag som: "på egna ben" och inte "självständigt" under en försäljnigsperiod till annan "köpare".

Nej, jag har inte missat det.
Sågar brukar gå tungt i gammalt misskött krot wink

peegee skrev:
Talladega kördes andra gången 1996 med Saab 900NG från det året
Jo, som jag skrev: "med kortmotorn" också" som ju kom M94. Även om klart färre rekord slogs då mot tidigare.

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (19 februari 2009)


OEM <3
6 957 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
#127
lindell90 skrev:
Bjork skrev:
jorre83 skrev:
Hörde på radion idag om att GM drar sig ur saab så nu är framtiden ännu mer osäker ifall ingen vill köpa saab
Läs lite mer..
Saab kan bli sj.ständigt 2010 då räknar man med att överleva i 2-3 år..
Att avveckla Saabkoncernen från 0-100 % skulle ta upp till 10 år.

Nästan så man vill att Saab och Volvo går ihop eller att ngt kinesiskt bolag tar över..

Någon som vet hur det går för flyget i denna vevan?
om ett kinesiskt företag tar över så tror jag att det innebär att jobben försvinner härifrån. Även om det är jäkligt synd att jobben försvinner så är det ju kul om märkena kan överleva.

Annars hade ju Saab & Volvo som ett företag eller en "koncern" nog varit toppen.
Jo kanske eller så kan de bli såsom de kinesiska företaget som va sugna på volvo sa:
Vrf ta bort all tillverkning från Sverige? Det är här fabrikerna står, kunnigheten finns och exportsträckor kortare till Europa.

Eller så va de bullshit tills dom lärt sig..då tar dom allt och drar tongue

OEM <3

4 637 Inlägg
19 februari 2009
#128
En sammanslagning av Saab och Volvo skulle nog vara bra. Två blir starkare än en. Det enklaste skulle det nog vara om dessa två märken i så fall blev ett för ett fåtal modeller som heter Volvo och ett fåtal som heter Saab skulle nog inte bli så bra. Skitsamma om bilarna då skulle heta Saab, Volvo eller något helt nytt, gärna en blandning av båda namnen och loggorna. Och regeringen sulle nog vara mer postitiva till att ge ett stöd ifall det blev ett svenskt företag.

182 Inlägg
19 februari 2009
#129
jorre83 skrev:
Hörde på radion idag om att GM drar sig ur saab så nu är framtiden ännu mer osäker ifall ingen vill köpa saab
Klockren! 7 sidor om just detta och sen ditt klockrena inlägg:lol:

Något OT.

De två modeller som Saab faktiskt har, spelar inte de i sort sätt samma segment. Hur mycket skiljer kombibilarna sig åt igentligen? Själv kan jag inte sära på dem och jag får för mig att de i stort sätt håller samma mått och funktion.

Nån som kan rätta mig?

1 142 Inlägg
19 februari 2009
#130
JAG BJUDER EN 5:a för saab här och nu.... kan betala cash om  de är så

Lights out.
124 Inlägg
19 februari 2009
#131
snoddas skrev:
JAG BJUDER EN 5:a för saab här och nu.... kan betala cash om  de är så
Du kanske glömde att företaget går miljarder i back varje år? Hur ska du betala det då? Asså är du så jävla lost kan du lika gärna vara tyst.

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 februari 2009
#132
Hörde på P4 i morse att SAABs styrelse idag begärt en rekonstruktion av företaget SAAB, enda alternativet till konkurs.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Saaboholic
3 129 Inlägg
19 februari 2009
#133
TurbOla skrev:
Hörde på P4 i morse att SAABs styrelse idag begärt en rekonstruktion av företaget SAAB, enda alternativet till konkurs.
För att vara exakt, så sades även detta:

"Skulle Saab i Trollhättan läggas ned förlorar samhället 4,5 miljarder kronor varje år i minskade intäkter. Det enligt en konsult som Saab anlitat för att visa att en statlig satsning med lånegaranti skulle löna sig.

