3757
Sök

Bra ljud för ca:5000-6000kr

247 Inlägg
9 mars 2009
evilaudio skrev:
Lonefox skrev:
evilaudio skrev:

för 5000 får man en bra HU å de e allt.

Nu sade trådskaparen inget om HU, utan basar, framsystem och steg till dessa wink

MR_Bass > Jag håller med djbanoz.....åk till en lokal bilsterobutik så kan de hjälpa dig.
Annars om du är öppen för begagnatmarknaden så kan du få tag i riktigt roliga grejer för 5K som kan kosta det dubbla nytt i butik om det vill sig väl wink

nee en HU behövs säkert inte..  tonguetongue   kör me 3,5mm plugg från mobilen.. wink

3,5 mm plugg från mobilen hehe den va skön:)

:):) 740:):)

2 914 Inlägg
9 mars 2009
740Glt16valve skrev:
evilaudio skrev:
Lonefox skrev:
Nu sade trådskaparen inget om HU, utan basar, framsystem och steg till dessa wink

MR_Bass > Jag håller med djbanoz.....åk till en lokal bilsterobutik så kan de hjälpa dig.
Annars om du är öppen för begagnatmarknaden så kan du få tag i riktigt roliga grejer för 5K som kan kosta det dubbla nytt i butik om det vill sig väl wink

nee en HU behövs säkert inte..  tonguetongue   kör me 3,5mm plugg från mobilen.. wink

3,5 mm plugg från mobilen hehe den va skön:)

skulle ju funka att använda en omvandlare som skickar ut till en lågnivå sen koppla bara tongue remoten är bara köra med en switch wink
sen är det bara dunka på som fan big_smile
Senast redigerat av kalle_kalle (9 mars 2009)

39 Inlägg
10 mars 2009
IceEyes skrev:
Hmm, räkna upp ett paket (framsystem, steg och bas) för 5000 som ger SJUKT bra ljud, lovar att jag köper det på studs smile

Ja, som sagt:
1st RE RE 12" bas, 1000:-
1st u-dimension JR 5,25" kit 1900:-
1st Sinus live SLA-500 steg 1800:-

I mina öron kan detta låta SJUKT bra! Sen hittar du säkert 1000 bilar med mer bas - men nu snackar jag skönt och behagligt ljud som man kan lyssna på 30 mil utan att få huvudvärk!

16 197 Inlägg
10 mars 2009
xtreme_v70 skrev:
IceEyes skrev:
Hmm, räkna upp ett paket (framsystem, steg och bas) för 5000 som ger SJUKT bra ljud, lovar att jag köper det på studs smile

Ja, som sagt:

I mina öron kan detta låta SJUKT bra! Sen hittar du säkert 1000 bilar med mer bas - men nu snackar jag skönt och behagligt ljud som man kan lyssna på 30 mil utan att få huvudvärk!

kör me dubbla U-kit dock 6,5" kit i min bruskbil samt PRO stegen å de låter jävligt najs. smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

603 Inlägg
10 mars 2009
IceEyes skrev:
xtreme_v70 skrev:
För 5000:- får du SJUKT bra ljud (framhögtalare, steg och bas) Kabel, låda osv. ej inräknat. Hade lite folk här i helgen som fick gissa pris på ljudet i en bil (utan att öppna bagaget). Totalt var det grejer för 4300:- och de flesta gissade mellan 10-25 tusen. Allt handlar om montering, inställning, dämpning osv.

Sen kallar du dej för MR_Bass - det gör mej lite orolig. För 5000:- får du ju bara en bas om du är ute efter idiot-dunk i bilen...

Jag skulle ju satsa huvudsakligen på framsystemet (typ 2000:-) men för din del "vet jag inte" wink

Sjukt bra ljud för 5000 kr tror jag inte finns. Men för 5000 kr får du rätt bra ljud ändå. T.ex. detta paket. Nu vet jag inte exakt hur dessa spelar ihop. Men dessa komponenter har jag hört i andra kombinationer och då har de spelat mycket bra.

Hollywood X2-1240 D4 http://www.carbonize.se/shop/product_in … cts_id=811
µ-Dimension Jr 4-300  http://www.carbonize.se/shop/product_in … cts_id=381
µ-Dimension Jr 6 Comp http://www.carbonize.se/shop/product_in … cts_id=390

Det enda jag är lite osäker på är ifall basen klarar sig med de 150 watt som steget avger bryggat.

