3493
Sök

Laga ytrost...

21 Inlägg
28 mars 2006
Trådstartare
Hej har en golf mk ll gti 16v års modell 88 som har en del ytrost...Tänkte fixa detta men vet inte vad som är det bästa sättet. Ska man bara slipa ner rosten o sen lägga på någon form av grundfärg och sen spreja på något som liknar orginal färg, går det att få det någorlunda bra eller ska man buga sig inför rostens mörka herravälde?

Om någon har erfarenhet av sånt här så skulle jag gärna vilja veta mer!! Tack på förhand för era svar!
Mvh Robban

The Man The Myth The Concept

313 Inlägg
28 mars 2006
Blästra, rostskydda, spackla, grunda, lacka.

Så enkelt är det.. smile)

Bästa är ju om du lagar te.x framskärmen och att du lackar hela sen...

Men det beror ju på hur seriöst man gör det..
Senast redigerat av Fight_To_Valhall (28 mars 2006)

687 Inlägg
23 mars 2009
_zigge_ skrev:
Blästra, rostskydda, spackla, grunda, lacka.

Så enkelt är det.. smile)

Bästa är ju om du lagar te.x framskärmen och att du lackar hela sen...

Men det beror ju på hur seriöst man gör det..

Väcker en gammal tråd till liv. Det är så att när jag plockade all inredning ur bilen inkl. golvmattor osv. så fanns det en del ytrost under mattorna i golvplåten. Känns som att det är svårt att blästra där, räcker det att bara slipa med tex maskin, stålborste och sandpapper? Vad är ett bra grundrostskydd? Någon som har ett namn så man vet vad man skall köpa? Vad ska man använda för spackel? Och vilken grundlack är bäst? Är hammargrund och hammarlack bra att smeta dit, eller vad ska man använda?

/Novis på rostlagning

Neerd
1 596 Inlägg
23 mars 2009

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

367 Inlägg
23 mars 2009
batterisyra hehe!!! då har du garanterat ingen rost sen

687 Inlägg
23 mars 2009
Ojoj, tack för snabba svar smile

got stance?
546 Inlägg
23 mars 2009
Slipa plåtrent eller blästra. Lägg på kallgalv(sprayburk,grundfärg) finns på mekonomen. vid behov spackla och slipaoch lägg spraymax grundfyller(sprayburk,grundfärg, kan även då användas istället för kallgalv) på det och slipa av lätt max 600kornigt(helst våtslip, om du inte kör med maskin) papper innan lack. sist lägg topplack och eventuellt klarlack(finns också på spray burk) var noga med att tvätta av mellan varje steg. . Allt går att köpa på mekonomen, om du har din färgkod kan dom säkert fixa sprayfärg till toplacken till dig. Detta är ett bra och relativt billigt sät att laga rost.
Annars så kör man med syragrund och 2-k färger och slipgrun om man vll ha det gjort på bästa sätt men då skjuter priserna i höjden. var noga med att tvätta av mellan varje steg.
Senast redigerat av joonte_ (23 mars 2009)

夢の力

Mannen myten legenden
179 Inlägg
23 mars 2009
johan740_89 skrev:
batterisyra hehe!!! då har du garanterat ingen rost sen

HAha!!!

wooooommm, pschii, wooooommmm

687 Inlägg
23 mars 2009
joonte_ skrev:
Slipa plåtrent eller blästra. Lägg på kallgalv(sprayburk,grundfärg) finns på mekonomen. vid behov spackla och slipaoch lägg spraymax grundfyller(sprayburk,grundfärg, kan även då användas istället för kallgalv) på det och slipa av lätt max 600kornigt(helst våtslip, om du inte kör med maskin) papper innan lack. sist lägg topplack och eventuellt klarlack(finns också på spray burk) var noga med att tvätta av mellan varje steg. . Allt går att köpa på mekonomen, om du har din färgkod kan dom säkert fixa sprayfärg till toplacken till dig. Detta är ett bra och relativt billigt sät att laga rost.
Annars så kör man med syragrund och 2-k färger och slipgrun om man vll ha det gjort på bästa sätt men då skjuter priserna i höjden. var noga med att tvätta av mellan varje steg.

Okey. Tack. Ska försöka följa detta så gott jag kan. Var ute och köpte lite grejer hos autoexperten innan jag såg detta inlägg. Köpte då en rostskyddsprimer från plastic padding och lite slipmaterial. Så jag tänkte att först slipar jag plåtrent och sedan drar jag på rostskyddsprimern. Sedan kör jag ett lager hammar slätlack och sedan en topplack silver från biltema. Detta kommer ju inte synas eftersom mattor och dämpmaterial kommer ligga över så jag hoppas detta kan bli bra. Det viktiga är ju att rosten håller sig borta så länge som möjligt.

Sök