5 april 2009
Trådstartare
Här kommer en förklaring på allt som har hänt av dem själva:
Hej Linus
Jag fick ett meddelande från XXXX gällande ett samtal från dig.
Elsystemet
Han berättade att du vill att vi står för återställandet av elsystemet på din bil pga. att felen inte fanns då bilen kom hit. Stämmer det?
Om så är fallet så måste jag tyvärr meddela att det inte är något som ingår i vårt ansvarsområde eller överenskommelse. Generellt gäller för denna bransch och de flesta andra branscher som har med fackmän att göra, att man måste kunna räkna med att ett arbete går att utföra enligt standard praxis och inte stå till svars för att det man arbetar med fallerar pga. dålig kvalité eller andra faktorer.
Elsystemet i din bil var ett totalt virr-varr av kaos. Det var fler strömtjuvar än vad jag kan räkna till kopplade på varannan sladd. Jag har bifogat en del bilder på elsystemet. Det är helt ouppmärkt och går kors och tvärs hur som helst utan något system över huvud taget. Vilken strömtjuv och kabelsko som helst har möjlighet att glappa och ställa till med besvär. Två kablar låg helt lösa innästlade bland allt annat också och kunde ha orsakat kortslutningar mm. När det gäller det där virr-varret av kablar rörde vi knappt något av det då det inte krävdes för att få ur och i instrumentpanelen. Många av kablarna är dragna direkt olämpligt och kan lätt skadas av t ex. pedalrörelser eller kontakt mot vassa kanter. Kanske är det något sådant som har orsakat de fel vi ser idag.
De kontakter vi kopplade bort (i huvudsak original kontaktstycken till instrumentpanel) är tillbakakopplade och vi har även gått igenom samtliga kontakter ytterligare en gång utan att upptäcka några konstigheter där. Felet beror på något annat som vi just nu inte känner till, men det ligger troligen i något som finns på bilderna jag bifogat. Felsökningen av elproblemet har vi inte debiterat vilket har tagit ett antal timmar.
Fronten
Fronten på din bil sitter på nu. Även där hade det gjorts ett slarvjobb vid tidigare montering och ett gäng plåtskruvar hade fästs här och var för att få till passformen som är dålig. Vi har nu fäst fronten i ett antal av de originalskruvhål som finns, däremot inte krånglat mer än så med passformen. Vi måste göra klart våra bilar till Elmia och hade inte räknat med att behöva lägga mer tid än det vi redan gjort för avmontering och montering av fronten och vi har inte debiterat för annat än det.
Ytterligare arbete
Vi hade avsatt ca 25h jobb för din bil totalt då vi ursprungligen bokade in den. Vi har nu jobbat i ca 40h med den och ligger efter som tusan med andra kundbilar och arbete inför Elmia- och Malmömässan. Tyvärr kan vi inte utöka den avsatta tiden hur långt som helst utan har nått den punkt där vi måste gå vidare med annat och boka en ny tid för vidare arbete med din bil. Just nu ser det ut som att om ca. 2-3v har vi möjlighet att arbeta med din bil igen, dock inte kostnadsfritt.
Transport
Om du önskar kan vi ordna en transport av bilen hem till dig med Eurotransport som vi har avtal med. Jag kan inte rekommendera att du kör med bilen. Det lilla den kördes i Rototest (upp till 2500rpm) visade det sig att bränsleblandningen var helt fel och vi gjorde små justeringar där, men avbröt sen pga. stora utslag på knacksensorerna. Kompressionen bör kontrolleras och ev. annat åtgärdas innan mappning utförs och bilen körs för egen maskin. Det är känsliga motorer och man måste vara väldigt försiktig med vad man utsätter dem för.
Hör av dig och berätta hur du vill göra. Det är väldigt ont om plats och din bil står utomhus för tillfället pga. totalt överfulla lokaler.
MVH / Best regards,
Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.