3186
Sök

Volvo 245 b230e startar inte när den är varm

43 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Har en 245a -87a med b230e som inte startar när den är varm. Jag har haft problem med bilen länge, jag har bytt hela bränsle insprutet (med insug, btr, kallstartsventil och allt) för jag trodde att det var något som var fel där men så var inte fallet. Bilen går att startar när den är kall, ibland kan den vara seg när den är kall men inte ofta. Den går bra när man kör med den, hackar lite om man ligger på låga varv och gasar fullt. Om man tar en skarp vänstersväng med lite fart så börjar den hacka och dö några sekunder och sedan slutar det. Om man ställer bilen på tomgång när den är varm runt 1000 varv så börjar den sucka och halvdö och sedan dör den helt, och startar inte efter det. Jag har bytt rotor fördelarlock och fördelare och tändspolen är ganska ny. Jag tror att det är något fel på tändningen?

MVH Petter


265 Inlägg
8 mars 2009
#2
låter som att soppa pumpen har börja ge vika för dig att den ej får soppa har du hört när den dör om du vrider på tändningsläge om pumpen under låter ?

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
8 mars 2009
#3
När den har dött och inte vill gå igång igen ska du se om du får soppa och gnista.
Eller rättare sagt vilket av dom som saknas.

Sen är det lättare att veta vad felet kan vara.

Min 740 hade liknande symptom då var det ett relä som styr spridarna som var trasigt.

MVH. Alex

43 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#4
rossboss skrev:
låter som att soppa pumpen har börja ge vika för dig att den ej får soppa har du hört när den dör om du vrider på tändningsläge om pumpen under låter ?

Mjo, jag bytte nyss pump till en begangnad, den låter och pumpar bra tryck. jag har däremot plockat bort pumpen i tanken för den sluta funka, jag satte dit en slang istället.


43 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#5
Den får både soppa och gnista.


43 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#6
Ska även tillägga, när den är varm så snurrar den som fan på startmotorn. Och när man släpper startmotorn så hoppar den till och tänder en liten stund, innan den dör.


1 Inlägg
8 mars 2009
#7
petter090 skrev:
Hej!

Har en 245a -87a med b230e som inte startar när den är varm. Jag har haft problem med bilen länge, jag har bytt hela bränsle insprutet (med insug, btr, kallstartsventil och allt) för jag trodde att det var något som var fel där men så var inte fallet. Bilen går att startar när den är kall, ibland kan den vara seg när den är kall men inte ofta. Den går bra när man kör med den, hackar lite om man ligger på låga varv och gasar fullt. Om man tar en skarp vänstersväng med lite fart så börjar den hacka och dö några sekunder och sedan slutar det. Om man ställer bilen på tomgång när den är varm runt 1000 varv så börjar den sucka och halvdö och sedan dör den helt, och startar inte efter det. Jag har bytt rotor fördelarlock och fördelare och tändspolen är ganska ny. Jag tror att det är något fel på tändningen?

MVH Petter

byt brensle relä

mitt lilla projekt

265 Inlägg
8 mars 2009
#8
då låter det mysko det låter ju som att den slutar tända har du kolla tändspolen hallgivare etc ?

43 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#9
rossboss skrev:
då låter det mysko det låter ju som att den slutar tända har du kolla tändspolen hallgivare etc ?

tändsploen ska vara bra, den är typ 1 år gammal. hallgivare har jag inte kollat.


Hemlig Agent
1 115 Inlägg
8 mars 2009
#10
petter090 skrev:
Den får både soppa och gnista.

Då ska den fungera.

Kommer det gnista ut i tändstiften?

Kommer det bränsle ur spridarna?

MVH. Alex

43 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#11
alexbenhard skrev:
petter090 skrev:
Den får både soppa och gnista.

Då ska den fungera.

Kommer det gnista ut i tändstiften?

Kommer det bränsle ur spridarna?

MVH. Alex

Ja alltså det är det som är skumt, ordentlig gnista på alla cylindrar och fuktigt  i alla cylindrar.


21 761 Inlägg
8 mars 2009
#12
Har du provat att byta pumprelä, som bjoorn_power föreslog?

