4465
Sök

Nån som vet nått om trickfilmning ?

2 594 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
hej har en son på 3bast å fick för mig när jag kollade på hans legostad att göra en trickfilmad barnprogram på kul åt pojken

vad behöver man för kamera samt program  till datorn för att göra en film ?
tacksam för svar big_smile

Smålänning
7 887 Inlägg
7 april 2009
Ska du göra så legogubbar/bilar m.m rör sig då?

Jag har gjort de på kul en gpng, och det man behöver är Movie Maker (eller bättre :roll: ) och en vanlig digitalkamera med bra batteri och gott om tid smile .

Det är bra om kameran har sekvenstagning, då ställer du den abra på 1 bild i sekunden så hinner du flytta runt mellan... Sen lägger du bara ihop med med tidskomp och grejer i M M... Alltså lägger in en bild och väljer hur länge den ska visas, en nomal filmsekvens är ju 24 bilder per sekund, och det kan vara lämpligt om det ska hända mycket, men är det en "konversation" räcker det kanske med en eller två bilder från olika vinklar att växla mellan osv...

Hoppas du förstår smile

EDIT: Dock så är det mer Animering detta smile Men tror de e typ de du e ute efter smile
Senast redigerat av twin_cam (7 april 2009)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 594 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
twin_cam skrev:
Ska du göra så legogubbar/bilar m.m rör sig då?

Jag har gjort de på kul en gpng, och det man behöver är Movie Maker (eller bättre :roll: ) och en vanlig digitalkamera med bra batteri och gott om tid smile .

Det är bra om kameran har sekvenstagning, då ställer du den abra på 1 bild i sekunden så hinner du flytta runt mellan... Sen lägger du bara ihop med med tidskomp och grejer i M M... Alltså lägger in en bild och väljer hur länge den ska visas, en nomal filmsekvens är ju 24 bilder per sekund, och det kan vara lämpligt om det ska hända mycket, men är det en "konversation" räcker det kanske med en eller två bilder från olika vinklar att växla mellan osv...

Hoppas du förstår smile

EDIT: Dock så är det mer Animering detta smile Men tror de e typ de du e ute efter smile

Ja de va exakt så jag mena smile vet du om de finns nån litteratur me bilder och dyligt man kan läsa osv, ska kolla på den kameran jag har om jag kan ta såna bilder tacka för svaret

2 594 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
har en OLYMPUS MJU 700 hittade lite info på nätet men säger mig inte så mye   den tar Normal 1,1bild/sek upp till 6 bilder, Hög 3,7bilder/sek upp till 11(upplösning 1600x1200)  räcker detta eller ska jag hitta en bättre ?
Senast redigerat av ghost_boy83 (7 april 2009)

Smålänning
7 887 Inlägg
7 april 2009
ghost_boy83 skrev:
har en OLYMPUS MJU 700 hittade lite info på nätet men säger mig inte så mye   den tar Normal 1,1bild/sek upp till 6 bilder, Hög 3,7bilder/sek upp till 11(upplösning 1600x1200)  räcker detta eller ska jag hitta en bättre ?

Räcker fullt ut smile JAg gjorde det med en mobilkamera smile

De ja mena va att det är smigidt att ha sekvenstagning, ite att det är ett måste smile Du kan lika gärna knäppa bilden själv varje gång du flyttat runt smile Kräver mindre planering med då du själv väljer när du tar bilden, så du kan fundera en stund mellan smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 594 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
har en följdfråga hur får man in ljud osv röster mm hur gjorde du?

60 Inlägg
9 april 2009
Kolla om du hittar en affär som säljer lego studios än smile

Då följer det med en usbkamera som både filmar och tar stillbilder, ett redigeringsprogram med lite olika effekter och ljud, även lite olika kulliser.

Sök