Hej! Nu är det så att jag för 3-4 dagar sedan kopplade in min bas & bakre högtalarna till mitt slutsteg, allt funkade som det skulle. Men så igår, så öppnade jag bagageluckan och tog ut lite grejjer, stängde igen och satte på stereoen igen, sen låter det som ett högt, obehagligt ljud i högtalarna, o nu lyser slutsteget rött hela tiden? inga säkringar är brända eller så.. jag har inte en aning om vad som är fel.. har provat koppla ur/in basen o bara köra med högtalarna o tvärtom, men de lyser fortfarande rött.. nån som har en aning om vad felet kan vara? Tacksam för svar!
Låt stereon vara avstängd, koppla sedan ur både högtalarkablar och lågnivåkablar så att endast stegets strömkablar och remotekabel sitter anslutna. Slå igång stereon och se om protectionlampan fortfarande lyser rött.
Eftersom detta hände när du hade "rotat omkring" i bagaget så kan ju någon kabel ha flyttat sig och råkat kortsluta någonstans, kika därför på alla kabelanslutningar omkring steget.
har du högtalare som drivs enbart med stereons förstärkare eller kör du allt via samma steg? Om det är så att du driver t.ex framsystemet med huvudenheten så bör det komma ljud ifrån dom ifall det är fel på steget eller kablarna till den.
Edit: Jag vet inte hur jag tänkte när jag skrev raderna ovan, steget bör ju inte lysa rött ifall du har fel på stereon. Får jag fråga.. inte har du väl steget fastskruvat upp och ner i undersidan av hatthyllan tex? Stegen blir rätt känsliga då, och mår inte alls bra ifall man smäller igen luckan hårt.