265 Inlägg
8 mars 2009
#13
exact prova det bjoorn_power sa byt relä det brukar vara en syndrom på dom dära med ha det /tb

21 761 Inlägg
8 mars 2009
#14
petter090 skrev:
jag har däremot plockat bort pumpen i tanken för den sluta funka, jag satte dit en slang istället.

Visserligen funkar det att köra utan tankpumpen, men vad jag har hört så kan det börja krångla när det blir lite soppa i tanken. Huvudpumpen får ju jobba hårdare rent allmänt också. Har själv testat att ta ur säkringen till tankpumpen på min 240-86 med B230E och motorn gick precis som den skulle, fast då var det mycket soppa i tanken. smile

petter090 skrev:
Om man tar en skarp vänstersväng med lite fart så börjar den hacka och dö några sekunder och sedan slutar det.

När det är väldigt lite soppa kvar i tanken på min bil, då kan den hacka till när jag tex svänger i en korsning med lite fart. Fast då ska det bara vara några liter kvar i tanken, annars händer inte detta.
Senast redigerat av Drönirettab (8 mars 2009)

265 Inlägg
8 mars 2009
#15
mm exact så har jag med haft på lit volvos jag ägt

1 Inlägg
9 mars 2009
#16
gör som som björn, min hade samma syndrom det var bränslerelät, spridarna va öppna när han va varm och han fick fel blandning, då fick man vänta tills bil va kall innan man kunde start


43 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#17
Drönirettab skrev:
petter090 skrev:
jag har däremot plockat bort pumpen i tanken för den sluta funka, jag satte dit en slang istället.

Visserligen funkar det att köra utan tankpumpen, men vad jag har hört så kan det börja krångla när det blir lite soppa i tanken. Huvudpumpen får ju jobba hårdare rent allmänt också. Har själv testat att ta ur säkringen till tankpumpen på min 240-86 med B230E och motorn gick precis som den skulle, fast då var det mycket soppa i tanken. smile

petter090 skrev:
Om man tar en skarp vänstersväng med lite fart så börjar den hacka och dö några sekunder och sedan slutar det.

När det är väldigt lite soppa kvar i tanken på min bil, då kan den hacka till när jag tex svänger i en korsning med lite fart. Fast då ska det bara vara några liter kvar i tanken, annars händer inte detta.

Ja men att ta bort säkringen till pumpen är inte samma sak som att ta bort pumpen helt och sätta en slang, eftersom att den måste suga igenom pumpen och då går det riktigt trögt antar jag. Men jag gjorde det för att pumpen inte funka som den skulle. Och den har funkat innan det, utan problem. Och jag har ordentligt med bränsle tryck Och jag tanka nyss 30 liter soppa i tanken så jag tror inte att det är soppatorsk som gör att den hackar. hmm


43 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#18
flodin skrev:
gör som som björn, min hade samma syndrom det var bränslerelät, spridarna va öppna när han va varm och han fick fel blandning, då fick man vänta tills bil va kall innan man kunde start

Jag ska prova och byta bränslerelät. Kan det vara så att det har blivit korrision i någon kontakt/stift någonstans som gör att det inte funkar när det varmt?


265 Inlägg
9 mars 2009
#19
jepp det är oftast därför dom ger sig för reläna brukar bli varma och ärja fast det är som en vipp arm i dom och jag hade samma problem när jag var på norrlands vägar och fick motorstopp mitt i natten på vintern sad då bygla jag relät och dö höll den hela vägen hem men då går ju pumpen i ett

43 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#20
rossboss skrev:
jepp det är oftast därför dom ger sig för reläna brukar bli varma och ärja fast det är som en vipp arm i dom och jag hade samma problem när jag var på norrlands vägar och fick motorstopp mitt i natten på vintern sad då bygla jag relät och dö höll den hela vägen hem men då går ju pumpen i ett

Okej! Nu kan jag meddela att det inte är bränslerelät. Jag bytte det nyss och det var ingen skillnad. Men nu har jag tätat lite vakumslangarna till insuget, Den går bättre nu! Men den är segstartad när den är varm! Jag började mixtra med tändningen och när jag ställde tändningen på 25-30 grader över ÖD så går den mycket bättre på låga varv. Hur kan det komma sig när det ska vara 10 grader? Kammen har inte hoppat den står rätt. Om jag ställer tändningen på 10 grader så går den INTE att hålla vid liv under 1200 rpm, och den blir nästan omöjlig att starta.



Sök