3348
Sök

Jag vill få "goare" motorljud i Mercedes 300. Någon som har tips?

136 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
Hej,
Jag undrar om någon har tips på hur jag kan få lite häftigare motorljud i min Merca 300. "Japsdämpare!" säger kompisarna, men jag får för mig att "japs" är japanskt, och japanskt på en tysk känns ju inte riktigt rätt...
Någon som har nåt bättre tips? Avgassystem? Ljuddämpare?
Behöver ju inte gärna kosta hur mycket som helst...

~Boogie Woogie~

Entreprenör
1 784 Inlägg
19 mars 2009
Spluff skrev:
Hej,
Jag undrar om någon har tips på hur jag kan få lite häftigare motorljud i min Merca 300. "Japsdämpare!" säger kompisarna, men jag får för mig att "japs" är japanskt, och japanskt på en tysk känns ju inte riktigt rätt...

Inte riktigt Rätt bil för att ha LJUD i... ;-)

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
19 mars 2009
Ett öppet luftfilter brukar ju ge ett annorlunda ljud smile

Japsdämpare tycker jag, och väldigt många andra, inte passar alls på andra bilar är just japanska. En merca med japsdämpare är lite som en volvo 740 med en extrem osthyvel ibak - skitfult.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

136 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
mrbuggy skrev:
Spluff skrev:
Hej,

Inte riktigt Rätt bil för att ha LJUD i... ;-)

En raksexa tycker jag ju att det borde gå att få lite LJUD i smile

~Boogie Woogie~

670 Inlägg
19 mars 2009
öppet filter, samt svetsa 2,5" från katten t.ex med sportljuddämpare typ simons. Billigt och bra

Mvh Daaanyy

136 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
rickylicious skrev:
Ett öppet luftfilter brukar ju ge ett annorlunda ljud smile

Japsdämpare tycker jag, och väldigt många andra, inte passar alls på andra bilar är just japanska. En merca med japsdämpare är lite som en volvo 740 med en extrem osthyvel ibak - skitfult.

Precis vad jag tänkte tongue Vore roligare att göra nåt med avgassystemet, jag tycker utblåsen är rätt fula så det vore ju smidigt att byta det och få "gött" ljud på samma gång smile

~Boogie Woogie~

136 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
daaanyy skrev:
öppet filter, samt svetsa 2,5" från katten t.ex med sportljuddämpare typ simons. Billigt och bra

Kanske det smile Vad kostar detta då? Hittade väldigt dåligt på deras hemsida...

~Boogie Woogie~

670 Inlägg
19 mars 2009
humm...rör kan du handla på biltema och simonsdämpare finns på t.ex micro osv. Tror en dämpare går på 500

Mvh Daaanyy

136 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
daaanyy skrev:
humm...rör kan du handla på biltema och simonsdämpare finns på t.ex micro osv. Tror en dämpare går på 500

Det är ju ett alternativ iallafall smile tack ska du ha

~Boogie Woogie~

247 Inlägg
19 mars 2009
Spluff skrev:
daaanyy skrev:

Kanske det smile Vad kostar detta då? Hittade väldigt dåligt på deras hemsida...

å till någon bildelsbutik där kan du oftast köpa lösa simons dämpare och krökar rör 1 m mm och klamer så du slipper svetsa öven muffar så att du kan förstora om du har 1,5 tum orginal så är röret mindre i ena änden och 2,5 i andra smile mitt köpte jag i lösa delar tror de blev 1800 typ på mekonomen men men:) blir nog riktig gutt ljud i din smile

:):) 740:):)

136 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
740Glt16valve skrev:
Spluff skrev:
daaanyy skrev:

å till någon bildelsbutik där kan du oftast köpa lösa simons dämpare och krökar rör 1 m mm och klamer så du slipper svetsa öven muffar så att du kan förstora om du har 1,5 tum orginal så är röret mindre i ena änden och 2,5 i andra smile mitt köpte jag i lösa delar tror de blev 1800 typ på mekonomen men men:) blir nog riktig gutt ljud i din smile

Låter vettigt smile Jo jag strävar ju efter lite goare ljud smile men jag kom att tänka på nu. Det får ju inte gärna bli någon effektminskning eller nåt sånt eländeskap:/ Det kanske det inte blir?

~Boogie Woogie~

670 Inlägg
19 mars 2009
snarare en mindre ökning av effekt. Håll dig till 2,5" så blir det bra.

Mvh Daaanyy

136 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
daaanyy skrev:
snarare en mindre ökning av effekt. Håll dig till 2,5" så blir det bra.

Det låter ju fantastiskt bra smile Så det går inte ta 3" eller nåt? Det är ju rättså "häftigt" med det har jag hört...

~Boogie Woogie~

670 Inlägg
19 mars 2009
3" har man på en turbomotor då man vill evakuera varma avgaser snabbt. En sugmotor behöver ett visst mottryck. Så visst du kan köra på 3" men bara onödigt då motorn kan kännas tamare samt att med ett 2,5" system kommer den låta sportigt men ändå inte överdrivet (beroende på val av dämpare givetvis)

Mvh Daaanyy

136 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
daaanyy skrev:
3" har man på en turbomotor då man vill evakuera varma avgaser snabbt. En sugmotor behöver ett visst mottryck. Så visst du kan köra på 3" men bara onödigt då motorn kan kännas tamare samt att med ett 2,5" system kommer den låta sportigt men ändå inte överdrivet (beroende på val av dämpare givetvis)

Då verkar det ju bäst att köra på 2,5", som du säger smile Gött ljud också liten gnutta effekt på samma gång är ju inte alls fel smile

~Boogie Woogie~

670 Inlägg
19 mars 2009
Nepps smile

Mvh Daaanyy

136 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
daaanyy skrev:
Nepps smile

Tack ska du ha för hjälpen smile

~Boogie Woogie~

247 Inlägg
20 mars 2009
Spluff skrev:
740Glt16valve skrev:
Spluff skrev:

Låter vettigt smile Jo jag strävar ju efter lite goare ljud smile men jag kom att tänka på nu. Det får ju inte gärna bli någon effektminskning eller nåt sånt eländeskap:/ Det kanske det inte blir?

nepp snarare ökar efekten om men säter du ditt 3 tum kan de bli efektminskning har ja hört för att då blir motståndet för motorn för litet

:):) 740:):)

huh?
10 427 Inlägg
20 mars 2009
Ett tips är ju att surfa in på MBSCAs forum

http://www.mbsca.com/forum/index.php

Kanske finns lirare som har nåt bra modellspecifikt recept där wink

2 751 Inlägg
20 mars 2009
Köper du simons rör eller dämpare så se till att lägga ett extra lager färg/skydd för att dom rostar ganska snabbt annars.

Who Djaa bless no man curse

Sök