3997
Sök

Vilket steg? Mds fanatic 12"

19 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
Som sagt, har ett par äldre 12"are av mds fanatic. Skulle tro att det är 06/07or kanske. Dom är i vilket fall helt svarta.

Dom sitter monterad just nu i en sluten 64 liters låda.

Frågan är vilket steg jag ska ha för att få det att låta bäst`?

Just nu har jag dem kopplade till ett Mds Monoblock 850. Jag har kopplat plus från basarna till plus på steget och minus från basarna till minus på steget.

Jag tycker att det verkligen inte låter som det borde, är det kopplat fel? Blir det 2 ohm kopplat då automatiskt också? Basarna är för 4 ohm.

Sen så har jag även ett lanzar vibe 4kanaligt steg på 1000 watt, borde jag koppla in det steget istället för att få det att låta "rätt" och hur ska jag då koppla för att det ska bli bra?

Just nu tycker jag att det mer eller mindre slår igenom eller låter skorr bara.

hade tidigare en audiomods 12" i en portad låda på 37 liter med mds steget. Det lät faktiskt bra, nästan renare och bättre än mds 12orna.

Borde jag byta ut audiomods basarn mot 1 av mds 12orna ist? och köra med mds steget?

Många frågor, hoppas på effektiva svar.

Mvh

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 april 2009
Får du något tryck alls eller låter det bara illa? Misstänker nämligen att en av basarna är fasvända (kopplat + och - fel) för då får man det fenomenet, väldigt lite bas men mycke oljud. Om basarna är på 4Ohm vardera så blir det 2Ohm vid parallellkoppling, alltså så som du har gjort.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

19 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
Nja, alltså, det låter väl som det ska på vissa låtar, men så fort basen börjar gå fortare eller blir kraftigare eller flera typer av ljud då skorrar det mest bara.

Är det enbart 1 djup ton, så låter basen relativt bra. Men även om den låter bra då så tycker jag fortfarande inte den låter bättre än vad audiomods 12an gjorde. Och den basen gick för 160 kronor på nätauktion och vet inte ens vad det är. Fast å andra är det en fatboy och klarar 2 ohm.

Men du tror ändå på mds steget istället för vibet? Om man nu bortser från att jag kanske då har fasvänt nån bas. Vilket jag tvivlar dock. Långsökt att jag skulle missat 4 kablar, 2 plus och 2 minus på 4 möjliga anslutningar.

Om jag nu ska koppla i 1 av mds 12orna i den portade lådan, ska jag då koppla plus-plus, minus-minus eller ska jag stereokoppla den? Tänkte då den är 4ohm. Monokoppling blir väl 2ohm oavsett om det är 1 bas eller 2`?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 april 2009
En liten notis bara till att börja med, en bas "klarar" inte ett visst Ohm tal, basens spolar är på en viss impedans (Ohm) och beroende på hur du då kopplar så belastas steget med olika Ohm. Två basar med enkla 4Ohms spolar tex kan belasta steget med 2Ohm (parallellkop+pling) eller 8Ohm (seriekoppling).

Tillbaks till ämnet då. Audiomods basen låter alltså bättre med det steget? Då är det nog antingen fel på nån av MDS basarna eller på lådan. Tror nog att du ska köra vidare med det steget iaf då det är ett monoblock och alltså gjort för att driva basar med, medans Vibe steget är 4-kanaligt och inte lika effektivt.

Det jag menade är inte att du har fasvänt båda basarna, utan att en av dom är fasvänd, då blir ljudet väldigt konstigt, testade nämligen det själv igår. wink Så kolla det (även inne i lådan vid anslutningarna på basarna).

Om du nu ska köra en bas och den bara har en spole så kan du inte koppla på så många andra sätt än + till + och - till -. Då kommer steget att belastas med 4Ohm eftersom en bas är på 4Ohm.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

19 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
Ah okej! Ja då ljusnar det lite. Det är alltså stegen som måste klara olika ohm då?

