3563
Sök

Golf 2 1.8I CL 87

355 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
#1
Hej jag har en Golf2 1.8I

Moton rycker med jämna mellanrum
och vandrar på tomgången när den är kall
och håller man  jämn gas så  känner man att han  vill ge mer  och sticka  men  det motar

trycker man ner gasen i botten så stiker den  iväg  som en raket och  går som  17
men när man  släpper så  är allt tillbaka igen och rycker

Någon som  vet va det kan vara för fel ?


355 Inlägg
2 april 2006
Trådstartare
#2
Är det någon som  har bilder eller beskrivning på vart alla vakumslangar ska gå till ?
Ska  nämligen  kålla över det om det är något som kan fattas
Har nämligen  slangar som  bara slutar  och ligger lösa

Pakningen för vevhusventilationen är trasig ( gummit ) Det kanska han ha påvärkan på att den  hackar  sig fram  ? den gör det  vid motstånd och  i mellan 1500 - 3000 rpm

Vet ochså att tändningen styrs av vakumet men är inte  helt 100 på det där hur det funkar

Så är det någon kunnig som skulle kunna berskriva  för mig
Skicka görna bilder eller något som kan vara till hjälp
till matte79(at)fibo.varnamo.net

eller om man kan skicka det här ?

Mvh: Mathias


Vw trimmare
2 995 Inlägg
2 april 2006
#3
"Har nämligen  slangar som  bara slutar  och ligger lösa"

hmm ja den lär ju dra lagomt mkt med tjuvluft wink....vakkum slangar finns det inte mkt av.
Bromsservon vill ha vakkum och ifrån samma slang som bromservovakkumet ska det gå en till tryckklockan på tändingen....vevhusventilationen kan påverka om den drar in luft via den trasiga
packningen......låt bilen stå på tomgång och spruta lite startgas på insugspackningen också och lyssna om tomgången ändras....
Senast redigerat av MeloveGolf (2 april 2006)


355 Inlägg
2 april 2006
Trådstartare
#4
Ska kålla på det
Var nyss ute och kollade på  de slangar som finns
Om jag drar ut slangen i från vakumklockan  på tändningen så  händer det  inget
och på samma  väg så går det  ner en slamg under bilen
jag antar att den går till pensinpumpen eller något
men han  går inte  rent han  ökar  och sjunker i varv
när den är varm då så  hör man  att den inte går rent men håller  sig  bra  i varvtal ca  900 - 1000 där i mellan

Så jag kan dra ut alla slangar och bilen går likadant en då
och kan täppa  alla  tänkbara  ingångar  i insiget som kan ta  kyvlufft  ingen skillnad

nyss så gasade jag upp den och  den dog med en  jävla  smäll
ändrade på tändningen  effter att den  fått stå på tomgång ocgh  bara rätt som det är  dra upp på 2000 varv  då satte jag ner  den på tändningen och  den stabiliserades på 1000 - 1100 varv
mysko mysko


Vw trimmare
2 995 Inlägg
2 april 2006
#5
gå igenom hela tändsystemet och kolla så det är som det ska.....
Enklaste sättet å kolla om den drar tjuvluft är att dra ur ett tändstift i taget och
se om tomgången ändras (Så att den inte går på 3cylindrar vid tomgång) men tänk
på att akta dig för stötar tongue....
kolla även att sprut/Tändsystem/Motor har rejält med jord....


355 Inlägg
2 april 2006
Trådstartare
#6
Jo då han går på alla 4a men  han miständer då o då
ja jag kan ju sätta en  kabel extra  från minuspolen till moton och till injectionen
Men ska ävan mäta upp  kablarna  för  insprutningsregulatirerna
och se om  det jordar  Men det bör det ju göra

Som en  sa till mig  att se på moton när den är  i gågn  när den  går rent så  ska man inte se  moton röra sig men den rycker till lite  i bland villket  man ochså här  och ställer man sig  bakm bilen vid simopnsdämparen så här man jklart och tydligt  miständningar

Är nya stift  med kollade  toror och fördelare och kablar
Senast redigerat av Matte1979 (2 april 2006)


Vw trimmare
2 995 Inlägg
2 april 2006
#7
Har du kollat så tändingen står 100 då? hatar insprutare då det kan vara 100 olika saker som kan
krångla till det då allt gärna vill vara elektriskt...misständer den så är det förmodligen tändingen som inte står rätt....du kan även kolla så den får tillräckligt med soppa eller så den inte får för lite....
Har du lambda på den så kan det nog vara en ide å cheka den oxå....


355 Inlägg
2 april 2006
Trådstartare
#8
Jo det är så sant
Jag kållade nyss på din  bil de bilderna du ahr där
Feta förgasare. Ja det är lambda på den Men  på besiktningen jag var på i förgår så  fick jag CO 0,0 av (3,5)

Kan man  Förgasarkonvertera  min  tro du ?
och va ska man tänka på i så fall ?