Tyvärr så spräcker vi budgeten med 400 kr (5400 kr)
Senast redigerat av polomononen (10 mars 2009)

2 914 Inlägg
10 mars 2009
xtreme_v70 skrev:
IceEyes skrev:

Ja, som sagt:

och där komme du upp i typ 4 k och då finns det bra koax för under 1k om han ville ha 4 st högtalare xD

735 Inlägg
10 mars 2009
kalle_kalle skrev:
xtreme_v70 skrev:
IceEyes skrev:

Ja, som sagt:

och där komme du upp i typ 4 k och då finns det bra koax för under 1k om han ville ha 4 st högtalare xD

Han kommer upp i 4700

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
10 mars 2009
polomononen skrev:
Sjukt bra ljud för 5000 kr tror jag inte finns. Men för 5000 kr får du rätt bra ljud ändå. T.ex. detta paket. Nu vet jag inte exakt hur dessa spelar ihop. Men dessa komponenter har jag hört i andra kombinationer och då har de spelat mycket bra.

Alltså, såhär enkelt är det:

"SJUKT bra" kan definieras utav nån som inte har så stor erfarenhet. Då kan det tex vara "bättre än klockradion". För 5000 får man nåt som är bättre än klockradion helt klart.

SJUKT bra om du tar och definierar det med en kunnig och insatt person som vet vad HiFi är, så finns det inte en chans i h-vetet att 5000 spänn räcker. En CD transport som är SJUKT bra för rent HiFi bruk kostar minst det dubbla....

Så, allt hänger ihop med vilken referens-ram man har. För någon är 5000 gränsen för SJUKT bra, för mig och många andra som hållt på ett tag och har lyssningsvana och gedigen bakgrund så är nog gränsen bortåt 25-30000.

Sen kan SJUKT bra vara 150dB för nån kanske. Då är det en helt annan femma. 

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

329 Inlägg
10 mars 2009
säger bara att Impacts PG kit spelar på jävligt bra. satte i två sådana i min kombi nu.. och dom är inte så farligt dyra för vad dom spelar. så står ni och väljer mellan gas och mds med fler så tycker jag att dom är ett mycket bättre val.
http://www.bilradiohuset.se/sv/product/240/Impact-PG65S

och slutsteg säger jag bara som så många gånger förr man får vad man betalar och det är en j*vla stor skilnad på ljud i billiga steg och dom lite dyrare och mer väl gjorda stegen. och ni som säger tvärt om har ni jämfört med lite finare steg? för har ni det så inser ni att watten inte spelar så stor roll häller..
Senast redigerat av Herr Nilsson (10 mars 2009)

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

603 Inlägg
10 mars 2009
jonash skrev:
polomononen skrev:

"SJUKT bra" kan definieras utav nån som inte har så stor erfarenhet. Då kan det tex vara "bättre än klockradion". För 5000 får man nåt som är bättre än klockradion helt klart.

SJUKT bra om du tar och definierar det med en kunnig och insatt person som vet vad HiFi är, så finns det inte en chans i h-vetet att 5000 spänn räcker. En CD transport som är SJUKT bra för rent HiFi bruk kostar minst det dubbla....

Så, allt hänger ihop med vilken referens-ram man har. För någon är 5000 gränsen för SJUKT bra, för mig och många andra som hållt på ett tag och har lyssningsvana och gedigen bakgrund så är nog gränsen bortåt 25-30000.

mvh Jonas

Du har helt rätt. Men menar du att jag har påstått något annat? Eller var det bara ett tillägg?

När det gäller nästan allting så har folk olika tankar och åsikter. Jag orkar inte alltid skriva om referenser och pcykologi. Därför skrev jag "Sjukt bra ljud för 5000 kr tror jag inte finns".

Jag VET att jag själv inte tycker sjukt bra ljud finns för 5000 kr. Men trotts att jag VET så skrev jag "tror". Där "tror" är ett tvekande för att jag inte vill trampa folk på fötterna. Vilket tydligen inte lyckades.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 mars 2009
jonash skrev:
polomononen skrev:

mvh Jonas

Däremot kan man säga att ngt är sjukt bra för den pengen...dvs den är väldigt prisvärd. Men det är ju med en annan femma big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Avstängd
85 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
xtreme_v70 skrev:
I mitt exempel ovan (ljud för 4300:-) satt en huvudenhet för 4000:- Klart att den hjälpte till! Men som någon säger, han frågade inte efter enheten. Har kanske redan en?

