4272
Sök

En rand solfilm på framrutan = lagligt?

64 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
Är det lagligt med en rand solfilm på framrutan? Då menar jag alltså längst upp. (se bild)

http://www.solfilmsohlsson.se/Bilder_files/HPIM0723.jpg

757 Inlägg
14 mars 2009
så länge den inte går för långt ner så?
har en markering på rutan som visar hut långt ner du får ha dekot toning mm mm
Senast redigerat av Lanjin (14 mars 2009)

730 Inlägg
14 mars 2009
Ja

64 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
jaha ok perfekt!

28 Inlägg
14 mars 2009
Jag var och besiktade min bil idag och fick kommentaren att min solfilm inte alls var speciellt omtyckt av varken bilprovningens personal eller polisen... men jag klarade mig ändå.
Min solfilm är väl i samma storlek som på bilden.

64 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
där ser man..

KHRacing
14 mars 2009
Ej lagligt. PÅ E-märkta rutor får inga som helst färgskikt monteras (tror jag lagen säger)

64 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
KHRacing skrev:
Ej lagligt. PÅ E-märkta rutor får inga som helst färgskikt monteras (tror jag lagen säger)

Hmm nu blev man fundersam :S

16 197 Inlägg
14 mars 2009
KHRacing skrev:

kan säga att just den "lagen" e rätt luddig... har pratat me 3 olika bes.stationer här i sthlm om just detta.. de finns ju en "lag" som säger att man inte får ha nån film framför b-stolpen MEN på de stationer ja ringt till så kör dom me de s.k "A4testet" när de gäller streamers på framrutan..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

.......
2 655 Inlägg
14 mars 2009
hur kan dom då tillåta alla fjortisraggare som åker me en fet svart board på rutan?. en solfilm ser man iallfall igenom, tänker montera sån på insidan min framruta längst upp iallfall, ser snyggare ut än board också smile...

3 650 Inlägg
14 mars 2009
alexgrahn skrev:
Jag var och besiktade min bil idag och fick kommentaren att min solfilm inte alls var speciellt omtyckt av varken bilprovningens personal eller polisen... men jag klarade mig ändå.
Min solfilm är väl i samma storlek som på bilden.

dom villalltså att man ska bli bländad å köra av vägen..spån

Larssa91
14 mars 2009
har du inte ett " T " på rutan så får du tona så att du har ett A4 på högkant från ratten till underkanten av boarden. annars får du inte inte tona längre ner än T märkningen. enligt lag. har själv kollat detta med vägverket, polisen och SBP.
Senast redigerat av Larssa91 (14 mars 2009)

KHRacing
14 mars 2009
evilaudio skrev:
KHRacing skrev:

kan säga att just den "lagen" e rätt luddig... har pratat me 3 olika bes.stationer här i sthlm om just detta.. de finns ju en "lag" som säger att man inte får ha nån film framför b-stolpen MEN på de stationer ja ringt till så kör dom me de s.k "A4testet" när de gäller streamers på framrutan..

Håller med till fullo, men lagen/regeln säger som jag skrev -Om den inte ändrats)

har själv vatt med om att jag fått böter/ombes av polisen & sedan på SBP kom de
ut med ett A4-ark o mätte = godkänt :-)
Senast redigerat av KHRacing (14 mars 2009)

Team Kränghäng
657 Inlägg
15 mars 2009
Jag hade board på min saab och den va inga problem att besiktiga med..

Team Frosth
Car Custom & Tuning | carcustomtuning.se

264 Inlägg
15 mars 2009
jag har "hört" att det är 12 elr 14 cm du får tona.... kommer inte ihåg var jag har hört det..hmm

4 822 Inlägg
15 mars 2009
SBP brukar som sagt köra med A4 metoden, har varit med om det ett par ggr själv då toningen på min V70 går 15cm nedanför markeringen på rutan och det är precis att det går att lägga ett A4 på ratten.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
15 mars 2009
brukar ju va orginal så varför skulle de va olagligt

ejfotograf
79 Inlägg
15 mars 2009
Sätt på en skitliten ratt så tjänar du nån cm

ABSOLUT Volvo

313 Inlägg
15 mars 2009
Finns en märkning på rutan som du inte får överskrida..

1 237 Inlägg
15 mars 2009
om dom drar ratt-testet så är det ju bara att ha ratten i läget längst ner tongue

har själv en nismo-streamer som är typ 15cm hög, dock väntar jag med att lägga på den efter besiktningen för säkerhetsskull smile
Senast redigerat av liquisole (15 mars 2009)

Sök