Enligt kalkylen försvinner skatteintäkter, arbetsgivaravgifter, bolagsskatt och moms på konsumtion och a-kassa tillkommer. Även effekterna på underleverantörer och andra sysselsättningseffekter bakas in i exemplet.

- Med andra ord skulle en satsning på Saab betala tillbaka sig ganska snabbt, säger Anna Petre, ansvarig för Saabs myndighetskontakter, till tidningen TTELA. "

Hämtat från följande källa:
http://www2.blocket.se/news?id=176266,176267
Senast redigerat av hedley (19 februari 2009)

"Liberty of thought is the life of the soul"

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 februari 2009
#134
Jo visst låter det jättebra - men det kräver ju att företaget har ekonomiskt nollresultat för att det ska löna sig.

Hur många miljarder har GM skjutit till i Saab varje år för att få det att gå runt?

Även om SAAB drar in 4,5 miljarder till staten varje år - hur många miljarder måste då staten lägga i Saab för att det inte ska gå i konkurs varje år?

Saab har gått med förlust sedan 1995 ju...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 001 Inlägg
19 februari 2009
#135
hedley skrev:
TurbOla skrev:
Hörde på P4 i morse att SAABs styrelse idag begärt en rekonstruktion av företaget SAAB, enda alternativet till konkurs.
För att vara exakt, så sades även detta:

"Skulle Saab i Trollhättan läggas ned förlorar samhället 4,5 miljarder kronor varje år i minskade intäkter. Det enligt en konsult som Saab anlitat för att visa att en statlig satsning med lånegaranti skulle löna sig.

Enligt kalkylen försvinner skatteintäkter, arbetsgivaravgifter, bolagsskatt och moms på konsumtion och a-kassa tillkommer. Även effekterna på underleverantörer och andra sysselsättningseffekter bakas in i exemplet.

- Med andra ord skulle en satsning på Saab betala tillbaka sig ganska snabbt, säger Anna Petre, ansvarig för Saabs myndighetskontakter, till tidningen TTELA. "

Hämtat från följande källa:
http://www2.blocket.se/news?id=176266,176267
det var ju intressant att det landade på 4,5 miljarder kronor när GM kräver 5 miljarder kronor... känns som en summa som är tagen ur luften, sen får man väl även vara kritisk när det är en konsult anlitad av SAAB

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Saaboholic
3 129 Inlägg
19 februari 2009
#136
kolvas skrev:
hedley skrev:
TurbOla skrev:
Hörde på P4 i morse att SAABs styrelse idag begärt en rekonstruktion av företaget SAAB, enda alternativet till konkurs.
För att vara exakt, så sades även detta:

"Skulle Saab i Trollhättan läggas ned förlorar samhället 4,5 miljarder kronor varje år i minskade intäkter. Det enligt en konsult som Saab anlitat för att visa att en statlig satsning med lånegaranti skulle löna sig.

Enligt kalkylen försvinner skatteintäkter, arbetsgivaravgifter, bolagsskatt och moms på konsumtion och a-kassa tillkommer. Även effekterna på underleverantörer och andra sysselsättningseffekter bakas in i exemplet.

- Med andra ord skulle en satsning på Saab betala tillbaka sig ganska snabbt, säger Anna Petre, ansvarig för Saabs myndighetskontakter, till tidningen TTELA. "

Hämtat från följande källa:
http://www2.blocket.se/news?id=176266,176267
det var ju intressant att det landade på 4,5 miljarder kronor när GM kräver 5 miljarder kronor... känns som en summa som är tagen ur luften, sen får man väl även vara kritisk när det är en konsult anlitad av SAAB
Givetvis, men eftersom andra använder propaganda åt andra hållet ville jag visa på det senaste uttalandet som hade gjorts, sen är det ju upp till var och en vad man anser om saken och hur mycket man väljer att tro på vad som skrivs.

