3004
Sök

Oseriöst företag!

674 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
De hela började med att jag bokade in min Mazda rx-7 med 8500mil på mätaren för mappning och flockning på företaget...

Företagets namn kommer jag inte att nämna eftersom jag tycker att de borde kunna få försvara sig.
Bokningen skedde en månad innan mappning.
Jag blir tillsagd att komma så tidigt som möjligt på morgonen med bilen vilket jag gör.
De dröjer några dagar och de ringer tillslut och berättar att inredningen är flockad och de hade lite problem med eldragningarna.
Några dagar ytterligare så ringer de igen och berättar att min bränslepump har kommit och att dagen därpå ska de mappa.
Tidigt dagen därpå så ringer de igen och förklarar att motorn spikar redan på tomgång.
De frågar även om jag har märkt nåt, vilket jag inte har...

Några dagar senare ringer deras mekaniker och frågar om alla mätare har funkat förut eftersom han inte får dom att funka nu...
De tar några dagar till och en av killarna ringer och säger att jag kan komma och hämta bilen nu...
Innan hade en av dom sagt att jag absolut inte bör köra bilen.
Jag frågar även om problemet med elen hade löst sig vilket de inte hade gjort.

de har nu gått ca 2-3 veckor sedan jag lämnade in bilen och de vill inte fixa elproblemet.

Min fråga är nu:

Borde inte de ta på sig att fixa elen eftersom jag kom dit med fungerande mätare?
Motorn som de mappa nu påstår de att den måste renoveras...
Motorn kördes ca 25min enkel resa och då märktes inget av.
Kan de vara troligt att de har förstört motorn?
Senast redigerat av vaughn (4 april 2009)

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

3 650 Inlägg
4 april 2009
Säg namnet på företaget! Och självklart ska dom fixa felen DOM orsakat

674 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
Namnet kommer jag att nämna senare...

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

7 274 Inlägg
4 april 2009
Jag förstår inte vissa saker.
Först skriver du att inredningen ska flockas och bilen ska mappas.
Sen helt plötsligt ska dom byta bränslepump och har hållt på och greja med elen i bilen...

Kan du förklara lite mer exakt vad det var dom skulle göra?

674 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
de skulle mappa, flocka och byta bränslepumpen.
Bränslepumpen byte de innan mappningen

Statligt anställd
215 Inlägg
4 april 2009
Brains skrev:
Sen helt plötsligt ska dom byta bränslepump och har hållt på och greja med elen i bilen...

jag förstår exakt vad du menar. inget konstigt att lämna in en bil för att mappa motorn och sedan flocka en instrumentbräda. Klart att dem borde lösa dem problem som har uppkommit när bilen har varit hos företaget. ser inte varför dem skulle strunta i det! Tycker absolut du skall nämna företaget vid namn. uppfyller dem inte de krav som man skall kunna stääla på ett företag, så skall inte fler behöva drabbas! Har varit med om det själ och det är fan i mig inte skoj... betala x antal tusen för ett jobb som vilken klåpare som helst skulle kunna göra... man blir förbannad när detta sker!

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

674 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
jag kommer att nämna företaget när jag har fått ett ordentligt svar från dem...

378 Inlägg
4 april 2009
Dom skall fixa felen, bara säga till att du kommer nämna deras namn här sen.
Är ju inte direkt bra reklam för företaget.

Skulle ju inte lämna in min bil på nått sådant ställe när jag läst detta.

// KimpaaBooY

674 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
de känns ju inte så kul att betala en för en renovering som kostar 35k för bara motorn

7 274 Inlägg
4 april 2009
Blue-Angel skrev:
Brains skrev:

jag förstår exakt vad du menar. inget konstigt att lämna in en bil för att mappa motorn och sedan flocka en instrumentbräda. Klart att dem borde lösa dem problem som har uppkommit när bilen har varit hos företaget. ser inte varför dem skulle strunta i det! Tycker absolut du skall nämna företaget vid namn. uppfyller dem inte de krav som man skall kunna stääla på ett företag, så skall inte fler behöva drabbas! Har varit med om det själ och det är fan i mig inte skoj... betala x antal tusen för ett jobb som vilken klåpare som helst skulle kunna göra... man blir förbannad när detta sker!

Givetvis bör ju företag försöka lösa problemet.
MEN vi vet inte så mycket om vad som är gjort med bilen, vad dom har kommit överens om osv.
Dumt att skriva ut namnet såhär tidigt, kanske löser sig snabbt iaf?

Nu vet jag inte hur det ligger till men jag leker med en teori bara.
Kan ju även vara så att det är dåligt grundarbete på bilen, dvs taskiga eldragningar, dåligt jobb på motorn osv.
Sen när företaget ska hålla sin deal i avtalet så uppstår en massa oväntade problem pga detta.
Då är det absolut inte företagets fel anser jag.

