3916
Sök

Byta olja i bilen 1 gång i veckan? :s

blacken
18 februari 2009
AudiZack skrev:
Xuri skrev:
Min morbror jobbar på en firma som bygger högprecisions maskiner å lite annat...när dom köper ny olja så måste dom filtrera den pga av att de är så stora å skadliga partiklar i den å de är typ motorolja dom använder.... alltså i deras fall...ju tätare olje byten = skadligare.... å de är rätt möe i dom nya motoroljorna också..

Det visste jag inte faktiskt, du skulle väl inte kunna fråga din morbror vad det är för partiklar, exemplvis om det är vanligt smuts eller smuts som kommer när de rafinera olja i rafinaderiet (tror jag det stavas)?

Det e många på jobbet som sitter och diskuterar detta om varför man inte ska byta olja oftare eller varför inte man ska byta oftare olja (och då pratar de om ca 1 veckas till 1 månads interavaller oavsett vad bilen har rullat). Den ända anledningen jag hade till mina arbetskamprater va att det inte är nödvändigt att byta olja varje vecka, thats it.hmm

Nu börjar det likna något big_smile

// Zacke

Ju mera och längre du kör med oljan, ju skitigare blir den. Och ju skitigare den blir, desto mera nöter/sliter den på motorn.

Smålänning
7 887 Inlägg
18 februari 2009
AudiZack skrev:
Xuri skrev:
Min morbror jobbar på en firma som bygger högprecisions maskiner å lite annat...när dom köper ny olja så måste dom filtrera den pga av att de är så stora å skadliga partiklar i den å de är typ motorolja dom använder.... alltså i deras fall...ju tätare olje byten = skadligare.... å de är rätt möe i dom nya motoroljorna också..

Det visste jag inte faktiskt, du skulle väl inte kunna fråga din morbror vad det är för partiklar, exemplvis om det är vanligt smuts eller smuts som kommer när de rafinera olja i rafinaderiet (tror jag det stavas)?

Det e många på jobbet som sitter och diskuterar detta om varför man inte ska byta olja oftare eller varför inte man ska byta oftare olja (och då pratar de om ca 1 veckas till 1 månads interavaller oavsett vad bilen har rullat). Den ända anledningen jag hade till mina arbetskamprater va att det inte är nödvändigt att byta olja varje vecka, thats it.hmm

Nu börjar det likna något big_smile

// Zacke

Partiklarna tar ju oljefiltret hand om. En bilmotor är heller ingen precisionsmaskin.

Är ju inte skadligt för motorns hälsa som sagt, men kanske lite onödigt sett till miljön och plånbken wink Vad är det för olja BTW? Kanske du kan tappa upp den "begagnade" oljan på 4 liters dunkar och ge bort den till folk som kör äldre bilar, som jag big_smile En helsyntet som bara gått en vecka (~40-60 mil) måste ju fortfaronde nästan vara bättre än en mineralolja 190 kr/4 liter wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

142 Inlägg
18 februari 2009
lanar traden lite och fragar hur ofta just du byter olja jag byter var 1000 mil.

12 086 Inlägg
19 februari 2009
Att byta olja en gång i veckan kan väl liknas med att byta kalosonger varje timme. Du luktar inte bättre för det, och bilen mår inte bättre.

Anledningen att man byter olja är för att den blandas med sot och metalspån (väldigt små spån då tongue )
Och man byter olja i samma utsträckning som man använder bilen. Taxibilar byter ju olja mkt oftare tex.. men de går ju 20k+ mil om året.

Jag skulle inte tro att de är dåligt att byta olja jätteofta, men de är ju bra jävla onödigt tongue

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
19 februari 2009
sanhoj skrev:
azid skrev:
men slöseri...

Moget ?!?!!?

Men du kände dej kanske tvungen ......

vad då moget? är ju sinnesjukt onödigt om man inte kör 200-400 mil i veckan... men men kanske vi ska börja byta olja varje gång vi tankar så tar oljan slut imorgon....

2slow

Avstängd
512 Inlägg
19 februari 2009
Idiotiskt! Min far bytte på sin Volvo -740, varje 5000mil, och med Ica tappolja! Går då än, långt över 40´mil..

/A

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
19 februari 2009
Läste en artikel där det skrevs om ett gäng forskare som påstått att det räcker med olje byten var 10-12000 mil! Vet att nya MB lastbilen har nåt sånt interval... Nyttigt? Vet ej men billigt!

Men varje vecka är nåt påhitt av en snubbe som vill kränga gammal olja! wink

3-5000 mil på vardags bil o varje år om man kör nåt speciellt (typ veteran) är nog det rätta...