Har en Passat  87 med förgasare men skuren motor
där kan ajg ta  prylar men va skajag ta på den  för att få det att funka ?
Senast redigerat av Matte1979 (2 april 2006)


Vw trimmare
2 995 Inlägg
2 april 2006
#9
det är inte svårt att förgasar konvertera....besiktningen blir däremot inte så glad på dig om du kommer med förgasare istället för insprut smile....insprutare tycker jag att du ska ha såvida du inte vill
trimma för insprutaren är mkt snålare men kan ställa till problem som nu wink men ska du konvertera kan jag fixa lite bilder åt dig så får du se hur det ska göras då min är en insprutare orginal....


355 Inlägg
2 april 2006
Trådstartare
#10
Ja skicka du gärna bildet på det
Nä jag vet de där med besiktningen men det gätr ju att sätta tillbaka  då det är dax att besikta smile

Min tjejs  mor har en  golf med förgasare och den är snål som fan

om du ska skicka till min email: matte79(at)fibo.varnamo.net
Senast redigerat av Matte1979 (2 april 2006)


Vw trimmare
2 995 Inlägg
2 april 2006
#11
ok ska fixa lite bilder tills imorrn då datorn har krasha har jag inga bilder alls kvar på min bil....enklaste sättet om du ska ha en bensinsnål en är ju att ta förgasare+insug ifrån en Golf 2 Cl -85/84 Det är nästan "Bolt on".


355 Inlägg
2 april 2006
Trådstartare
#12
OK så du menar att jag bara behöver  plocka  insuget med förgasare från passaten ?
Det är en sådan överliggande  förgasare på denna vet itne om det är en 1.6 eller 1.8

Hur går man med  bränslesystemet ? Ja i med att det är  electrisk  pump ?
är det bara att plugga in den i förgasaren  som vanligt  ?

Det är en sådan här jag ahr ståendes med skuren motor

http://www2.uol.com.br/bestcars/carros/ … -hatch.jpg
Senast redigerat av Matte1979 (2 april 2006)


Vw trimmare
2 995 Inlägg
2 april 2006
#13
insuget får du ta från en golf 85/84 från en 1.8 lr 1.6 Cl Förgasaren likaså.
Orginal så är bränslesystemet en mekanisk pump i din är det väl en elektrisk?
Du kan ta och ersätta den elektriska med mekanisk så får du rätt tryck direkt
annars måste du skaffa bränsletrycksregulator osv lite mer meka med det.


355 Inlägg
2 april 2006
Trådstartare
#14
Ok inget svårt att fixa då med andra ord
Alla kablar till insprut åär ju bara att koppla däna och tejpa  ihop någonstans i motorrummet då.

Ja jag var ute och kollade va det var för  insug och de i passaten och tog bilen upp och  effter att  killen ställde tändningen på den så  gick den  faktiskt  lite bätre smile
men den miständer lite  då o då men inte hela tiden nu

Så det är något  och inte så stort  va jag kan tänka mig nu

han stälde ner  tändningen på den så den fick mindre varvtal

Men va som händer nu då är att trycker  jag till på gasen snabbt och släpper så  poffar det till
Det så kallade förgasarsmäll

Va kan det komma sig ?


Vw trimmare
2 995 Inlägg
2 april 2006
#15
smäller det efter att du haft rejält med gas och släpper pedalen snabbt så är tändingen fortfarande för hög såvida motorn är orginal i övrigt. Har du strobelampa så du kan kolla så den står 100%?


355 Inlägg
2 april 2006
Trådstartare
#16
Nehj har inte  någon sådan  men min kusin jobbar på volvo så man kan ju dra dit i möra och  be honom att kolla det

Villket vartal är  orginal  på golfen ?

som det var nu så ställde  man det förhand
först stälde vi ner den till 800 varv men effter en stund så  stälde den om dig själv  och  landade på 1100 och då vred vi ner den  enu mer  så den landade tillslut på 1000 när den är varm
Startar man den nu  nä'r den är kall så ligger den på 800 varv när den blir varm ligger den på runt 1100 varv

så det skilljer sig  mycket  i från kallstart och varmstart


Vw trimmare
2 995 Inlägg
3 april 2006
#17
1100 är för mkt ca 900 ska den ligga på varm....


355 Inlägg
3 april 2006
Trådstartare
#18
OK ny upptäkt ni ligger den  på det första sträket  man ser på varvräknan och det är  ju så presis att den  inte dör 100 varv ?

Räknade  ut att bilen tar ca 1,3 L/milen

Tankade i den 10L körde 13 Mil och  mätaren är  under set sista sträcket på  tankmätaren från att varit framför det vita  innan det röda

Men bilen  går  ju bätre  nu när man stälde tändningen  som den står nu
men är lite slöare men ska se om man kan få hjälp med att sätalla in alla  märken på ÖD


355 Inlägg
3 april 2006
Trådstartare
#19
Kan man få  bilen att dra mindre  bensin ?
Det sitter en 4växlad låda i den och ca 1,3L/milen är ju  en del.


Vw trimmare
2 995 Inlägg
4 april 2006
#20
Matte1979 skrev:
Kan man få  bilen att dra mindre  bensin ?
Det sitter en 4växlad låda i den och ca 1,3L/milen är ju  en del.

byt till 5vxl låda och åk på 5:an hela tiden? wink



Sök