Hej, lyfter en gammal tråd.
Jag har en S40 T4 -98 som gått 11800mil, dock är den chippad hos Auto Sport Performance i Karlskoga, vet ej om dom existerar fortfarande då jag inte lyckats hitta nån hemsida.
Men till problemet: bilen rycker och hostar på 3an, 4an, 5an. 3an går bra till ca 3000rpm sen hostar den duktigt, 4an och 5an går enbart bra om jag håller jämn gas, minsta gaspådrag så vill den hosta och rycka.
1an och 2an däremot känns bättre, men inte helt bra, där känns bilen jämnare men lite orkeslös.. Jag vet att den gick riktigt bra efter chippning, sen stod bilen i några år och samla damm.
Det sitter 3" ifrån turbo, med kat, osäker på om den är original. Frontmatad IC med lite större tryckrör än original, inte mycket men lite. Sitter också en TurboX öppen dumpventil på den, dock tycker jag det ser ut som att originaldumpen fortfarande är inkopplad..
Annars är det original luftburk med originalfilter.
Det jag har bytt är:
2 tändspolar.
4 stift till Volvo original.
Det jag misstänker kan vara problemet är en grenrörspackning som läcker, så jag ska byta alla fyra i veckan.
Sen misstänker jag den öppna dumpventilen, känns galet att ha original i kombination av en öppen fjortisdump.
Många har nämnt magnetventilen, hur felsöker jag den enklast?
Har tagit ut felkoder på bilen också och fick ut atmosfärtrycksgivare, signal låg????
Nollade den och provkörde lite, den kom inte tillbaka, men vad gör den, vart hittar jag den?
Om inte grenrörspackningarna hjälper eller att demontera den öppna dumpen, kan det vara så jävligt att styrboxen är kass fast den inte ger några felkoder?
Mvh S.Österdahl