Därav ville jag ha lite mera detaljer...
För något kan ju inte stämma, du säger att du har kört 25 min med motorn till dom och sen påstår dom att den spikar direkt vid uppstart.

Hoppas att du inte tar mitt inlägg som att jag försöker vara otrevlig eller försvara dom men jag anser för att kunna göra en riktigt bedömning behövs lite mer information.

674 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
Brains skrev:
Blue-Angel skrev:
Brains skrev:

Givetvis bör ju företag försöka lösa problemet.
MEN vi vet inte så mycket om vad som är gjort med bilen, vad dom har kommit överens om osv.
Dumt att skriva ut namnet såhär tidigt, kanske löser sig snabbt iaf?

Nu vet jag inte hur det ligger till men jag leker med en teori bara.
Kan ju även vara så att det är dåligt grundarbete på bilen, dvs taskiga eldragningar, dåligt jobb på motorn osv.
Sen när företaget ska hålla sin deal i avtalet så uppstår en massa oväntade problem pga detta.
Då är det absolut inte företagets fel anser jag.

Därav ville jag ha lite mera detaljer...
För något kan ju inte stämma, du säger att du har kört 25 min med motorn till dom och sen påstår dom att den spikar direkt vid uppstart.

Hoppas att du inte tar mitt inlägg som att jag försöker vara otrevlig eller försvara dom men jag anser för att kunna göra en riktigt bedömning behövs lite mer information.

de är lugnt...
jag sitter faktiskt inte här och är skitarg.
de tyckte faktiskt att de vara taskiga eldragningar men då tycker jag inte heller att de ska ta sig på jobbet att flocka instrumentbrädan.

vad gäller motorn så sitter de en apexi fc med grundmapp som går fett som fan. motorn har sedan jag ägt den (aug 08) alltid funkat felfritt

1 417 Inlägg
4 april 2009
Fick du rabatt på priset för det jobb dom gjort?
Kan ju vara en kompensation i sig det också. Nu säger jag inte att du ska nöja dig med det, men så man kommer ihåg det i alla fall.
Helt klart borde de ta på sig att hjälpa dig få felen åtgärdade, om dom inte gör det själva, så åtminstone hjälpa dig göra det själv eller något.

Bra i att du väntar på deras svar innan du hänger ut dem. Hedersamt gjort!

8 883 Inlägg
4 april 2009
Trådar som den här ger ju inte så mycket då det bara är 1sida av historien som beskrivs och alla har ju 2 sidor.
Det är mycket sällan som ett företag tar upp sina reklamationer via publika forum, det brukar ju skötas på bättre sätt, via telefon, mail eller personliga besök.

Fotograf på tierpidag.se

674 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
Hamilton skrev:
Trådar som den här ger ju inte så mycket då det bara är 1sida av historien som beskrivs och alla har ju 2 sidor.
Det är mycket sällan som ett företag tar upp sina reklamationer via publika forum, det brukar ju skötas på bättre sätt, via telefon, mail eller personliga besök.

de du säger är oftast sant men i detta fallet så borde de märkas eftersom jag inte har valt att hänga ut dom eller klagat på annat onödigt.
jag har redan sagt till dom vad jag tycker att de ska göra för att gottgöra mig.

1 661 Inlägg
5 april 2009
Herregud vilken skit. Men det är ju svårt att veta om det va nåt fel på motorn eller inte redan innan. Det är ju inte alltid man känner av det förrens det går åt helvete. Men dom borde ju fixat elen och mätarna innan dom mappade tycker man juh.
Du kan ju alltid be om alla papper från mappningen så ser du vad dom har gjort. Känner folk som fått papper på att företagen gjort fel i mappningen osv.

674 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
Här kommer en förklaring på allt som har hänt av dem själva:

Hej Linus

Jag fick ett meddelande från XXXX gällande ett samtal från dig.

Elsystemet

Han berättade att du vill att vi står för återställandet av elsystemet på din bil pga. att felen inte fanns då bilen kom hit. Stämmer det?

Om så är fallet så måste jag tyvärr meddela att det inte är något som ingår i vårt ansvarsområde eller överenskommelse. Generellt gäller för denna bransch och de flesta andra branscher som har med fackmän att göra, att man måste kunna räkna med att ett arbete går att utföra enligt standard praxis och inte stå till svars för att det man arbetar med fallerar pga. dålig kvalité eller andra faktorer.