Japp, ska kolla om jag missat någon, men det var det jag menade också. Jag menar det är ju bara 2 kablar som ska gå från plus på basarna till plus på steget. Sen efter det går det ju alltså inte koppla minus på något annat sätt än minus från bas till steg.

Jag är nämligen ganska säker på att jag kopplade plus från basarna till plus på steget från början. Men å andra sidan så händer det ju att man glömmer släppa handbromsen när man ska köra iväg också så...

Tack för hjälpen!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 april 2009
Yes exakt så är det. smile Ett steg som klarar av att belastas med 2Ohm mår alltså inte så jättebra ifall du belastar det med 1Ohm, tex. Visst det kan fungera men risken är stor att det blir överhettat eller går sönder.

som du själv så händer det ju faktist att man får hjärnsläpp och kopplar på ett annat sätt än man tänker göra. Så kolla så att den kabel som kommer från + på bas1 verkligen går till + på steget, osv.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 914 Inlägg
5 april 2009
ohm är ett mätvärde på hur mycket ett steg måste jobba för att klara av olika uppgifter.
ur "mekanisk" synpungt så går det ju tyngre för maskinen (t.ex. en borr) destå mer måste borrmaskinen jobba hårdare för att uppnå samma skärhastighet.
ett steg är precis tvärt om, det måste jobba hårdare ju lättare det går. det måste ösa på med mer ström än vad det skulle göra om det skulle gå tungt.
alltså för att sammanfatta.
1 ohm (lägre motstånd) jobba hårt för att uppnå samma effekt.
4 ohm (mycket motstånd) lättare att uppnå samma effekt.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 april 2009
Eh va? Nu beskrev du väldigt konstigt här. Om man belastar ett steg med 1Ohm så ger det ut mer effekt men samtidigt så belastas det ju mera och har sämre kontroll än om det belastas med 4Omh då det ger mindre effekt men har bättre kontroll på basen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
5 april 2009
kalle_kalle skrev:
ohm är ett mätvärde på hur mycket ett steg måste jobba för att klara av olika uppgifter.
ur "mekanisk" synpungt så går det ju tyngre för maskinen (t.ex. en borr) destå mer måste borrmaskinen jobba hårdare för att uppnå samma skärhastighet.
ett steg är precis tvärt om, det måste jobba hårdare ju lättare det går. det måste ösa på med mer ström än vad det skulle göra om det skulle gå tungt.
alltså för att sammanfatta.
1 ohm (lägre motstånd) jobba hårt för att uppnå samma effekt.
4 ohm (mycket motstånd) lättare att uppnå samma effekt.

VA??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 914 Inlägg
5 april 2009
är det inte så?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 april 2009
Läs vad jag skrev, simple as that.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
5 april 2009
kalle_kalle skrev:
är det inte så?

helt fel...

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 914 Inlägg
5 april 2009
k

19 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Lyfter tråden! Jag har provat nu och just nu kör jag monoblocket med rätt koppling på båda basarna.

Men jag tycker att det lät bättre med lanzar steget. Jag bryggade då kopplingen. alltså

(+)___+__-____(-) (+)___+__-____(-) = Jag satt + från basarna på + på steget, alltså det jag markerat i min fina ritning. och - på -.

Då blir det 4 ohm kopplat eftersom steget är 4 ohm? Basarna är gjorda för 4 ohm också.

Jag tänkte att eftersom monoblocket är 2 ohm stabilt så borde det innebära att när jag monokopplat basarna, alltså + från båda basarna till + på steget och - till - så tvingas basarna spela i 2 ohm?

Kan det göra så att det låter sämre? Tänkte om det är därför jag upplever bättre ljud med lanzar steget? Även om det ska vara ett "sämre" steg?

Snabba svar är uppskattat smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 april 2009
Nu blev det lite fel här igen, basarna är på 4Ohm och steget klarar av 4Ohms belastning i bryggat läge, inte tvärtom. wink

Monoblocket är mycket riktigt stabilt ner till 2Ohm vilket du får om du parallellkopplar basarna. Basarna tvingas inte att spela i 2Ohm utan steget tvingas att göra det då basarna är kopplade till 2Ohm.

