Tjaa! Har skaffat mig en 245 tic som ska bli mitt första renoveringsprojekt
Har klarat mig hyffsat från att få en rosthög, dock så är de ju rost i golv h/v fram, v bakskärm och vänster balk som går under förargolvet, eller det är stora rosthål i golvet fram o balken är så gott som helt uppröten men förutom det så är det inte mkt.. men tyvärr så har någon ägare innan mig haft lite kul med elen o gjort lite egna dragningar och skarvningar mm.. men de löser sig
Nyinköpt har bara tagit bort framrutestreamern som satt på.
Photoshop (; utsidans framtidsplaner! ska dock ha breddade 240plåtisar på ist
Jag gör så, jag trycker på start, jag kolla på bider om dom finns där. efteråt, när jag skriver inlägg, det finns åvanpå: ladda upp bilder i galleriet, därefter följer jag visningen och ladda upp bilder och tryck på skicka, dom kommer fram som text där du brukar skriva dina inlägg, därefter tryck på skicka under inlägg som du skriver och då allting kommer fram . Hoppas att du klara dig med min förklarning.
Senast redigerat av alain (7 mars 2009)
varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
Jag gör så, jag trycker på start, jag kolla på bider om dom finns där. efteråt, när jag skriver inlägg, det finns åvanpå: ladda upp bilder i galleriet, därefter följer jag visningen och ladda upp bilder och tryck på skicka, dom kommer fram som text där du brukar skriva dina inlägg, därefter tryck på skicka under inlägg som du skriver och då allting kommer fram . Hoppas att du klara dig med min förklarning.
Hehe jag kom på hur man gjorde Man tar "ladda upp bild i galleriet" och då så spara man den tex. i projektgalleriet.. och då kommer bilden i tråden med elr så ;P
Började kolla lite kablage ida, började med att dra bort 2 kablar som gick till bagaget från batteriet , som inte var inkopplade i något :S sen blev de lite annat med
1 Vart går denna till tro? gick ett kontaktstycke till AC.n från denna? skulle kunna va nåt till extraljus med kanske iom att det är Hella? ska inte ha AC i fortsättningen btw.
Okej.. 1 = Säkringsbox, går in en röd sladd från kabelhärvan som går in i Hella-boxen ( första bilden) sladden som går ut "uppåt" går till "3" . kan de vara ständig + ? 2 = kan vara relä,syresensor men har ingen aning direkt,Någon som vet? 3 = Verkar bara vara en + förgrening, går några röda kablar in i den. 4 = ?????? NO IDÉ ? 5 = lyckades läsa till mig att det är tändningsmodulen 6 = läste att den skulle vara ett impulsrelä till turbon? ?? relä till vad? är det ett relä till magnet/solenoidventilen? som ökar laddet vid 4500rpm?
Här har vi 3 reläer eller nåt med Någon som vet vad dom är till för?
Allt för idag hoppas någon har svar på mina luddiga frågor Hade gött!
Orkar inte skriva "Dag" mer så här långt har jag kommit iaf
nehe om man skulle ta bort grenrör/turbo kanske
Sådär jah, det var rätt smidigt bara lossa oljerören & bultarna till grenröret hehe, muttrarna hade rostat fast så hela pinnbultarna följde med förutom på 2 då
Grenrörspackning ägaren innan mig sa att ett volvofreak hade haft bilen innan honom o satt i en b23et o renoverat motorn men de här ser inte ut att vara renoverat någonsin
Många bilder blire så man vet vart allt ska sitta
Vakumslang till Bromsservo
backventil till fördelaren. Skydd mot överladdet eller vad?
Sopparör till styrtryckregulatorn , tror jag det hette
kan va bra att veta, någon som vet vart dom går till? i haynes bok verkar dom gå till kolkanistern? men jag vet inte, en polare har en likadan så ska kolla på hans motor.
insug
insug borta Och insugspackningen var minst lika fräsch som grenrörspackningen -.-'
Lite skalad gott o få bort lite grejer idag
Kvällsmaten hehe gick ner 2 piroger till sen (A) och en öl med då kanske satt riktigt fint
Märkte upp lite kablar/givare idag och tog bort egrventilen & lite rör å smått o gott
Lyckades rensa insuget med
Riktigt go beläggning me olja vare :S kolvringarna var nog slut för ett rätt bra tag sen, vevhusventilationen har bara matat upp olja innan turbon så det är ju olja typ överallt IC.n är nog full
Har tagit isär spjällhus m.m , väntar på att putsas upp
Fräscht
Nu äre Fräscht
Lite halvkass bild men det är rätt äckligt i kan jag säga
smörjt och satt ihop det igen , ska ta det lilla som är kvar på "väggen" där med
nya packningar fick man göra med Biltema material !
Topplock borta topplockspackningen var ju inte heller den bästa direkt :S
Ser ni att det har lossnat en bit på packningen på vänster sida? Känns bra var nog dags att renovera motron nu..
Låg lite såna här godbitar i tråget och fastkilat i oljepumpens filter :S det roligaste är att vi inte har hittar något som är trasigt? så jag vetif*n va dom kommer ifrån:/
Go färg på motorn.. har nog gått med lite snålt med olja i ser lite i filtret på oljepumpen att det sitter lite flis där i.
hmm... PS. detta var det värsta lagret men dom andra var inte långt ifrån lika kassa
sådär, kolvar,stakar,vev urplockat blev tyvärr inte så många bilder på det med inte så kul å se heller kanske
Kollade cylinderslitaget och dom va hyffsade faktiskt, ca 0.02mm och vid 0.10mm slitage ska man borra så det finns ju lite att ta av.
Nylackat insug m.m och lite diverse putsning
Gasspjäll på
kallstartventil och lite grejer på PS: bilden hette så här : SL271337.JPG höhö
fick byta ut lite slangar med Biltema såklart
Nya slangen efter lite mod. så passa den perfa
Tog med toppen till skolan idag kollade hur pass täta ventilerna var och på IN-sidan var det tätt och fint men på UT-sidan vare helt kasst så jag får köra med lite slippasta och kolla så att tätytan ligger rätt.
blästrade och lackerade lite delar i skolan idag tyvärr dåligt med bilder på det men Jag tyckte att oljelocket såg lite högt ut..
så jag tänkte att jag sänker den lite
^^
Klart det får duga, får se hur det sur ut när den sitter på motorn i bilen sen
Niice ska putsa bort lacken på VOLVO texten sen med
Porrigt med nya klammer o slang o borstat ^^
Klar för att sättas på toppen sen äre bara o koppla in lite slangar o kablar
Tog isär/blästrade/smörjde/lackerade o satte ihop den här rackaren blev redit bra
Så ser det ut i dags läget fick med motorn hem från tvätt i skolan idag med så ska borsta och lacka den någon dag framöver här , torsda kanske.. får se beställde en massa grejer från mekonomen igår med ca 3800:- gick allt på , ska åka ner och hämta det den 1.a april åker till florida på måndag i 2 veckor så kommer inte hem förrens den 31 elr nåt PLUS att jag bokade bes.tid för henne den 9.e april kl 07.00 måste ju få klart så jag kan köra med henne i påsk