4371
Sök

AirOnes: Volvo 244 GLT "Buken" *..under nedläggning..*

Var en 85:as Volvo 244 GLT, jag höll kär väldigt länge. Många minnen och mycket blev gjort.

Forummoderator
0 Följare
382 298 Visningar
Projektet avslutat 8 maj 2012
Trucker
1 220 Inlägg
2 december 2009
nåt sånt ja! hmm inte nå vidare snyggt MrEricsson lär väl kolla in här i morrn han ha ju 3 xenonare han kan säkert förklara hur man fixar ojämt antal! endra ska man ha 3 el 5 4 va inte så snyggt

Vissa är bara bättre än andra!

Forummoderator
26 408 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
teamvolvoracing skrev:
nåt sånt ja! hmm inte nå vidare snyggt MrEricsson lär väl kolla in här i morrn han ha ju 3 xenonare han kan säkert förklara hur man fixar ojämt antal! endra ska man ha 3 el 5 4 va inte så snyggt

Hm, men han var väl inte xenon i sina extraljus?
Aja. Lär väl märkas om han kollar in nåt i tråden smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
3 december 2009
AirOne skrev:
Ärligt talat - jag vet inte. Men det känns lite osäkert. Är ju som fem Bosch med 100wattare i varje som skall drivas. Visst, jag kan ju alltid köpa ny laddningssregulator, dvs en kraftigare sådan vilket jag ändå hade tänkt göra, men hade känts tryggare med en kraftfullare generator när man ändå håller på.

Köpte och monterade en sån här Bosch 130A i min Willys Jeep som det sitter en Volvo 740 maskin i
http://www.sdcc.se/Bilder/generator_v6.JPG
Passade i princip rakt på utan massor av mods (remskivan var bara att byta till Volvons dubbelspårs) men nu har ju du ifs. generatorn på andra sidan jämfört med min. Däremot 500 spänn för en sprillans ny är helt klart taget.
Hittas längst ner på; http://www.sdcc.se/lagerrensning.htm

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Darth Vader
1 644 Inlägg
3 december 2009
130a generetor är ju inte fel faktist smile

Braaaaap?

Forummoderator
26 408 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
hotrodder Kollade upp hemsidan du länkade om, och det ser ju lite lustigt ut att de egentligen är till Saab, och du köpte dem till Jeepen som har en Volvo-motor i sig, från en 740.
Vad jag har hört - har lite svårt att bekräfta det dock - är att det som skiljer är fästen och liknande. Men tanken var god.

DoWahDiddy Hehe nej det hade inte jag heller tackat nej till smile

skogstokig
341 Inlägg
Forummoderator
26 408 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
GLT-80 skrev:
va e de för fel på orginal då? tongue haha

Orginal är det väl 55Ampere, och har man då fyra eller fem extraljus så kräver det lite mer tongue
Eller..menade du orginallyktorna? tongue

1 574 Inlägg
3 december 2009
Hittade en 80amp bland lite leksaker! ska kolla pris och om fars gubben vill sälja den! smile

Varvstopparn
460 Inlägg
3 december 2009
tog en saab 9000 generator vi å montera på traktorn,där de suttit en volvo ,de nedre fästet stämmer inte riktigt men går att fixa med brickor big_smile

körde med 7st extralysen på farsan förra 740,tror de va 3-4st 100w å resten 55w ,,,sen hade man slusteg å sånt i den också

laddade skibra med 80amp generator ,,själklart inte med allt på på tomgång men vem har de lol

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

skogstokig
341 Inlägg
4 december 2009
AirOne skrev:
GLT-80 skrev:
va e de för fel på orginal då? tongue haha

Orginal är det väl 55Ampere, och har man då fyra eller fem extraljus så kräver det lite mer tongue
Eller..menade du orginallyktorna? tongue

orginal generator:P hehe. så kan du ju ha dom där småa extraljusen som en del volvo har:P

Forummoderator
26 408 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
VovlokaXxen Trevligt trevligt. Får se vad han säger då smile

kyngas Hehe okej. Jao funkar det så funkar det. Men för att undvika kommande problem så har jag helst system som är bult-on. Känns säkrast så. Att börja modulera om fästen och grejer..det känns inte så spännande. Inte ännu i alla fall.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 december 2009
Jag tycker att man borde få tag på en generator hur lätt som helst. Kikat på blocket och andra självklara saker? Där hittar man ofta billigt, såpass billigt så det är lika bra att byta kolen innan man monterar.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Forummoderator
26 408 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
te_wik skrev:
Jag tycker att man borde få tag på en generator hur lätt som helst. Kikat på blocket och andra självklara saker? Där hittar man ofta billigt, såpass billigt så det är lika bra att byta kolen innan man monterar.

