3929
Sök

Problem med balansering av breddade plåtfälgar.

86 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
#1
Har lämnat 2 av mina nybreddade plåtfälgar på en däckfirma för o få på däck och balansera dom men dom har stött på lite problem. neutral

Dom körde hjulen i balanseraren och monterade en vikt där det behövdes och körde igen för o se om det blev ok men då var det obalans på ett annatställe o så kunde dom fortsatt tills hela fälgkanten va full av vikter. Samma sak på båda hjulen!

Nån som kan tänkas veta va som kan va fel? Jag som slarvat med slipningen av svetsarna, fel på maskinen eller va kan det va? hmm

BMW - När du älskar att köra!!

3 259 Inlägg
30 mars 2009
#2
Garanterat en kille som sättit upp den fel i balanseringsmaskinen eller inte fattade hur den fungerade! fälgen kan ju inte forma om sig efter att den blir snurrad i en balanseringsmaskin!

Oavsett om fälgen är som ett ägg så flyttar sig inte obalansen..

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
30 mars 2009
#3
Kan hålla med JonR.
Säkert killen/tjejen som gjort fel.. Har jobbat på gummiverkstad, å stötte på att man satte på en vikt på stället å starta balanseringen igen å den ville att man skulle sätta vikter på annat ställe.. Jag flyttade bara på vikten lite å vips så blev de kalasbra smile

Mvh Thomas

1 150 Inlägg
30 mars 2009
#4
ja så kan de va ibland på endel fälgar,fast då får man inte följa vart de ska sitta då får man tänka lite och sätta dit på känn har ja fått göra många grr. tror också på oengagerad personal eller okunnig som bara ger upp...


86 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
#5
Ja det är ju inte den största och mest erfarna däckfirman i stan men dom har iaf lovat att ta hjulen till ett annat ställe och prova i en annan maskin så vi får väl se vart det leder.

BMW - När du älskar att köra!!

3 259 Inlägg
30 mars 2009
#6
Då ska det nog lösa sig ska du se! Som skrivet ovan så får man köra på känn om det är nåt som är extremt breddat och man inte har maskiner som klarar av den bredden! Nån som har jobbat på en gummifirma i några år klarar garanterat att balansera på "känn"!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Masterworks
30 mars 2009
#7
Det går inte att balanser på "känn"!

Det låter snarare så att hans maskin kanske är väldigt sliten
och har ett lager glapp, eller så har han/hon inte ställt in dimensionerna
för avstånd maskin o fälg, bredd på fälgen och diametern?

Kanske maskinen behöver kalibreras? osv...

86 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#8
Vsade sej va nåt strul med maskinen så nu är det löst...sen att ena fälgen va lika rund som ett ägg så d sitter vikter runt halva hjulet kan man ju inte skylla på däckkillarna! tongue

BMW - När du älskar att köra!!

3 259 Inlägg
31 mars 2009
#9
Masterworks skrev:
Det går inte att balanser på "känn"!

Det låter snarare så att hans maskin kanske är väldigt sliten
och har ett lager glapp, eller så har han/hon inte ställt in dimensionerna
för avstånd maskin o fälg, bredd på fälgen och diametern?

Kanske maskinen behöver kalibreras? osv...

Ne jag har ju bara jobbat på en däckfirma i 10 år så jag borde ju inte veta om det går att balansera på känn eller inte... Har balanserat väldigt många breddade plåtfälgar på känn som inte maskinen klarat av att mäta och det har blivit 100%! Är ju en sak om du inte klarar av det, men att säga att det inte går är bara bullshit.... En balanseringsmaskin funkar på det sättet att den visar noll när det är noll oavsett om maskinen är inställd på 13" eller 20" när man kör tex en 17" fälg... Anledningen till att man mäter fälgen på höjden o bredden är för att man enkelt ska se vart vikterna ska sitta och hur många gram dom ska vara på! En balanseringsmaskin visar inte noll eller obalans om det inte är det i verkligheten bara för att den är fel-inställd...

Om en däckmaskin inte är kalibrerad så visar den inte olika hela tiden...

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Masterworks
31 mars 2009
#10
JonR skrev:
Masterworks skrev:
Det går inte att balanser på "känn"!

Det låter snarare så att hans maskin kanske är väldigt sliten
och har ett lager glapp, eller så har han/hon inte ställt in dimensionerna
för avstånd maskin o fälg, bredd på fälgen och diametern?

Kanske maskinen behöver kalibreras? osv...

Ne jag har ju bara jobbat på en däckfirma i 10 år så jag borde ju inte veta om det går att balansera på känn eller inte... Har balanserat väldigt många breddade plåtfälgar på känn som inte maskinen klarat av att mäta och det har blivit 100%! Är ju en sak om du inte klarar av det, men att säga att det inte går är bara bullshit.... En balanseringsmaskin funkar på det sättet att den visar noll när det är noll oavsett om maskinen är inställd på 13" eller 20" när man kör tex en 17" fälg... Anledningen till att man mäter fälgen på höjden o bredden är för att man enkelt ska se vart vikterna ska sitta och hur många gram dom ska vara på! En balanseringsmaskin visar inte noll eller obalans om det inte är det i verkligheten bara för att den är fel-inställd...

