3524
Sök

Ljudnivå för avgassystem -flygande besiktning

624 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
som rubriken...

vad är det för gräns för ljudnivån på avgassystem?

min tjej ringde alldeles nyss, hade blivit stoppat på väg till jobbet,sista burken på hennes saab 900 v6 95´a är bytt mot en fullflödes.
snuten ger henne ombesiktning på avgassystemet pga för hög ljudnivå....
min tjej frågar hur det mätte det när hon står med motorn avstängd- snuten svarar att de gämförde mot en annan saab??!!

bilen är helt nybesiktad!
fick två nerslag, bromsarna ibak tog ojämt + länkarm vä fram..

byter allt och åker tbx för ombes,bilen går igenom utan problem och inte ett ljud om avgassysteme(tre veckor sen )t!?

hur fan kan snuten då tvinga en att åka tbx??
är den bessad så  den väl?

om jag nu tar bilen till bess en tredje gång och de släpper igenom avgassystemet,vad händer då??NÄSTA FLYGANDE?!

vad är det för decibelgräns för avgassystem?

har de inte viktigare saker för sig än att stoppa goda medborgare på väg till sina jobb? spec söta tjejer???!smile

who´s the man?

16 197 Inlägg
12 mars 2009
en bil får inte låta mer än va den gör orginal om man ska följa lagen.. men ibland e dom på besiktningen snälla å släpper igenom iaf.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

624 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
har hört det också..sad
mn ändå, biln är ju nybes utan ngn anmärkning på systsemet-räknas inte det??
och vad händer om den går igenom igen som förut!?det är ju helsjukt??
finns det ingen db gräns?
Senast redigerat av guwib (12 mars 2009)

who´s the man?

1 772 Inlägg
12 mars 2009
guwib skrev:
har de inte viktigare saker för sig än att stoppa goda medborgare på väg till sina jobb? spec söta tjejer???!smile

Nej.

Men är inte högsta tillåtna ljudnivå 93 dB? Men eran saab är väl helbilsgodkänd vilket betyder att man i stort sett inte för ändra någonting på den. Tråkigt bara att när den gick igenom besiktningen så kommer blåvitt istället...

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

82 Inlägg
12 mars 2009
"För nyare bilar som har en ljudnivå vid stillastående angiven i regbeviset, har det kommit nya regler som gör att Bilprovningen och polisman vid flygande inspektion får mäta. Det som gäller som gränsvärde är då 5 dB(A) över värdet som anges i regbeviset, vid det varvtal som anges av tillverkaren. För min Mondeo skulle der vara 86 dB(A).

Äldre bilar har bara en gräns vid ett förbifartsprov och det kan inte Bilprovningen kolla."

Hittade jag någonstans..

1 570 Inlägg
12 mars 2009
Säger bilprovningen ok är det väl till att överklaga. Polisen har väl inga decibelmätare med sig i trafiken. Min Merca gick igenom ljudmässigt utan bakdämpare, svårt att mäta avgasvärden bara.

979 Inlägg
12 mars 2009
men besiktningen skiter i vilket om bilen låter lr inte...det är polisens uppgift att avgöra om ljudet är för högt lr inte. Min gamla kadett fick flygade 3 ggr av polisen, men på bes tyckte dom de va helt okej.

Hpc

455 Inlägg
12 mars 2009
är nog hur snuten är jag fick inget när jag blev stoppad på toyotan! han sa bara att jag inte för gasa så mycket på kvällen men sa att jag har en insats till den och han sa bara jaja så va det bra och toyotan låter ganska mycket tycker jag!
sa inget om 240 heller! sladda och snuten såg och dom ville bara se körkort haha!
så jävla tråkigt att dom ska jävlas med sånna skit saker!

>syns man inte finns man inte<

Supraman
2 300 Inlägg
12 mars 2009
Finns många poliser som sätter dit folk efter eget tycke.
Ofta vet besiktningstationerna på dessa ställen att det finns poliser som inte riktigt vet vad dom gör och godkänner den, förutsatt att den faktiskt inte låter som ett jas plan.

Fanns ju en bilinspektör som inte va så populär varken bland dom som blev drabbade av honom och dom på besiktningen.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

1 237 Inlägg
12 mars 2009
fan vad tråkigt de skulle vara om polisen stannade en och sade plocka bort 3'' röret hörru.

Låter tråkigt det där, är väl bara att fixa den tystare hmm

12 086 Inlägg
12 mars 2009
Jag läste lite i författningen om personbilar och tycker de är jävligt luddigt.
Det fanns 3 olika paragrafer som vardera maxgräns låg på 74, 80 resp 84 db.