715 Inlägg
19 februari 2009
jag bytte efter ett och halvt år gick bra det också

553 Inlägg
19 februari 2009
Kan väl inte komma på några nackdelar ur motorns synvinkel. Annars är det ju slöseri med olja och tid att göra det varje vecka.
Jag byter olja var 1000 mil smile
Senast redigerat av Chrill27 (19 februari 2009)

337 Inlägg
19 februari 2009
caromania skrev:
Det finns faktiskt ingen anledning att hälla ut 200liter olja i onödan. Sedan undrar jag lite över "förmån på jobbet". Kan det vara så att oljan du har tillgång till trollas bort i en annan faktura, eller sprids ut via fakturor? Med andra ord är det vi andra som betalar den. Lite socialfallstänkande då? "Socialen betalar"

Tänkte bara uppmärksamma dig på att du kan se på det på det sättet istället.

Hahahah! vafan?!?!
Han kanske jobbar på ett ställe där han kan köpa oljan billigt....
Konstig slutsats....

Gear Heads Göteborg
156 Inlägg
19 februari 2009
Men ... Vad är det som folk inte förstår. Jag tolkar det som en teoretisk fråga. Skulle motorn ta skada om du bytte olja så ofta inte om det va praktiskt  eller miljövänligt.

1 562 Inlägg
19 februari 2009
motorn tar förmodligen ingen som helst skada av oljebyte varje vecka.de du kan ha hört detta ifrån var antagligen ngn som kört på mineralolja och ville rensa motorn för att kunna börja köra på syntet.

3 235 Inlägg
19 februari 2009
Ingen skada på motorn ska du vara rädd för.
har du sett tabeller för motorolja? Där står det hur effektiv oljan är efter ett visst antal mil och arbetstimmar vid en viss temperatur.
Oljan är som mest effektiv (beroende på märke) just efter några mils körning. Oiljan börjar sakta brytas ner efter, nja, ska vi säga ca 300 mil, och sakta förlorar sina smörjade egenskaper. Det, plus att oljan blir mörk/svart på grund av partiklar från förbränningen leder till ökat slitage på motorn rörliga delar.

Tll folk som litar på att oljefiltret filtrerar alla orenheter från oljan bör tänka igen. Filter fångar upp partiklar, men inte alla, väldigt små partiklar kommer igenom.

4 586 Inlägg
19 februari 2009
jag kör min motor på 1 år eller 1000 mil mellan oljebytena. jag servad även efter mitt eget schema. Helrätt att serva själv några stämplar i boken klarar jag mig utan

Living the good Life!
585 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
88Danne skrev:
lanar traden lite och fragar hur ofta just du byter olja jag byter var 1000 mil.

Jag kör max 500 mil med min olja, sen byter jag olja och oljefilter, byter tändstift och luftfilter varje 2000 mil, sen följer jag service planen...du da hur gör du.

When the flag drops, the Bullshit stops.

70 Inlägg
19 februari 2009
1000mil / 15000 brukar va bra för en normal svensson bil/körning  enligt mej, själv e jag inte så noga med oljebyte i 740 han läcker så mycket så det bara hälla på o va glad

.......
2 655 Inlägg
19 februari 2009
TurbOla skrev:
Hemskt dyrt att byta olja en gång i veckan?

dyrt är de då inte tongue, köper olja på oljedepån här i östersund, får 4liter olja för 140kr, de är exakt samma dunkar som på alla affärer. big_smile...

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
19 februari 2009
bruks bilen byter ja var 1000e mil

turbo bil varje 500e

den ja har nu beror de på lite för ja kör utan luftfilter

16 197 Inlägg
19 februari 2009
olja byter man inte,den fyller man på..tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Living the good Life!
585 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
Eiiiiik skrev:
caromania skrev:
Det finns faktiskt ingen anledning att hälla ut 200liter olja i onödan. Sedan undrar jag lite över "förmån på jobbet". Kan det vara så att oljan du har tillgång till trollas bort i en annan faktura, eller sprids ut via fakturor? Med andra ord är det vi andra som betalar den. Lite socialfallstänkande då? "Socialen betalar"

Tänkte bara uppmärksamma dig på att du kan se på det på det sättet istället.

Hahahah! vafan?!?!
Han kanske jobbar på ett ställe där han kan köpa oljan billigt....
Konstig slutsats....

A jag vet, ibland undrar man asså, Bensinen kommer ju att ta slut nån gång den med, så du kan ju börja med att sluta köra bilen...så sparar du lite mer till oss.

When the flag drops, the Bullshit stops.

Sök