3558
Sök

[Renovering, lack + motorbyte, AIRRIDE] Volvo 144 -67

Helrenovering med motoruppgradering och luftfjädringsbygge på min Volvo 144 -67, målas i en ljus lamborghini grön med ljusgul pearl, och moddas för att kunna stå på 18" ekerfälgar. Cleant stuk och mycket krom är tanken,... Visa mer

amatörkonstruktör
563 742 Visningar
Uppdaterades senast 12 april 2013
12 Inlägg
22 november 2011
Härligt projekt. har följt det men inte varit medlem bara. fortsätt så.

134 Inlägg
22 november 2011
Polerar du för hand? Är det inte smidigare att polera med en minitrissa på en dreml el. liknande?

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

amatörkonstruktör
535 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
borje113 skrev:
Härligt projekt. har följt det men inte varit medlem bara. fortsätt så.

tackar, det är alltid kul när det uppskattas smile

mechanic_soul skrev:
Polerar du för hand? Är det inte smidigare att polera med en minitrissa på en dreml el. liknande?

Nä, har polertrissa på maskin smile fast nu är ju allt det jag polerat inte helt 100%, skulle säkert bli bättre med annat polervax och bättre maskin men tog det jag hade och provade smile

134 Inlägg
22 november 2011
Aha, trodde du gick all in hardcore och satt och gned för hand smile

-------------------------------------------------------------------------------------

amatörkonstruktör
535 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
mechanic_soul skrev:
Aha, trodde du gick all in hardcore och satt och gned för hand smile

Hehe nej inte allt iallafall, brukar köra det värsta med trissan men det sista kör jag alltid för hand, annars känns det inte bra smile fast gnida för hand kör man ju timmarna innan med våtslip-pappret så lite hardcore är det ju wink

134 Inlägg
22 november 2011
Äh, allt går ju köra med maskin... Det går ju fortare då smile

amatörkonstruktör
535 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
mechanic_soul skrev:
Äh, allt går ju köra med maskin... Det går ju fortare då smile

Det är ju fusk! Haha nädå, men det känns bättre för hand, skönt att ha nått att pyssla med några timmar smile sen har jag inga våtslip till maskin heller, så jag har inte mycket val smile

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
22 november 2011
Finns många sätt att polera på big_smile Vissa bättre än andra, man lär sig knepen tongue Mer bilder nu när du ändå är igång tycker vi wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

amatörkonstruktör
535 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
Volvo1968: Haha ja jag ska väl försöka få till nå bilder ikväll då smile Generatorn fick sig lite puts, men fy satan så drygt det var, så den får nog nöja sig som halvblank big_smile

Iallafall haft "domaren" här idag för inspektion, haha! Fick bakläxa på två ställen, så en ytterst liten spackling ska väl råda bot på det, sen är det bara att handla epoxy-grund, lägga tre lager inklusive slipning på det så får det bära av till lackboxen efter det smile

Borde även köpa en ny spruta, eller kolla upp om det går att hyra/låna någonstans. Även hunnit diskutera lacknings-processen med kusinen och fått klart för mig att jag hade bra koll på det smile Det blir väldans med knåp men ungefär så här har jag tänkt, och nu är det fritt fram att rätta mig om ni besitter denna kunskap wink

- epoxy-grund på, slipa mellan alla tre lager, ungefär P500 första två och sista med P600.
- vidare till lackbox för tvätt.
- av med dörrar och måla dessa löst + motorutrymme, skuff invädigt och dörrgångar m.m
- hela bilen målas.
- på med dörrar igen och måla motorutrymme + skuff invändigt med ren klarlack.
- i med effekten i klarlacken och måla hela bilen i ett med den blandningen för att undvika effektskillnad på delarna. Fem lager klarlack borde göra susen, som vi räknat iallafall smile
- Våtslipa klarlacken med 800-1200-2000 papper, sedan polering för bästa finish smile

Någon som har något att påpeka om detta eller vet något jag glömt? smile alla ideér är välkomna!

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
23 november 2011
Alla har olika tillvägagångssätt med lack, och det skiljer ju sig mellan olika leverantörer av material och färg, men det jag reagerade på är lägga tre lager epoxy grund och slipa mellan varje? Känns som det kan ta tid tongue

När jag hör epoxygrund tänker jag på rostgrunden, alltså inte slipgrund smile Men min spontana tanke, går det inte bra att lägga två rediga lager epoxygrund över allt
(alltså på samma gång, börja på ett ställe och jobba sig runt, sedan börja om direkt på samma ställe och gå varvet rund igen direkt om det torkat till sig lite)
låta grunden torka ordentligt minst en dag, sedan matta ner allt, och lägga på redigt slipgrund, som du sedan klossar till och sist slipar av med maskinpapper? smile Bara en tanke somsagt, det är så jag skulle gjort! smile

Resten hur du bäst gör med själva lacken och tillvägagångssätt vet nog din lackerare vad som blir bäst, för alla gör ju olika somsagt smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------

amatörkonstruktör
535 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
Volvo1968 skrev:
Alla har olika tillvägagångssätt med lack, och det skiljer ju sig mellan olika leverantörer av material och färg, men det jag reagerade på är lägga tre lager epoxy grund och slipa mellan varje? Känns som det kan ta tid tongue

