2800
Sök

Saab t8 -89 dumpventil

43 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#1
Vill börja med o säga att jag inte kan så mycket.....


Jag har en saab 900 t8 -89, och jag är sugen på att skaffa dumpventil för det där sköna "pyset"


Nu kommer den dumma frågan',.. jag vet vars jag ska köpa skiten, men hur många "dumpventiler" ska jag ha?

Är det ventilerna i toppen som ska bytas till dumpventiler, eller är det nånting som sitter på turbon?

Och, är det bara o köpa rätt dumpventil till den och sen bara smaska på den, eller måste man ha massa slangar o fanskap?


sen har jag en annan fråga,

Kollade på chip till den som gav +20hk, och den har ju 155hk original står det, så då blir det ju 175hk.
Måste man ombesiktiga bilen och hålla på då? skaffa en ny försäkring?
eller kan man bara chippa den med +20hk och sen är det inget mer med det?

Och vars går gränsen för sportbilsförsäkring? (vet iallafall att det inte är sportbilsförsäkring på den nu)



är hemskt tacksam för seriösa svar!

Hellre pissa i en stupränna, än stupa i en pissränna

Statligt anställd
215 Inlägg
13 mars 2009
#2
Nej det är absolut inte ventilerna som du skall byta utan det är dumpventilen som är ansluten till turbon som du skall byta. idags läget har du troligtvis en återcirkulerande dumpventil som sitter i anslutning till turbon. antar att du vill ha en öppen, så att du kan få "pys ljudet". kolla på slangen/röret mellan turbo och insug. där torde din nuvarande dump sitta. denna skall du byta rakt av till en öppen... Glöm inte att plugga återcirkulationen. detta är ett rör/slang som går ifrån orginal dumpen till de rör/slang som går mellan luftfilter och turbo.
hoppas att detta hjälpte dig något i alla fall...


på fråga nummer 2....
Nej, du behöver inte besiktiga om den. för at Bilprovningen skall godkänna en "trimmad" bil så kommer du behöva göra mycket mer än så. Det krävs alltså större modifikationer på bilen. Chipa bilen, men säg inget på besiktningen. men jag har mappat min och jag skulle inte komma igenom om bilprovningen visste hur mycket effekt jag hade i bilen. frågar dem om den är trimmad är det bara till att säga: NEJ, den är helt orginal:P
Senast redigerat av Blue-Angel (13 mars 2009)

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

Darth Vader
1 644 Inlägg
13 mars 2009
#3
Dumpventilen monterar du någonstans emellan turbon och insuget, med hjälp av ett t-kors eller att du svetsar på ett fästa på de befintliga rören. Endast en räcker, det finns ingen original.
Du behöver en slang emellan insug och dumpventil, + lite klämmor och ett t-kors beroende på hur du väljer att montera.

Ang. chip så behövs det ingen ombesiktning för detta, då det är en såpass liten förändring.

Braaaaap?

Darth Vader
1 644 Inlägg
13 mars 2009
#4
Blue-Angel skrev:
kolla på slangen/röret mellan turbo och insug. där torde din nuvarande dump sitta.

Då det inte finns någon dumpventil alls original så är det bäst att vi klargör detta så att han inte letar i all oändlighet ^^

*Edit*
Om du tittar på en av bilderna ifrån mitt motorrum, så kan du se en blå, cylinderformad dumpventil längst bort, det är ett exempel på vart den monteras, ganska externt med andra ord.
Senast redigerat av DoWahDiddy (13 mars 2009)

Braaaaap?

43 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#5
Blue-Angel skrev:
Nej det är absolut inte ventilerna som du skall byta utan det är dumpventilen som är ansluten till turbon som du skall byta. idags läget har du troligtvis en återcirkulerande dumpventil som sitter i anslutning till turbon. antar att du vill ha en öppen, så att du kan få "pys ljudet". kolla på slangen/röret mellan turbo och insug. där torde din nuvarande dump sitta. denna skall du byta rakt av till en öppen... Glöm inte att plugga återcirkulationen. detta är ett rör/slang som går ifrån orginal dumpen till de rör/slang som går mellan luftfilter och turbo.
hoppas att detta hjälpte dig något i alla fall...

Tack ska du ha! Hur vet man om dumpventilen är en såndär med "pys" ?

Jag hittade en jävel på speedparts för 320kr men jag vette fan om det är "pys" i den.