Elsystemet i din bil var ett totalt virr-varr av kaos. Det var fler strömtjuvar än vad jag kan räkna till kopplade på varannan sladd. Jag har bifogat en del bilder på elsystemet. Det är helt ouppmärkt och går kors och tvärs hur som helst utan något system över huvud taget. Vilken strömtjuv och kabelsko som helst har möjlighet att glappa och ställa till med besvär. Två kablar låg helt lösa innästlade bland allt annat också och kunde ha orsakat kortslutningar mm. När det gäller det där virr-varret av kablar rörde vi knappt något av det då det inte krävdes för att få ur och i instrumentpanelen. Många av kablarna är dragna direkt olämpligt och kan lätt skadas av t ex. pedalrörelser eller kontakt mot vassa kanter. Kanske är det något sådant som har orsakat de fel vi ser idag.

De kontakter vi kopplade bort (i huvudsak original kontaktstycken till instrumentpanel) är tillbakakopplade och vi har även gått igenom samtliga kontakter ytterligare en gång utan att upptäcka några konstigheter där. Felet beror på något annat som vi just nu inte känner till, men det ligger troligen i något som finns på bilderna jag bifogat. Felsökningen av elproblemet har vi inte debiterat vilket har tagit ett antal timmar.

Fronten

Fronten på din bil sitter på nu. Även där hade det gjorts ett slarvjobb vid tidigare montering och ett gäng plåtskruvar hade fästs här och var för att få till passformen som är dålig. Vi har nu fäst fronten i ett antal av de originalskruvhål som finns, däremot inte krånglat mer än så med passformen. Vi måste göra klart våra bilar till Elmia och hade inte räknat med att behöva lägga mer tid än det vi redan gjort för avmontering och montering av fronten och vi har inte debiterat för annat än det.

Ytterligare arbete

Vi hade avsatt ca 25h jobb för din bil totalt då vi ursprungligen bokade in den. Vi har nu jobbat i ca 40h med den och ligger efter som tusan med andra kundbilar och arbete inför Elmia- och Malmömässan. Tyvärr kan vi inte utöka den avsatta tiden hur långt som helst utan har nått den punkt där vi måste gå vidare med annat och boka en ny tid för vidare arbete med din bil. Just nu ser det ut som att om ca. 2-3v har vi möjlighet att arbeta med din bil igen, dock inte kostnadsfritt.

Transport

Om du önskar kan vi ordna en transport av bilen hem till dig med Eurotransport som vi har avtal med. Jag kan inte rekommendera att du kör med bilen. Det lilla den kördes i Rototest (upp till 2500rpm) visade det sig att bränsleblandningen var helt fel och vi gjorde små justeringar där, men avbröt sen pga. stora utslag på knacksensorerna. Kompressionen bör kontrolleras och ev. annat åtgärdas innan mappning utförs och bilen körs för egen maskin. Det är känsliga motorer och man måste vara väldigt försiktig med vad man utsätter dem för.

Hör av dig och berätta hur du vill göra. Det är väldigt ont om plats och din bil står utomhus för tillfället pga. totalt överfulla lokaler.

MVH / Best regards,

7 274 Inlägg
5 april 2009
Som jag ser det så har dom varit väldigt tillmötesgående...
Förstår helt och hållet ifall dom inte vill försöka hålla på med elen om det är så pass illa som dom beskriver det.

Sen verkar dom ha lagt ner en hel del extra tid på bilen...

Tycker dom verkar hemskt seriösa! Dom avbröt ju mappningen när dom märkte att det var allvarliga bekymmer med motorn.
Sen har dom ju även erbjudit transport hem utav bilen.

674 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
det är jag själv som har bett att få den transporterad hem...
om de tycker att de är sånt jävla "virr-varr" varför ringer de inte och frågar mig om de verkligen borde fortsätta då?
Ja de har lagt ner en jävla massa timmar (10h på ur -inmontering av inredning) bla som jag får betala...
Jag tror att alla skulle avbryta en mappning när den spikar?
de är ju märkligt att motorn spikar skitkraftigt på tomgång efter att har gått ca 25mil på belastning direkt innan mappning!

7 274 Inlägg
5 april 2009
Jadu, det är ju inte allt för lätt för oss att gissa hur allt ser ut.
För enligt dig så verkar det inte vara några större bekymmer med elen till mätarna och att det bör funka korrekt.
Men sen säger dom att det är massa fuskkopplingar osv.

Sen angående mappningen tror jag att INGEN här kan svara på om det är korrekt eller inte.
Helt omöjligt för oss som inte har hållt på med bilen att säga om den spikar eller inte.

Men om du tar hem bilen och ber någon annan kika på motorn så får du ett till utalande.
Då vet du ju helt klart om det är något fel eller inte.

Sök