"Liberty of thought is the life of the soul"

4 001 Inlägg
19 februari 2009
#137
hedley skrev:
Givetvis, men eftersom andra använder propaganda åt andra hållet ville jag visa på det senaste uttalandet som hade gjorts, sen är det ju upp till var och en vad man anser om saken och hur mycket man väljer att tro på vad som skrivs.
eftersom dessa  siffror är baserade på statistik och antaganden m.m samt att man inte vet vad som kommer att hända med underleverantörer så kan dom vara fel i båda riktningar, men ifall det hade varit jag som behövde 5 miljarder för att överleva så hade jag nog kollat på ett ganska vinklat sett för att lägga fram mina siffror och åsikter.

Hur mycket det än talas om att staten förlorar på att rädda SAAB så tar det fortfarande inte bort faktumet att SAAB har gått med förlust i mer än 15 år och inte ens GM har lyckats få det på fötter.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Lights out.
124 Inlägg
19 februari 2009
#138
hedley skrev:
TurbOla skrev:
Hörde på P4 i morse att SAABs styrelse idag begärt en rekonstruktion av företaget SAAB, enda alternativet till konkurs.
För att vara exakt, så sades även detta:

"Skulle Saab i Trollhättan läggas ned förlorar samhället 4,5 miljarder kronor varje år i minskade intäkter. Det enligt en konsult som Saab anlitat för att visa att en statlig satsning med lånegaranti skulle löna sig.

Enligt kalkylen försvinner skatteintäkter, arbetsgivaravgifter, bolagsskatt och moms på konsumtion och a-kassa tillkommer. Även effekterna på underleverantörer och andra sysselsättningseffekter bakas in i exemplet.

- Med andra ord skulle en satsning på Saab betala tillbaka sig ganska snabbt, säger Anna Petre, ansvarig för Saabs myndighetskontakter, till tidningen TTELA. "

Hämtat från följande källa:
http://www2.blocket.se/news?id=176266,176267
Det låter ju som att om Saab försvinner kommer aldrig någon mer kunna få ett jobb? Sen räknar ju alla som dom vill räkna med hänsyn till sin egna åsikt.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
19 februari 2009
#139
Det skulle förvana mig att china köper Saab, försäljning av Saaber är i stort sätt ingenting i Asiatiska länder däremot volvo är känd och otroligt populär. jag själv var förvånad att se så många Volvo där, man kan nästa säga att dom är galna i Volvo, för dom, att äga en Volvo är en fråga om status. Om man fråga ex en Thailandare varför äger du en Volvo? Han svara: det är bevis att man har pengar. men tyvär inte Saab
Nej till GM får godkänt
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d … p;a=477579
***********
Maud Olofsson stängde inte dörren för Saab - hon drog igen med en smäll som ekade över atlanten.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d … p;a=477551

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Forummoderator
2 924 Inlägg
19 februari 2009
#140
alain skrev:
Det skulle förvana mig att china köper Saab, försäljning av Saaber är i stort sätt ingenting i Asiatiska länder däremot volvo är känd och otroligt populär. jag själv var förvånad att se så många Volvo där, man kan nästa säga att dom är galna i Volvo, för dom, att äga en Volvo är en fråga om status. Om man fråga ex en Thailandare varför äger du en Volvo? Han svara: det är bevis att man har pengar. men tyvär inte Saab
Nej till GM får godkänt
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d … p;a=477579
***********
Maud Olofsson stängde inte dörren för Saab - hon drog igen med en smäll som ekade över atlanten.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d … p;a=477551
Men hallå, kineserna skulle väl inte köpa Saab för att sälja Saab-bilar till sig själv heller?? roll
Anledningen skulle ju vara helt tvärtom alltså för att nå EU och US-marknaden på ett effektivt sätt, samma gäller ju för ex köpaen av Volvo.

~ Life is short, have FUN! ~


Sök