2990
Sök

Bättra prestandan i Golf III 2.0L GTI

7 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Heejsan

för ett X antal månader sen införskaffade jag mig en Golf III 2.0 GTI 97'a(Import!)  för ett bra pris tongue
det är väldigt rapp i gasen när man trycker till lite:cool:
det är 115 hästar i denna motor, 8 Ventiler(gissar jag då på ? dom flesta 115 hästars motor har iaf 8 ventiler?)

men nu har jag lite frågor angående prestandan i denna fina bil tongue
1. Vad finns det att göra för att få den lite/mkt bättre?
2. Går det möjligt visst byta till 16V ifrån min 8V?
3. Finns det möjlighet att chip trimma denna motor? isf vart?(jag har letat nu ett tag efter något företag som kan det? men hittar bara dom flesta som har för 2.0L GTI Turbo, och det är väl ändå inte samma motor? eller är jag helt ute o cyklar? O.O)

Det jag har planerat hittils är väl Öppet Filter och ny ljuddämpare, men det ger väl inte så mkt till prestanda som det ger till ljud?
Senast redigerat av chrizz (30 mars 2009)

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
29 mars 2009
extraktorgrenrör 3 tums avgas system.. hmm... angående din fråga nummer 2.. Jag vet inte om de går att byta toppen till en 16v.. annars får du byta till en 16v motor smile..
men gti har väll redan 16 ventiler.. elelr är ajg ute o cyklar nu? :S

Sump Runk Rätt O Slätt!

German Engineering
9 083 Inlägg
29 mars 2009
Crowling skrev:
Heejsan

för ett X antal månader sen införskaffade jag mig en Golf III 2.0 GTI 97'a(Import!)  för ett bra pris tongue
det är väldigt rapp i gasen när man trycker till lite:cool:
det är 115 hästar i denna motor, 8 Ventiler(gissar jag då på ? dom flesta 115 hästars motor har iaf 8 ventiler?)

men nu har jag lite frågor angående prestandan i denna fina bil tongue
1. Vad finns det att göra för att få den lite/mkt bättre?
3. Finns det möjlighet att chip trimma denna motor? isf vart?(jag har letat nu ett tag efter något företag som kan det? men hittar bara dom flesta som har för 2.0L GTI Turbo, och det är väl ändå inte samma motor? eller är jag helt ute o cyklar? O.O)

Det jag har planerat hittils är väl Öppet Filter och ny ljuddämpare, men det ger väl inte så mkt till prestanda som det ger till ljud?

Först måste jag gratulera dig för att du har skaffat en bra bil smile Golf MK3 GTi har ju en potential för styling wink

Det stämmer bra, du har en 8V med följande siffror: 115hk/166nm smile

1. Om jag var du skulle jag ha DTM-avgassystem, vassare kamaxlar, porta och plana toppen, öppet filter och sätta in extraktrorgrenrör. Då får du några hk till, men inte mkt eftersom det är en sugmotor i den där lilla maskinen.

2. Det går men det är mkt jobb att göra, om du har tid och pengar så visst.

3. Det är inte värt att trimma en sugmotor, ska man trimma så ska man ha turbo. 2.0L GTI Turbo är Golf MK4 du menar och det har du inte tongue

Hoppas att du är nöjd med mina svar smile Stort grattis till bilen. Ska ha en sån senare wink

//CarpeDiem - VW-entusiast wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

7 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
vart ungefär kan man kolla?, vilken hemsida/affär?
för som jag sa, dom flesta Kända hemsida/affärer har inte 2.0L GTI, utan då är det med Turbo också, o det har ju inte jag? eller det kanske inte behövs ändå? Oo

finns det möjlighet att kolla upp vad för Typ av motor man har? Modellnummer eller något sånt?, så man slipper leta efter just 2.0L GTI motor?

(ursäkta om jag kanske har missuppfattat något som har skrivits x)

2 337 Inlägg
29 mars 2009
Den 2-literspisen som sitter i din är en helt annan motor än den 2.0T som de flesta firmor har chip till. Ett chip gör VÄLDIGT lite på din motor, så jag skulle skita i det om du nu kan hitta något. Chipet till 2.0T går inte att trycka in en annan 2.0:a.
Senast redigerat av Sarge (29 mars 2009)

2 337 Inlägg
29 mars 2009
http://www.tmchiptuning.com/VW.87.0.html

-> Golf III 2.0L

115/166 -> 131/181

Sen hur väl de siffrorna stämmer, det får någon annan svara på.
Senast redigerat av Sarge (29 mars 2009)

huh?
10 427 Inlägg
29 mars 2009
Sarge skrev:
http://www.tmchiptuning.com/VW.87.0.html

-> Golf III 2.0L      85      116      166      12kw / 16Hk      181

115/166 -> 131/181

Finns exempelvis chip här med:
http://www.hi-tuning.com/
2,0 16v    115Hk    +14Hk +15Nm    -    2800 Skr

**

Chip borde hamna på 'lite'-skalan. Jag skulle nog satsat på
ett vettigare grenrör om det finns först smile
Själv testat chip på en sugmotor och det är inte så mycket
att hurra för om det finns annat att lägga ut pengar på som
rör bilen tex nytt avgassystem, nya däck osv.

96 Inlägg
29 mars 2009
Crowling skrev:

Det går att byta till 16v topp men det är mycket som ska bytas isåfall. Tillexempel måste kolvarna bytas ut till kolvar från en 16v.

CarpeDiem skrev:
3. Det är inte värt att trimma en sugmotor, ska man trimma så ska man ha turbo. 2.0L GTI Turbo är Golf MK4 du menar och det har du inte tongue

Korrigerar lite här, Golf GTI mk4 har 1.8 20v turbo. I Golf GTI mk5 sitter däremot 2.0 FSI Turbo.

7 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
då vet jag iaf något jag kan göra med bilen tongue
Men till extraktrorgrenrör, avgassystem o sånt? vart kan man hitta sånt?

*Edit*
http://www.vendibilia.com/katalog/exclusiv.html#vw
hittade denna sida med DTM/Exclusiv avgassystem, för det står "Golf III 1.6/1.8/2.0/2.8 VR6 kat. 6/91-97" på en utav dom, gör det någon skillnad för att det står "VR6 Kat" eller betyder det bara att det är med en Kat ifrån en VR6'a?
Senast redigerat av Crowling (29 mars 2009)

96 Inlägg
29 mars 2009
Crowling skrev:
då vet jag iaf något jag kan göra med bilen tongue
Men till extraktrorgrenrör, avgassystem o sånt? vart kan man hitta sånt?

*Edit*
http://www.vendibilia.com/katalog/exclusiv.html#vw
hittade denna sida med DTM/Exclusiv avgassystem, för det står "Golf III 1.6/1.8/2.0/2.8 VR6 kat. 6/91-97" på en utav dom, gör det någon skillnad för att det står "VR6 Kat" eller betyder det bara att det är med en Kat ifrån en VR6'a?

Systemet passar alla motorer som nämns dvs. 1.6/1.8/2.0/2.8 VR6. kat anger att dessa bilar har katalysator.

1 853 Inlägg
29 mars 2009
http://img208.imageshack.us/img208/2767/itsfun.jpg

Dom verkar ha chip, sedan om dom är bra/dålig vet jag inte, men dom matchar om du hittar ett lägre pris...
men frågan är kanske om det är värt 2900kr ?. Det är upp till dig smile

/mvh soyd

Sök