Mvh Tommy

Yes, jag "scannar" av Blocket.se och Tradera som exempel, men hade inte tackat nej till att finna en generator på närmare håll. Man måste ju prova sig fram på de enkla sätten först. Kolen kommer såklart bytas så fort jag får tag i en bra generator smile

Forummoderator
26 408 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
Update 68

091205

Generator funnen. En här på garaget hade en liggandes. Bytet kommer - förhoppningsvis - ske på måndag, om allt går som det ska.
Tills dess skall även nya bussningar till växelspaken inhandlas, och en ny laddningsregulator likaså.
Kommer nämligen att byta dessa samtidigt.

Forummoderator
26 408 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Update 69

091207

Då var det dags. Dagen var kommen. Blev lite sen till Robin - Vovlokaxxen här på garaget - i ochmed att jag satt i telefonkö hos både Autotjänst och Bilbolaget, i jakt på delar.
Men bussningarna till växelspaken blev funna på sistnämnda stället.
90 spänn för två stycken. Helt ok tycker jag.
Skulle även ha en laddregulator, men min budget tyckte annat, så i stället hoppades jag på att den jag har, skulle duga så länge. Skulle ju dessutom betala för den nya - begagnade -  generatorn.

Glömde bort mig i all hast att börja ta bilder, men efter en stund så kom hjärnan ikapp och jag dokumenterade..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/815154_o6jp7a.jpg
[Taget 091207]*..gamla generatorn är lös..gamla laddregulatorn ligger bredvid och flämtar..döende..*

Visade sig att min gamla regulator var sämre än den som satt i den "nya" generatorn. Kolen var som skidbackar, och bara formade som stumpar. Skall därför införskaffa en ny sådan så fort som det bara går.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/815162_i14wpb.jpg
[Taget 091207]*..översiktsbild..Robin är en jävel på att skruva må jag säga, till min glädje..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/815165_f63c8s.jpg
[Taget 091207]*..Robin monterar den nya generatorn..*

Kabeln till laddlampan såg ut att ha genomlett ett par världskrig, så förmodligen kommer jag att - när modet har fyllts till bredden och skiten slutligen börjar krångla - att bytas ut. Antingen knipsas den av någonstans längst vägen och dras på nytt - eller så byts hela ut. Vi får se.
Kabeln till oljetryckskontakten såg lika illa ut den, så den kommer förmodligen att bytas framöver den också. Helt, eller delvis.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/815238_01vhmo.jpg
[Taget 091207]*..hittade även en ny kamremskåpa som blev monterad..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/815240_k2dv8s.jpg
[Taget 091207]*..så var han under bilen och bytte bussningarna till växelspaken..*

Kontentan av dagens pyssel:

Bytt generator (80A)
Monterat kamremskåpa
Bytt bussningarna till växelspaken

Blev även:

..inkoppling av Volt-mätaren
Tändningsinställningar
(innan så stod den på 20 grader och nu ungefär 15. Vete fan vad detta betyder personligen men han går rätt bra nu i alla fall så nåt bra måste det ju betyda tongue)

Fick även med en relativt fin damask till växelspaken. Kommer jag byta till inom kort.
Stort tack till Robin för hjälpen denna eftermiddag smile

Trucker
1 220 Inlägg
7 december 2009
lite el jobb sen då! då slipp du ju iaf va göralös när du är ledig :p du va då bra på å hitt folk som kan skruv 240 smile du vet ingen som orka ställa ventilerna på en sunny, orka int göra d + att ja ha int nå verktyg här i stan brukar va så att bilmekar aldrig orka skruva i sin egen bil tongue

Forummoderator
26 408 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
teamvolvoracing skrev:
lite el jobb sen då! då slipp du ju iaf va göralös när du är ledig :p du va då bra på å hitt folk som kan skruv 240 smile du vet ingen som orka ställa ventilerna på en sunny, orka int göra d + att ja ha int nå verktyg här i stan brukar va så att bilmekar aldrig orka skruva i sin egen bil tongue

Jo, men jag är glad att det inte är nåt överhängande jätteelfel jag har tongue
Ingen aning vem som kan sånt..kan ingenting om att ställa ventiler och vet ännu mindre om folk som kan det sad

Trucker
1 220 Inlägg
8 december 2009
AirOne skrev:
teamvolvoracing skrev:

Ingen aning vem som kan sånt..kan ingenting om att ställa ventiler och vet ännu mindre om folk som kan det sad

jag vet på ett ungeför hur man gör å så men ha lixom int orken tongue btw glömde ge dig mätarhuset sist ja va hos dig ändå hade ja d i bilen tongue

Forummoderator
26 408 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
teamvolvoracing skrev:
AirOne skrev:
teamvolvoracing skrev:

jag vet på ett ungeför hur man gör å så men ha lixom int orken tongue btw glömde ge dig mätarhuset sist ja va hos dig ändå hade ja d i bilen tongue

Ah visst de fan. Det glömde jag bort jag också. Men vi kan ta den en annan dag smile

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
8 december 2009
kul att de händer lite big_smile nu lär den ladda satan " el " right?

Sök