Det enda som kan hända om du kopplar basarna så att impedansen blir för låg (vilket dock inte går med dom saker som du har) är att steget blir överbelastat.

Har du bra strömförsörjning till steget? Har du ställt in det rätt? Annars så kan jag förstå att Lanzar steget låter bättre.
Senast redigerat av ChriZtoffer (6 april 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

19 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Hmm, vet inte riktigt hur man ska ha Freq på nån av stegen, hör mer eller mindre ingen skillnad när jag är och flippar på det reglaget. Men tror jag har funnit en lösning till hela problemet ändå.

Jag kopplar båda mds 12orna på lanzar steget och ställer in det som jag tycker det låter bra.
Sen så har jag en äldre tävlings 10a av mds med en riktigt byggd låda, portad som jag kopplar mot monoblocket och ställer in så den låter bra. Sen så får det spela tillsammans.

Då utnyttjar jag då iaf allt jag kan och vem vet, i slutändan kanske det låter bra ^^

Bara jag inte är och bönglar bagaget på 523an så ;P

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 april 2009
Det låter som en mindre bra idé. Du ska helst inte blanda elemet och storlekar, kommer bli pannkaka av det hela då. Bättre att få till det bra med en av lådorna. Om nu den med dubbla 12or låter bra med Lanzar steget så tycker jag att du kör på det. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 338 Inlägg
6 april 2009
går att blanda bara dem inte sitter i samma låda ..
om dem har olika steg går det ju också..

kanske inte att rekomendera men testat i min bil för skojs skull fått det att låta bra faktiskt tongue

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

19 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
provade det igår kväll. Måste säga att lika nöjd som jag är nu har jag då inte varit tidigare. För att ha köpt så otroligt billiga saker och fått det att låta som det gör nu så är till och med jag själv förvånad.

Eftersom att det var så sjukt djup bas i mds 12orna så kunde jag ställa ner det steget litegran samt att mds 10an hade sjukt snärtig bas så ställde jag upp monoblocket en aning på det.

Så nu låter det ofattbart rent ljudet och det går spela nästan hur högt som helst utan att det låter dåligt. Det låter då som om det vore omöjligt att få det att slå igenom.

Nöjd bmwägare nu. Från ett sunkigt orginal ljud till riktigt bra nu smile

Tack för all hjälp!

41 Inlägg
2 maj 2009
Pronaxen skrev:
Som sagt, har ett par äldre 12"are av mds fanatic. Skulle tro att det är 06/07or kanske. Dom är i vilket fall helt svarta.

Dom sitter monterad just nu i en sluten 64 liters låda.

Frågan är vilket steg jag ska ha för att få det att låta bäst`?

Just nu har jag dem kopplade till ett Mds Monoblock 850. Jag har kopplat plus från basarna till plus på steget och minus från basarna till minus på steget.

Jag tycker att det verkligen inte låter som det borde, är det kopplat fel? Blir det 2 ohm kopplat då automatiskt också? Basarna är för 4 ohm.

Sen så har jag även ett lanzar vibe 4kanaligt steg på 1000 watt, borde jag koppla in det steget istället för att få det att låta "rätt" och hur ska jag då koppla för att det ska bli bra?

Just nu tycker jag att det mer eller mindre slår igenom eller låter skorr bara.

hade tidigare en audiomods 12" i en portad låda på 37 liter med mds steget. Det lät faktiskt bra, nästan renare och bättre än mds 12orna.

Borde jag byta ut audiomods basarn mot 1 av mds 12orna ist? och köra med mds steget?

Många frågor, hoppas på effektiva svar.

Mvh

Jag tror jag köpt en sådan som du har, tänkte bara höra om du har lite info om dem.. fick inte så mycket av killen jag köpte min av..

Skulle vilja veta RMS och Watt på dem tongue

Sök