it_mutt skrev:
granadadr skrev:
henke_99 skrev:
Jo om du har BE får du göra så. Då är det släpets bruttovikt gentemot bilens tillåtna släpvagnsvikt som gäller. (och så är det numera även för b-behörigheten, men med en begränsning på max 3500 kg totalvikt för hela ekipaget)
ok, så OM man nu har ett vanlig B kort så får man dra ett TOMT 2 tons släp?? som ex mitt då som väger 600kg ??
Innan jag blir motbevisad har jag väldigt svårt att tro det.
Varför?
Jo;
Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort. B-behörighet kommer fortfarande att ge rätt att dra ett lätt släpfordon som väger högst 750 kg i totalvikt, men även tyngre släp än 750 kg totalvikt (till exempel 1 500 kg), förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3 500 kg.
Därför.
Källa (exempelvis);
http://www.korkortsportalen.se/Nya-kork … origheter/
Ungefär så ja, men han får dra sitt tomma 2-tonssläp om bilen han drar med har en totalvikt på max 1500 kg och tillåten släpvagnsvikt på minst 600 kg. (2000kg+1500kg=3500kg) Det är alltså inte helt omöjligt att han dessutom får lasta en del på det...
Edit: teoretiskt (vet inte om det finns några så pass små bilar som i praktiken har det) kan ju bilen ha tillåten släpvagnsvikt på 1500 kg, i så fall får han ju alltså lasta 900 kg och ändå klara sig inom lagarnas gränser.
Senast redigerat av henke_99 (18 april 2013)
Den som spar han har, fast inte lika roligt...