SBP kan visst slå ner på om bilen låter för mkt, ett utmärkt exempel är farsans hoj dom slog ned på för härrans massa år sedan. Därimot känns de inte som att polisen skulle kunna ge böter/ombes på för högljud avgassystem om de inte har tillgång till mätinstrument. Jag hade ju fetnekat om de försökt på mig.

624 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
ja och desutom så är det ju bara sista burken som är bytt? är ju liksom inte stuprör från grenröret och ut?!
låter så jävla godtyckligt så man spyr!vilken jävla skit ide..(flygande bess)
nog för att det finns mkt skumt som rullar ibland ute på vägarna, men vafan vanliga bilar...?!

det retar mig till tusen,spec också eftersom de inte mätte ljudnivån eller nått,snuten bara tyckte det..

who´s the man?

74 Inlägg
12 mars 2009
har aldrig varit problem för mig på mina 5 bilar... hade tillome 2,5" twin pipe på min gamla crx men inte f*n har dom sagt nått till mig, varken polisen eller besiktningen och då lät den bilen så j***a mycke så man trodde de var jordbävning på tomgången:D aja de e nog som jag alltid sagt.. skillnad på polis och polis:P

««&#1705;t&#1593;fa&#1080;!u&#1705;»» Pow&#1593;r!

8 156 Inlägg
13 mars 2009

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Öpc´s the boss
181 Inlägg
13 mars 2009
haha min volvo 740 sitter de bara en biltema 2,5" dämpare på (utan kat)! (låter som en folkrace bil)!
åkte in i en "flygande besiktning" o de sa bara att mina bak däck var lite väl slitna wink o att en skylt lampa var paj!
men det fins ju olika poliser o besiktnings män!

\\Överum Performance Center//
ÖPC Garaget projekt
Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

12 086 Inlägg
13 mars 2009
Phaetoon skrev:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm#_Toc180472550

Det va där jag letade info men fann de oklart, kanske du kan klarar upp de för oss? smile

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
13 mars 2009
Jag fick ombes för att ljudet var för högt så visst fasen kan man få det smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

687 Inlägg
13 mars 2009
Varför ens pilla på en orginal bil och sen gnälla över att du får en anmärkning på det. Stå ditt kast och sluta gråta här..

De som gör flygande besiktning har samma utbildning som din vanliga besiktningsman har på bilprovningen.

624 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
Nehe skrev:
Varför ens pilla på en orginal bil och sen gnälla över att du får en anmärkning på det. Stå ditt kast och sluta gråta här..

De som gör flygande besiktning har samma utbildning som din vanliga besiktningsman har på bilprovningen.

jag har ju inte fått ngn anmärkning på de två senaste besiktningarna,du vet stället som kollar och godkänner att du får fortsätta framföra din bil ute i trafiken..där jag för övrigt har haft 4 olika besiktningsmän tot under de två besöken!

anledningen till att vi bytte dämp var för att orginalet var sönderrostat och det känns onödigt att pröjsa för en ny orginal när jag hade denna liggandes!

problemet är ju just att bedömningen är så himla godtycklig, från polis till polis och dag till dag...

sen ngt som är än mer märkligt är att det är endast du som tycker att det var "rätt"..men det har ju sina förklaringar..

who´s the man?

687 Inlägg
13 mars 2009
guwib skrev:
jag har ju inte fått ngn anmärkning på de två senaste besiktningarna,du vet stället som kollar och godkänner att du får fortsätta framföra din bil ute i trafiken..där jag för övrigt har haft 4 olika besiktningsmän tot under de två besöken!

anledningen till att vi bytte dämp var för att orginalet var sönderrostat och det känns onödigt att pröjsa för en ny orginal när jag hade denna liggandes!

problemet är ju just att bedömningen är så himla godtycklig, från polis till polis och dag till dag...

sen ngt som är än mer märkligt är att det är endast du som tycker att det var "rätt"..men det har ju sina förklaringar..

Och vem vet vad du har gjort med bilen efter besiktningen? Ja och jag har rätt till min personliga åsikt eller hur..

Godtycklig eller inte, visa dina värden efter besiktningen så får vi se om den är olaglig eller laglig eller hur.. Sen så har du pappren på att det är lagligt så kan du ju nästa gång visa det.

Dra in liphakan istället och åk och besikta om din bil, världen är inte rättvis.
Senast redigerat av Nehe (13 mars 2009)

Sök