4365
Sök

Generator m.m

557 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Hejsan. Idag innan jag bytte laddningsregulatorn så laddade väll generatorn lite sisådära. Och nu när jag har bytt så blinkar laddningslampan så misstänker att det kan vara generatorn för när jag mätte hur mycket ström batteriet har så låg den på en kring 11 - 11.5v, och generatorn var på kring 9 - 10v. Kolet verkar vara slut så kan man byta det själv eller kan det ha blivit nå strul när jag har bytt den där idag?

21 761 Inlägg
16 mars 2009
Sitter laddregulatorn fastskruvad på generatorn?

Någonting är ju galet iaf, spänningen på generatorn ska inte vara 1,5-2 V lägre än på batteriet. Då har du ordentligt spänningsfall mellan generator och batteri. Kolla upp laddkabeln och generatorns jordning till motorblocket/karossen.
Senast redigerat av Drönirettab (16 mars 2009)

557 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Sitter laddregulatorn fastskruvad på generatorn?

Någonting är ju galet iaf, spänningen på generatorn ska inte vara 1,5-2 V lägre än på batteriet. Då har du ordentligt spänningsfall mellan generator och batteri. Kolla upp laddkabeln och generatorns jordning till motorblocket/karossen.

Jo den sitter med 2 skruvar fast i generatorn.

Följ strömmen..
233 Inlägg
17 mars 2009
Eftersom vi har haft mail kontakt hoppas jag att vi kan lösa det den vägen. smile

557 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
Sådär. Har bytt nu till en 90Ah generator från 62Ah (har jag för mig att det var) och batteriet är på hårdladdning.

21 761 Inlägg
2 maj 2009
Kul att det ordnade sig. smile

Vill bara påpeka att generatorns strömstyrka mäts i A, inte Ah. Ah har med batterier att göra.  smile

557 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
Aha, tack för rättningen Drönirettab. smile  Men iallafall så nu får vi hålla tummarna att bilen vill börja göra så som jag vill. Hehe. Ska mäta upp laddstyrkan från den. Förra resultatet gav kring 9.4V har jag för mig.

21 761 Inlägg
2 maj 2009
Det var dock inte meningen att låta petig. Flera skriver "Ah" istället för "A", även försäljningsställen, och det är inte rätt när man pratar om generatorer. smile

Om du har fått tag på grejor via Startmotorpunktse så kommer det säkert att fungera bra, han jobbar ju med såna saker. smile

557 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
Nej. Jag köpte min generator från Falun, från nån skrot. smile

Sök