4011
Sök

Frekvens delning för bas och högtalar placering?

12 Inlägg
1 april 2006
Trådstartare
Hej jag har lite frågor angående billjud.
Jag har en 15” bas och två 8” basar, ingen av dom är av vidare bra kvalitet, men jag undrar vid vilka frekvenser jag ska dela basarna? Tacksam även för andra hjälpsamma kommentarer.

Vad blir bäst tror ni, en koaxial 4” högtalare som sitter i knähöjd och riktad neråt (Celica 89) eller ett 4” mellanregister riktad som förra och en diskant på instrumentbrädan? Frågar detta eftersom jag sett att man inte ska ha för stort avstånd mellan mellanregistret och diskanten, för att få det snyggt kommer avståndet mellan dem bli ca 30cm. 

En sista fråga, har en equalizer med subbooster som kom med bilen, hur ska den kopplas in, före eller efter slutsteg, och vad för effekt har subboostern på subben? Har haft det svårt att hitta information på denna komponent så alla kommentarer om den är välkomna.

21 761 Inlägg
1 april 2006
Nu ska jag inte säga att du ska slänga dina basar och köpa bättre, det kommer säkert andra att säga. Att ha 15" som spelar subbas, 8" som spelar högbas och en liten 4" fram kommer inte att låta bra. Man måste dela 4" ganska högt(över 100 Hz) för att den inte ska bottna om man ska kunna spela någorlunda högt men en 4" brukar inte tåla så mycket ändå. Det bästa hade nog varit att ha 8" i framdörrarna också och ha 4" som mellanregister/diskant.

Men om du nu ska ha 15" och 8" i bagaget så kan du dela 15" vid tex 60 Hz och 8" bör delas från 60 Hz och sedan delas igen vid ungefär samma frekvens som 4" är delad med. Om du har delat 4" vid tex 120 Hz så ska 8" alltså spela mellan 60-120 Hz. Men det är inte säkert att det går att dela så på steget. En nackdel med att låta högtalare spela över 80-100 Hz i bagaget är att då hörs det att basen kommer bakifrån.
Jag tror ändå att det blir svårt att få ett riktigt bra ljud i bilen med dessa element.

Så länge som 4" är riktad neråt så kommer ljudet inte att låta bra hur du än gör. Diskanttonerna och en del mellanregistertoner kommer att låta väldigt lite, det hade varit bättre att sätta en vinklad distansring så att ljudet riktas mot dig.

Equalizern sitter före steget. En equalizer arbetar med lågnivåsignaler och därför så ska lågnivåkablarna från stereon kopplas in i eq:n och från eq:n vidare till steget.
Subboostern förstärker vissa subfrekvenser så att det blir mer tryck i de lägsta frekvenserna. På slutsteg brukar det finns en sådan funktion också, det brukar heta subboost eller bassboost. Oftast förstärks frekvenserna runt 40 Hz med den funktionen.

12 Inlägg
1 april 2006
Trådstartare
Tack för svaren, detta får mig att fundera på att bygga om lite i bilen.

Basarna jag har är från www.virtualrealitysoundlabs.com, VR3 VSW150 och Roadmaster RSW80. Jag har inte sett något om dom här på forumet, men med tanke på priset så antar jag att det inte är av bästa kvalitet men om någon vet så svara gärna.

Om jag har förstått detta rätt så blir blir det svårt att få ett bra ljud med 8'' basarna i bakluckan.

Då kommer lite följdfrågor, om 8'' basarna flyttas fram kan då 4'' högtalare användas om det går att rikta dom lite bättre eller bör jag ha större högtalare fram ändå?

Kan bli problem att flytta fram 8'' så då kanske man ska satsa på större högtalare fram vilken storlek rekommenderas?

Om jag skulle hitta plats fram för en av 8'' skulle det ge ett bra ljud eller behövs två mellanbasar i framsystemet?
Senast redigerat av swe80kj (1 april 2006)

21 761 Inlägg
1 april 2006
Jag tror att det bästa vore att ha 6,5" kit i framdörrarna, de flesta brukar kunna delas vid 70-80 Hz och ändå kunna spela bra. Det är nog inte många som sätter 8" i framdörrarna, om man behöver extra tryck så kan man sätta två 6,5" i varje dörr istället. En 8" kräver lite utrymme för att kunna spela ner till 60-70 Hz och den är ju djupare också vilket kräver att man får modifiera dörrsidan en hel del.
Jag nämnde inte 6,5" förut eftersom jag inte visste om du ville ha förslag på alternativa lösningar eller om du hade bestämt dig för att bara använda de element som du köpt.

Sök