Huvudenheter har jag redan så att det räcker:P

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
10 mars 2009
Lonefox skrev:
jonash skrev:
polomononen skrev:

mvh Jonas

Däremot kan man säga att ngt är sjukt bra för den pengen...dvs den är väldigt prisvärd. Men det är ju med en annan femma big_smile

En HELT annan ja. Isåfall skulle en förstärkare från NAD kunna jämföras med en Bladelius....eh...inte riktigt va.... wink

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 mars 2009
jonash skrev:
Lonefox skrev:
jonash skrev:

mvh Jonas

En HELT annan ja. Isåfall skulle en förstärkare från NAD kunna jämföras med en Bladelius....eh...inte riktigt va.... wink

Hähä... Jodå roll

Eller........nä big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

stRaend
21 september 2009
tänkte ge tråden lite liv igen. för jag har samma fråga ungefär. smile

Vill ha ett bra ljud för ca 5000:-. gärna mindre, det ska sitta i en mazda 323f -96.

Det som jag vill ha med i dom 5000:- är:

Kitsystem
Slutsteg
Alt. Bas (MAX 6,5")

inte kablar eller något sådant då det redan finns:) Bas behöver inte ingå i dom 5000:-,men gärna.
Senast redigerat av stRaend (21 september 2009)

120 Inlägg
21 september 2009
Om du kan tänka dig en 10" bas så är detta kittet klockrent!
Riktigt fina grejer för de pengarna, har själv monterat det i tjejens bil.
http://www.bilradiohuset.se/sv/product/ … rgy-System

//Piwe
Senast redigerat av Piwe (21 september 2009)

stRaend
21 september 2009
problemet med 10" är att jag tänkte fixa iordning en liten frontsub smile och då är det lite svårt med 10" där jag hade tänkt mig. ^^ men är det framsystemet bra annars?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 september 2009
Köp dig ett rejält framsystem med steg istället och bygg lådor till middarna så får du bra bas ändå. smile Lägg 2-3k på steg och ca 2k på framsystem så får du en rätt bra balans på det.

Ett exempel:

Amega 6,5" middar    1795kr
Amega 3,5" koaxialer 1595kr (tror att dom ska passa i brädan, om det är Golfen du ska ha ljud till)
Orion HP2600            1495kr

Totalt:                        4885kr

Bygger du då lådor i dörrarna till middarna så bör du få rätt så skapligt med tryck. smile Steget är nog i klenaste laget och bara avsett för att driva middarna med, så där kan du med fördel lägga lite mer pengar om du vill.
Senast redigerat av ChriZtoffer (21 september 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

120 Inlägg
21 september 2009
stRaend skrev:
problemet med 10" är att jag tänkte fixa iordning en liten frontsub smile och då är det lite svårt med 10" där jag hade tänkt mig. ^^ men är det framsystemet bra annars?

Ja framsystemet låter riktigt jäkla bra tycker jag!
kolla om du får in en hertz ES200 istället då 8" sub alltså

//piwe

stRaend
21 september 2009
ChriZtoffer skrev:
Köp dig ett rejält framsystem med steg istället och bygg lådor till middarna så får du bra bas ändå.  Lägg 2-3k på steg och ca 2k på framsystem så får du en rätt bra balans på det.

Ett exempel:

Amega 6,5" middar    1795kr
Amega 3,5" koaxialer 1595kr (tror att dom ska passa i brädan, om det är Golfen du ska ha ljud till)
Orion HP2600            1495kr

Totalt:                        4885kr

Bygger du då lådor i dörrarna till middarna så bör du få rätt så skapligt med tryck.  Steget är nog i klenaste laget och bara avsett för att driva middarna med, så där kan du med fördel lägga lite mer pengar om du vill.

Okej smile det är dock inte golfen, det är en mazda 323f som jag skrev tidigare. Dörrsidorna får det plats 6,5" och en diskant då dom redan gjort hål i sidan för det.

Piwe skrev:
stRaend skrev:

Ja framsystemet låter riktigt jäkla bra tycker jag!
kolla om du får in en hertz ES200 istället då 8" sub alltså

//piwe

Okej, får se titta på dom lite mer då alltså smile

Problemet med frontsuben är att det är ett litet litet litet hål i instrumentbrädan som jag tänkte pressa in den i. Så då har jag sett jl audio's lilla 6,5" bas. Någon som hört den tidigare får gärna yttra sig smile

Sök