3259
Sök

Start knapp istället för vanlig nyckel

101 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
tjenare, jag undrar hur man kopplar ihop start knappen istället för att ha vanliga start nycken

1 758 Inlägg
2 mars 2009
Först och främst måste du veta vilka kablar du ska koppla ihop. Antingen mäter du upp kablarna till tändningslåset eller så skaffar du fram ett elschema.
Jag skulle använda en trepolig brytare för av-, radio- och tändläge med ett dubbelrelä för radio- och tändläget och sedan koppla startfunktionen via ytterligare ett relä som du styr med knappen du vill starta med.
Då använder du brytaren för att välja det som motsvarar läge 0, 1 och 2 (av, radio, tändning) på tändningslåset. För att starta sätter du då brytaren i tändläge och trycker in knappen.

EDIT: Förutsätter förstås att du inte har massa hokus-pokus som t.ex. nyckelstyrd startspärr... Tänk också på att du antagligen får fimpa rattlåset, eller bygga om det!
Senast redigerat av schnauz (2 mars 2009)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
2 mars 2009
schnauz skrev:
Först och främst måste du veta vilka kablar du ska koppla ihop. Antingen mäter du upp kablarna till tändningslåset eller så skaffar du fram ett elschema.
Jag skulle använda en trepolig brytare för av-, radio- och tändläge med ett dubbelrelä för radio- och tändläget och sedan koppla startfunktionen via ytterligare ett relä som du styr med knappen du vill starta med.
Då använder du brytaren för att välja det som motsvarar läge 0, 1 och 2 (av, radio, tändning) på tändningslåset. För att starta sätter du då brytaren i tändläge och trycker in knappen.

EDIT: Förutsätter förstås att du inte har massa hokus-pokus som t.ex. nyckelstyrd startspärr... Tänk också på att du antagligen får fimpa rattlåset, eller bygga om det!

eller så köper han bara en knapp, o tar själva startläget o drar den till knappen, så han får vrida på tändningen med nyckeln o starta med knappen....

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Entreprenör
1 784 Inlägg
2 mars 2009
The_Mechanic skrev:
schnauz skrev:

eller så köper han bara en knapp, o tar själva startläget o drar den till knappen, så han får vrida på tändningen med nyckeln o starta med knappen....

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77936/stn_568572_0zehff.jpg
Precis..varför krångla till de i onödan..

1 758 Inlägg
2 mars 2009
The_Mechanic skrev:

mrbuggy skrev:
Precis..varför krångla till de i onödan..

Tolkade det som att han ville fimpa tändningslåset helt.
Men självklart kan man ju göra så också.

1 418 Inlägg
2 mars 2009
en strömbrytare för tändning å en återfjädrande knapp för starten hade jag på benzen iaf efter tändningslåset fucka ur

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

101 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
tack för svaren, tror jag kör så som The_Mechanic sa.

Sök