När jag hör epoxygrund tänker jag på rostgrunden, alltså inte slipgrund smile Men min spontana tanke, går det inte bra att lägga två rediga lager epoxygrund över allt
(alltså på samma gång, börja på ett ställe och jobba sig runt, sedan börja om direkt på samma ställe och gå varvet rund igen direkt om det torkat till sig lite)
låta grunden torka ordentligt minst en dag, sedan matta ner allt, och lägga på redigt slipgrund, som du sedan klossar till och sist slipar av med maskinpapper? smile Bara en tanke somsagt, det är så jag skulle gjort! smile

Resten hur du bäst gör med själva lacken och tillvägagångssätt vet nog din lackerare vad som blir bäst, för alla gör ju olika somsagt smile

Jo fast nu är det ju så att epoxyn jag ska använda kan man använda som både epoxy (rostskydd), slipgrund OCH grundfärg, istället för att köpa flera olika smile praktiskt med allt i samma liksom.

Den vi tänkt beställa använder min kusin på jobbet, det är en rätt mörk epoxy som egentligen är till för industri, men den är väldigt bra och slipar du ordentligt fungerar det även till personbil, därav allt slipande wink dock ska vi höra om dom kan bryta den i ljugrå/vit/beige istället då det lämpar sig bättre till min ljusa färg senare smile

Sen har jag ju inte riktigt nån lackerare då jag ska måla bilen själv, men jag har en kollega till min kusin som är grym på färg och en väligt duktig lackerare, och det kommer nog bli han som får sista ordet om tillvägagångssätt ändå. Min kusin har ju både gått plåt & lack och jobbar som plåtslagare/bilskadereparatör så han vet ju vad han pratar om smile

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
23 november 2011
Dåså big_smile Sätt igång och börja nu då så vi får se färg big_smile

------------------

amatörkonstruktör
535 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
i will wink ska orka mig ut och spacka upp min bakläxa strax så är jag redo för epoxy any day big_smile

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
23 november 2011
Låter bra big_smile Skulle själv ut ikväll och gjort nytta, men än sover motivationen här  tongue

------------------

amatörkonstruktör
535 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
Halloj!

Om det är någon som undrar vars jag har tagit vägen så kan jag meddela att jag inte gått och dött som man kanske skulle kunna tro, har bara haft sjukt mycket annat att göra senaste veckorna än att vara ute i garaget smile

Livet som arbetslös utan a-kassa vill jag verkligen bara spy på just nu! Och jag måste ändå vänta ungefär fem veckor till innan det börjar trilla in pengar hmm
Men men, den som väntar på nått gott -.-

Idag har jag faktiskt satt min fot i garaget för första gången i år! Fick lov att städa i ordning platsen brevid 140'n så jag kan börja laga upp tre av våra andra bilar.. suck! Vi har för tillfället FEM bilar på gården, varav noll fungerar tongue
Så imorgon är planen att köra in morfars Skoda Felicia och byta en drivaxel, ser verkligen fram emot det, inte! Sen har jag mammas Twingo som ska bytas däck på innan besiktning, och min 900 T8 som ska få nytt framlyse och en översikt så den också kan besiktas. Inga stora grejor men jag vägrar stå ute i blötsnö och hålla på big_smile

Så finns det någon som förövrigt är sugen på en skitfin svart T8 så har jag en till salu wink

Det är läget just nu iallafall, uppdaterar så fort det händer något som är värt att tala om! Och gott nytt år förresten! big_smile

474 Inlägg
3 januari 2012
Tråkigt att vara arbetslös..
Skönt att det finns lite att skruva iaf wink hehe
Gott nytt år! smile

snickare
612 Inlägg
3 januari 2012
jag är oxså arbetslös och går utan a-kassa,kan ju säga att man funderar på om efterlivet är bättre..
Hoppas du får ordning på allting och kommer igång med bilen igen,skulle vara bra tråkigt om den bara blev stående sad

lycka till!

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

amatörkonstruktör
535 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
Alka0512: Haha ja så kan man också se det big_smile

allenalle: Håller helt med, förstår inte hur det är meningen att man ska överleva hmm Ja visst, det brukar alltid lösa sig på något sätt, stående blir den bara i perioder, slita sig helt är omöjligt big_smile

amatörkonstruktör
535 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
Tänkte passa på att skriva här medans jag kommer ihåg det! smile

Om det är någon som har kompletta blinkers (med eller utan glas spelar dock ingen roll) till en -67 upp till -69 eller vad det blir som har SMÅ blinkers, som är till salu - hojta till! Alltså ramar runt, gummit bakom och själva blinkersen där lampan sitter i smile

Samt ram och lyktglas till vänster baklyse i sprickfritt skick smile Vore ytterst tacksamt!

5 111 Inlägg
4 januari 2012
67-72 har de små. Har tyvärr inte kvar några sådana delar. sad

Sök