Om en däckmaskin inte är kalibrerad så visar den inte olika hela tiden...

MVH/Jon

Jösses!

Lite information för dig då!

Jag jobbar som servicetekniker med inriktning på utbildning och teknisk utveckling
inom hjulinställningar och balanseringsmaskiner, har haft det jobbet i 21 år nu!

En balanseringsmaskin jobbar i 3 plan statiskt, dynamiskt och en kombination av dom!

Att man matar in diametern på en balanseringsmaskin är för att den måste få en omräknings parameter
för att veta avståndet från centrum till viktplacering, vikten blir mindre ju högre fälg du jobbar med,
gäller även avstånd maskin och vikt "insida", "centrum" och "utsida"!

Om du nu jobbar på en gummiverkstad så kan du ju göra några ganska intressanta tester!

Börja med att balansera ner ditt hjul till 0 och slå sedan på en 50gr vikt, prova sedan att ställa om
diametern, avstånd maskin och fälg och bredd, så ska du se att ju mindre diameter du ställer in så kommer värdet att öka även dom andra värdena samspelar!

Att maskinen sedan visar noll betyder igentligen ingenting då det är centreringen av hjulet som är det viktigaste, prova samma nollade hjul och ta loss det och spänn upp det igen ett halvt var "fel"
så ska du se!

Eller prova att kolla det dynamiska värdet och det statiska, exempelvis om du har
30gr insida  50gr statiskt och 40 gr utsida, vad händer tror du om du balanserar ner det statiska till 0gr?

Eller om vi fortsätter till vad som sker vid en kalibrering är att du lär maskinen
ett givet värde vid givna inställda dimensioner!

Att du sedan balanserar på "känn" låter intressant, tror teknikerna i Italien skulle villja veta hur du gör! smile

//Patrik
Senast redigerat av Masterworks (31 mars 2009)

3 259 Inlägg
31 mars 2009
#11
Ja det var ju intressant vad du jobbar med men hur som helst så har jag nog balanserat fler hjul(?) och har en bra erfarenhet av det.... Att bygga en sådan maskin klarar jag nog inte av men har iaf lyckats fatta hur den fungerar!

Ja självklart ökar antalet gram ju större diametern är! vart sa jag nått annat om det? Men om ett hjul har noll gram obalans kan det omöjligt få mer obalans om maskinen är felinställd! en teknisk omöjlighet.. Man kan inte justera ett däck orunt på en balanseringsmaskin... Men att man ställer in en fälg för 20tums när man har en13tum istället och snurrar den så kommer den ju inte visa rätt... solklart.. Det jag menar är att står det 20g så blir det ju givetvis inte noll om man sätter dit 20g...

Att man balanserar ett hjul ner till noll och sedan flyttar det ett halvt varv och det blir obalans har ju absolut ingenting med saken att göra då anledningen till det är att det omöjligt kan hamna på exakt samma sätt om man nu inte har det kliniskt rent och polerade ytor som anligger mot varandra! skillnaden på två olika uppsättningar är extremt sällan över 5g vilket är totalt obetydligt i sammanhanget...

Du skriver:
Att man matar in diametern på en balanseringsmaskin är för att den måste få en omräknings parameter för att veta avståndet från centrum till viktplacering, vikten blir mindre ju högre fälg du jobbar med, gäller även avstånd maskin och vikt "insida", "centrum" och "utsida"!
 
Ja det är just det jag menar att man räknar ut åt maskinen genom att köra på "känn".... exakt det jag menar...

Sen vet ju inte jag vilka tolleranser du bubblar om men eftersom du är tekniker så är det nog inget man märker i ratten på en personbil... Men okej, jag balanserar min breddade plåtfälg på "känn" och kastar på det på bilen och det skakar inte det minsta... du sätter upp samma hjul i din maskin som klarar den bredden och det visar sig att det var visst 5gram kvar i obalans som jag missat... Visst... Låt så vara..

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (31 mars 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Masterworks
31 mars 2009
#12
JonR skrev:
En balanseringsmaskin visar inte noll eller obalans om det inte är det i verkligheten bara för att den är fel-inställd...
MVH/Jon

Bara för att avsluta denna debatt...

Om du nu har en 13" fälg och ställer in maskinen på säg 20", du får noll på maskinen
men det kanske är 4gr kvar, vilket kanske blir bortåt 20 - 30gr på dina 13".

Och att det inte skakar i ratten med en tokbreddad plåtfälg är ju en gåta i sig oxå?

Kanske så mycket annat som glappar i den bilen så man glömmer bort obalanse! hehehe....

//Patrik

3 259 Inlägg
31 mars 2009
#13
Om du nu har en 13" fälg och ställer in maskinen på säg 20", du får noll på maskinen
men det kanske är 4gr kvar, vilket kanske blir bortåt 20 - 30gr på dina 13".

Jo det stämmer bra det!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976


Sök