Ingen som kan länka? big_smile

Hellre pissa i en stupränna, än stupa i en pissränna

Darth Vader
1 644 Inlägg
13 mars 2009
#6
ripklo skrev:
Blue-Angel skrev:
Nej det är absolut inte ventilerna som du skall byta utan det är dumpventilen som är ansluten till turbon som du skall byta. idags läget har du troligtvis en återcirkulerande dumpventil som sitter i anslutning till turbon. antar att du vill ha en öppen, så att du kan få "pys ljudet". kolla på slangen/röret mellan turbo och insug. där torde din nuvarande dump sitta. denna skall du byta rakt av till en öppen... Glöm inte att plugga återcirkulationen. detta är ett rör/slang som går ifrån orginal dumpen till de rör/slang som går mellan luftfilter och turbo.
hoppas att detta hjälpte dig något i alla fall...

Tack ska du ha! Hur vet man om dumpventilen är en såndär med "pys" ?

Jag hittade en jävel på speedparts för 320kr men jag vette fan om det är "pys" i den.

Ingen som kan länka? big_smile

Du kan använda den för 320kr som öppen med, om du inte ansluter någon slang på det utgående röret.

Det som är "undertill" på bilderna hos speedparts ansluts till tryckrören mellan turbo och insug, det andra röret kan peka ut i ingenstans, då kommer den att fungera som en öppen.
Senast redigerat av DoWahDiddy (13 mars 2009)

Braaaaap?

624 Inlägg
13 mars 2009
#7
det sitter 8 st orginal,kolla under ventilkåpan...ta bort dessa så får du ett riktigt pysljud(kan bli lite svårstartad iof )


förlåt men jag var tvungen=DDDD

who´s the man?

Statligt anställd
215 Inlägg
13 mars 2009
#8
DoWahDiddy: Då det inte finns någon dumpventil alls original så är det bäst att vi klargör detta så att han inte letar i all oändlighet ^^


Ok, nej den kanske är lite väl gammal för att det skall finnas någon orginal kanske... Jobbigt att behöva stå där och leta då...wink

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

Statligt anställd
215 Inlägg
13 mars 2009
#9
guwib skrev:
det sitter 8 st orginal,kolla under ventilkåpan...ta bort dessa så får du ett riktigt pysljud(kan bli lite svårstartad iof )


förlåt men jag var tvungen=DDDD

lol

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

Darth Vader
1 644 Inlägg
13 mars 2009
#10
Blue-Angel skrev:
Ok, nej den kanske är lite väl gammal för att det skall finnas någon orginal kanske... Jobbigt att behöva stå där och leta då...wink

Jo, man kan gnugga sig skallig på det om man skall hitta någon wink

Braaaaap?

Statligt anställd
215 Inlägg
13 mars 2009
#11
DoWahDiddy skrev:
Du kan använda den för 320kr som öppen med, om du inte ansluter någon slang på det utgående röret.

Det som är "undertill" på bilderna hos speedparts ansluts till tryckrören mellan turbo och insug, det andra röret kan peka ut i ingenstans, då kommer den att fungera som en öppen.

Om du skall köpa den tycker jag att du även skall investera i ett vevhusventilationsfilter som du sätter på den öppna rör delen. detta för att det inte skall komma in någon skit i dumpen. vevhusventilationsfilter tror jag att du kan köpa på biltema eller liknande. det ser ut som ett öppet luftfilter, fast betydligt mindre. Hittar du inte detta så går det lika bra med ett öppet luftfilter till MC. Detta påverkar inte "pys ljudet" nämnvärt och kommer skydda dumpventilen avsevärt.

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

43 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#12
DoWahDiddy skrev:
ripklo skrev:
Blue-Angel skrev:
Nej det är absolut inte ventilerna som du skall byta utan det är dumpventilen som är ansluten till turbon som du skall byta. idags läget har du troligtvis en återcirkulerande dumpventil som sitter i anslutning till turbon. antar att du vill ha en öppen, så att du kan få "pys ljudet". kolla på slangen/röret mellan turbo och insug. där torde din nuvarande dump sitta. denna skall du byta rakt av till en öppen... Glöm inte att plugga återcirkulationen. detta är ett rör/slang som går ifrån orginal dumpen till de rör/slang som går mellan luftfilter och turbo.
hoppas att detta hjälpte dig något i alla fall...

Tack ska du ha! Hur vet man om dumpventilen är en såndär med "pys" ?

Jag hittade en jävel på speedparts för 320kr men jag vette fan om det är "pys" i den.

Ingen som kan länka? big_smile

Du kan använda den för 320kr som öppen med, om du inte ansluter någon slang på det utgående röret.

Det som är "undertill" på bilderna hos speedparts ansluts till tryckrören mellan turbo och insug, det andra röret kan peka ut i ingenstans, då kommer den att fungera som en öppen.

Så om jag drar dit en såndär jävel, då kommer den pysa när jag växlar alltså ?

Hellre pissa i en stupränna, än stupa i en pissränna

114 Inlägg
14 mars 2009
#13
hej skicka ett pm till mig så ska jag hjälpa dig jag bor i östersund mvh jocke


Sök